تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین تیپهای شخصیتی درون گرا و برونگرا با اعتیاد به اینترنت در مدارس متوسطه ناحیه 4 تبریز به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه ناحیه 4 تبریز درسال تحصیلی 89-88 به تعداد 14500 میباشد. چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین تیپهای شخصیتی درون گرا و برونگرا با اعتیاد به اینترنت در مدارس متوسطه ناحیه 4 تبریز به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه ناحیه 4 تبریز درسال تحصیلی 89-88 به تعداد 14500 میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ درمیان 1500نفراز دانشآموزان اجرا شده و183 نفر از آنان که نمره بالایی داشتند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه شخصیتی آیزنگ پاسخ دادند. روایی و پایایی پرسشنامههای فوق در تحقیقات قبلی تأیید شده و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ77/0 برای اعتیاد به اینترنت، 74/0برای پرسشنامه آیزنک به دست آمد. روش های آماری مورد استفاده شامل همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان، آزمون t مستقل می باشد. یافته ها در این پژوهش حاکی از رابطه مثبت و معنادار میان درونگرایی و اعتیاد به اینترنت و همچنین رابطه منفی و معنادار میان برونگرایی و اعتیاد به اینترنت می باشد.
پرونده مقاله
این مقاله با هدف مقایسه اثربخشی تغییر جمله بندی های زمینه ای، مفهومی و ترکیب آنها بر تسهیل فرایند حل مسایل کلامی ریاضی انجام گردید. در این مطالعه، 80 دانش آموز پایه هفتم به صورت تصادفی به یکی از شرایط مذکور، و یک گروه کنترل گمارده شدند. شرکت کنندگان ابتدا به یک آزمون مت چکیده کامل
این مقاله با هدف مقایسه اثربخشی تغییر جمله بندی های زمینه ای، مفهومی و ترکیب آنها بر تسهیل فرایند حل مسایل کلامی ریاضی انجام گردید. در این مطالعه، 80 دانش آموز پایه هفتم به صورت تصادفی به یکی از شرایط مذکور، و یک گروه کنترل گمارده شدند. شرکت کنندگان ابتدا به یک آزمون متشکل از شش مساله کلامی به عنوان پیش آزمون ( T) پاسخ دادند و سپس کلیه آنها، به جز گروه کنترل، یکی از انواع آزمون های جمله بندی مجدد مسایل کلامی ( T ، T، T) را پاسخ دادند. به گروه کنترل برای بار دوم هم ( T) داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که انواع جمله بندی های مجدد زمینه ای، مفهومی و ترکیب آنها، تأثیر معنی دار متفاوتی بر تسهیل حل مسایل کلامی ندارند.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و و اضطراب دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر سنندج است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر شهر سنندج به تعداد 600 نفر تشکیل داده اند، نمونه آماری 235 نفر تعیین شده است. ابزار چکیده کامل
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و و اضطراب دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر سنندج است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر شهر سنندج به تعداد 600 نفر تشکیل داده اند، نمونه آماری 235 نفر تعیین شده است. ابزار اندازه گیری پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ با پایایی 90% ، پرسش نامه استاندارد اضطراب 90% می باشد. روایی محتوایی پرسشنامه ها بررسی و مورد تائید متخصصان حوزه مربوطه قرار گرفت. داده ها در دو سطح توصیفی، شامل جداول توزیع فراوانی و درصدی، میانگین و انحراف معیار ودر سطح استنباطی: شامل ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین میزان اعتیاد به اینترنت و اضطراب دانش آموزان دختر در سطح متوسط شهر سنندج رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین میزان اعتیاد به اینترنت در بین جامعه آماری در معرض خطر و اضطراب آنها خفیف تشخیص داده شده است.
پرونده مقاله
با پیشرفت سریع علم و فن آوری و پیچیده شدن اوضاع سیاسی و محیط اجتماعی ، لزوم ایجاد و مدیریت تغییر سازمانی اهمیّت ویژه ای یافته است. چنین روند رو به رشد به منظور تغییر سازمانی ، نیاز به دانش و مهارت کافی برای بهبود و تکامل سازمانی را تشویق می نماید. مدیران با کسب آگاهی از چکیده کامل
با پیشرفت سریع علم و فن آوری و پیچیده شدن اوضاع سیاسی و محیط اجتماعی ، لزوم ایجاد و مدیریت تغییر سازمانی اهمیّت