• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و عملکرد پژوهشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی
        دکتر علیرضا آبکار
        چکیدهموفقیت سازمانها در گرو عملکرد کارکنان آن سازمان است. ذهنیت فلسفی روشی از تفکر است که عمدتا افراد موفقاز آن استفاده می کنند. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و عملکرد پژوهشی اعضاء هیأت علمی دارایمدرک دکتری شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. به همین خاطر کلیه اع چکیده کامل
        چکیدهموفقیت سازمانها در گرو عملکرد کارکنان آن سازمان است. ذهنیت فلسفی روشی از تفکر است که عمدتا افراد موفقاز آن استفاده می کنند. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و عملکرد پژوهشی اعضاء هیأت علمی دارایمدرک دکتری شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. به همین خاطر کلیه اعضاء هیأت علمی که شامل 123 نفر بودندمورد مطالعه قرار گرفتند که 92 نفر ( 76 درصد) پرسشنامه ها را کامل کردند. برای سنجش ذهنیت فلسفی از پرسشنامهو عملکرد پژوهشی از پرسشنام ه محقق ساخته فعالیتهای پژوهشی استفاده گردید. داده های (PMQ ) استانداردپرسشنامه ها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، فراوانی،انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریبمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد با SPSS همبستگی اسپیرمن بوسیله نرم افزار کامپیوتریلیکن بین برخی از ابعاد ذهنیت (p >0/ اینکه در کل، ذهنیت فلسفی با عملکرد پژوهشی ارتباط معنا دار ندارد( 05.(p<0/ فلسفی(جامعیت و انعطاف پذیری) با زیر مجموع ههای عملکرد پژوهشی رابطه معنادار وجود دارد( 05واژه های کلیدی:عضو هیأت علمی، تربیت بدنی، ذهنیت فلسفی، عملکرد پژوهشی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه بین عملکرد خانواده و کفایت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
        دکتر سیروس اسدیان دکتر موسی پیری
        چکیدههدف: هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین عملکرد خانواده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس و کفایتاجتماعی آنان بود. روش: در این تحقیق از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعة آماری در برگیرندة کلیه88 مشغول به تحصیل بودند. جامعه - دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین عملکرد خانواده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس و کفایتاجتماعی آنان بود. روش: در این تحقیق از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعة آماری در برگیرندة کلیه88 مشغول به تحصیل بودند. جامعه - دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس بود که در سال تحصیلی 89آماری این تحقیق حدود 2500 نفر بو د. حجم نمونه با استناد به جدول مورگان حدود 335 نفر برآورد شده است کهاین مقدار با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از دونوع پرسشنامه استفاده شد که عبارتند از: الف) پرسشنامه کفایت اجتماعی، ب) ابزار سنجش خانواده مک مستر. پس ازتجزیه و تحلیل داده ها نتایج زیر حاصل شد. یافته ها: بین عملکرد کلی خانواده با کفایت اجتماعی رابط ه ی معنا داریوجود دارد. بین نگرش مثبت در باره نقش های محوله و کفایت اجتماعی رابطه وجود دارد. بین آمیزش عاطفی درخانواده و کفایت اجتماعی رابطه وجود دارد. بین همراهی عاطفی در خانواده و کفایت اجتماعی رابطه وجود دارد.نتیجه گیری: می توان چنین نتیجه گیری کرد که اگر بتوانیم عملکرد خانواده را بهبود بخشیم به تبع آن کفایت اجتماعیو مولفه های آن نیز افزایش خواهد یافت.واژه های کلیدی:کفایت اجتماعی، عملکرد خانواده، دانشجویان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثر یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو
        حسین الهیاری سیدحسین موسوی حسین رستمخانی
        چکیدههدف: هدف پژوهش بررسی اثر یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو بود. روش: تعداد 30 نفر از1389 در دانشگاه مشغول تحصیل بودند، - دانشجویان مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان که در سال تحصیلی 90(n= به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف پژوهش بررسی اثر یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو بود. روش: تعداد 30 نفر از1389 در دانشگاه مشغول تحصیل بودند، - دانشجویان مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان که در سال تحصیلی 90(n= به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه مساوی ( 15تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی میزان استرس در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه استاندارداستفاده شد. پس از جمع آوری داده های پیش آزمون و تشریح نحوه اجرای تمرینات، (PSI) تعیین میزان استرسگروه تجربی تمرین پیاده روی را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه به میزان 30 دقیقه با 65 تا 70 درصد ضربان قلببیشینه اجرا کردند. برای توصیف ویژگی های فردی آزمودنی ها و میزان استرس آن ها در مراحل پیش آزمون و پسمستقل و برای t آزمون از روش های آمار توصیفی و برای مقایسه داده های دو گروه در هر مرحله از آزمون آماریاستفاده شد. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان (P<0/ وابسته ( 05 t مقایسه داده های هر گروه بین دو مرحله از آزمونداد که بین ویژگی های فردی و میزان استرس گروه تجربی و کنترل در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی داری وجودندارد، که نشانگر همگن بودن آزمودنی های دو گروه بود. بین میزان استرس مراحل پیش آزمون و پس آزمو ن گروهتجربی تفاوت معنی داری مشاهده شد، که نشانگر اثر کاهشی اعمال یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مرداندانشجو بود. میزان استرس گروه کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تغییر معنی داری نداشت. نتیجه گیری :نتایج تحقیق حاضر در توافق با یافته های قبلی نشانگر تأثیر کاهشی اعمال یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرسدانشجویان مرد بود. با توجه به یافته های تحقیق می توان پیشنهاد کرد که برای کاهش میزان استرس و فشار روانی ازتمرینات ورزشی به علت تأثیر گذاری آن و عدم پیامد های منفی آن که گاهی اوقات در دارو درمانی مشاهده می شود،استفاده کرد.واژه های کلیدی:تمرین ورزشی، استرس، مردان دانشجو پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی
        مریم رجبی ورزنی ، دکتر حمید قاسمی دکتر علی اکبر خسروی
        چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دروس پایه ی چهارم ابتدایی بودهاست. روش: پژوهش حاضر از نظر استراتژی با روش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروهآموزش و پرورش استان البرز 3 کنترل و آزمایش بر روی 56 نفر از دانش آموزان پسر چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دروس پایه ی چهارم ابتدایی بودهاست. روش: پژوهش حاضر از نظر استراتژی با روش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروهآموزش و پرورش استان البرز 3 کنترل و آزمایش بر روی 56 نفر از دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی ناحیهکه به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا گردید. در این طرح گروه نمونه پس از ه متاسازیدر متغیرهایی چون هوش (تست هوش ریون)، سن، جنسیت و معدل سال قبل، به طور تصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند. میزان یادگیری دانش آموزان در درسهای؛ ریاضیات، علوم، جغرافیا و املاء آموزشی با استفادهاز یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ی 40 سوالی با روائی و پایائی مناسب، قبل و بعد از کاربندی آزمایش(اجرای بازی ها) مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از تکمیل آزمون؛ اطلاعات بدست آمده در دو سطح توصیفی واستنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج و خلاصه ی یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که تلفیقبازی هایی مانند هفت سنگ، طناب کشی، اسکواش، صندلی بازی و عروسک گردانی در بهبود یادگیری دانش آموزان بهترتیب در درسهای املاء آموزشی، ریاضیات بخش تقسیم، جغرافیا بخش نواحی آب و هوایی و جهت های جغرافیایی وعلوم بخش دستگاه تنفس تأثیر مثبت داشته است.واژه های کلیدی:بازی، یادگیری، راهبرد آموزشی، رویکرد تلفیقی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بومی سازی مدل مفهومی و رفتاری مدیریت استراتژیک منابع انسانی
        دکتر حسن رنگریز مرتضی ملک محمدی
        چکیده:یعنی مدل مفهومی "جانسون و SHRM هدف: هدف از این پژوهش، بومی سازی معروف ترین مدل مفهومی و رفتاریوی" در شرکت صنایع ریلی ایران خودرو (ایریکو ) بود . بر ای دست یابی به هدف مذکور، پس از مشخص کردنمتغیرهای مدل و مفاهیم مربوطه، این مفاهیم به صورت نظری و عملیاتی تعریف گردی چکیده کامل
        چکیده:یعنی مدل مفهومی "جانسون و SHRM هدف: هدف از این پژوهش، بومی سازی معروف ترین مدل مفهومی و رفتاریوی" در شرکت صنایع ریلی ایران خودرو (ایریکو ) بود . بر ای دست یابی به هدف مذکور، پس از مشخص کردنمتغیرهای مدل و مفاهیم مربوطه، این مفاهیم به صورت نظری و عملیاتی تعریف گردید. روش: به منظور پاسخ دهی بهاست یودنت تک t سئوالات پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر 35 سئوال طراحی و ساخته شد و با استفاده از آزموننمونه ای و آزمون فریدمن، داده ها تجزیه وتحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که اهداف و آرمان ها ی سازمانی،استراتژی های سازمانی، فرهنگ سازمانی، استراتژی ها و سیستم های مدیریت منابع انسانی، و جو سازمانی مطابق بامدل جانسون و وی است. هم چنین بر اساس آزمون فریدمن، مهمترین متغیر رتبه بندی شده در شرکت اریکو عبارتنداز: جو سازمانی، راهکارهای بهبود مدیریت منابع انسانی، استراتژی ها و سیستم ها ی مدیریت منابع انسانی، فرهنگسازمانی، استراتژی های سازمانی، اهداف و آرما نهای سازمانی، و تهدیدها و فرصت های مدیریت منابع انسانی.واژه های کلیدی:مدیریت استراتژیک منابع انسانی، اهداف و آرما نهای سازمانی، استراتژ یهای سازمانی، فرهنگ سازمانی،استراتژی ها و سیستم های مدیریت منابع انسانی، جو سازمانی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی نقش باز یهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم آموزش و مقایسه اعداد ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر ری
        دکتر علی شریعتمداری دکتر قدسی احقر دکتر مریم سیف نراقی نسرین قنبری
        چکیدههدف از این پژوهش بررسی اثر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم برنامه درسی ریاضی دانش آموزان بود. جامعه89 بود. حجم نمونه طبق - مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر ری در سال تحصیلی 90فرمول کوکران 50 نفر از دانش آموزان پایه اول با استفاده از روش چکیده کامل
        چکیدههدف از این پژوهش بررسی اثر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم برنامه درسی ریاضی دانش آموزان بود. جامعه89 بود. حجم نمونه طبق - مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر ری در سال تحصیلی 90فرمول کوکران 50 نفر از دانش آموزان پایه اول با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به صورتتصادفی در دو گروه 25 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار داده شدند. جهت جمع آوری داده ها از آزمون 30سوالی در دو زمینه مفهوم آموزش اعداد (عددنویسی) و مفهوم مقایسه اعداد(کمتر ، بیشتر و مساوی) استفاده شد.بازیهای آموزشی( 6بازی) طی 10 جلسه انجام شد. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروهt همبسته، آزمون t کنترل و مرحله پیگیری است. جهت تحلیل داد ه ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمونگروههای مستقل) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم برنامه درسی ریاضیدر زمینه مفاهیم عددنویسی، کمتر، بیشتر و مساوی در دانش آموزان مؤثر است.کلید واژه ها:بازیهای آموزشی، یادگیری، مفاهیم برنامه درسی ریاضی، مفهوم عدد نویسی، مفهوم مقایسه اعداد (کمتر، بی شتر ومساوی). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی در تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی دانشجویان زن
        قربان فتحی اقدم دکتر حسن احدی دکتر فرهاد جمهری دکتر نورعلی فرخی
        چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی درزنان متأهل دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. روش: آزمودنی های این پژوهش دانشجویان متأهلزن بوده که به فراخوان محقق برای آموزش مهارت های ارتباطی پاسخ داده اند چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی درزنان متأهل دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. روش: آزمودنی های این پژوهش دانشجویان متأهلزن بوده که به فراخوان محقق برای آموزش مهارت های ارتباطی پاسخ داده اند . نمونه این پژوهش را 32 نفر ازدانشجویان زن متأهل تشکیل می دادند که از بین جامعه موردنظر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به دو گروهآزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسش نامه تعارض زناشویی ومقیاس کوتاه ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، طرح پژوهشی، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروهکنترل بود. ابتدا برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت های ارتباطی) بهگروه آزمایشی ارائه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: نتایج ایننشان داد که آموزش مهارت های α ≤0/ تحقیق با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس در سطح معنا داری 01ارتباطی باعث کاهش تعارضات زناشویی شده و برکیفیت زندگی تأثیر مثبت می گذارد.واژه های کلیدی:مهارت های ارتباطی، تعار ضهای زناشویی، کیفیت زندگی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - اولویت بندی عدالت سازمانی برای ارتقاء عملکرد کارکنان سازما نهای خدماتی (مورد مطالعه: سازمان های خدماتی شهر تبریز)
        دکتر ناصر فقهی فرهمند
        چکیدههدف: عدالت سازمانی مقوله ای پویا است که بر رفاه سازمانی اثر می گذارد و پدیده مبهمی که تصمیم گیری در باره آنضروری است. لذا موفقیت سازمان در تحقق اهداف که در گرو چگونگی عدالت سازمانی مؤثر است مسئله این بررسیبوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی چکیده کامل
        چکیدههدف: عدالت سازمانی مقوله ای پویا است که بر رفاه سازمانی اثر می گذارد و پدیده مبهمی که تصمیم گیری در باره آنضروری است. لذا موفقیت سازمان در تحقق اهداف که در گرو چگونگی عدالت سازمانی مؤثر است مسئله این بررسیبوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل م ؤثر در افزایش عملکرد ، عدالتسازمانی است، تعیین عدالت سازمانی برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت ، همکاری و انگیزه کارکنانهدف اصلی این بررسی بوده است. روش: در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشن اسان و کارکنانسازمان های خدماتی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیت هایی با انتخاب شش نمونه از این سازمان ها جهتجمع آوری اطلاعات، عدالت های سازمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در نهایت مطابق نتایج به دستآمده اعمال عدالت های سازمانی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که می تواند بهارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان تأثیرگذار باشد،مشخص شد.واژه های کلیدی:عدالت سازمانی، عملکرد سازمانی کارکنان، انگیزش، رضایت، همکاری پرونده مقاله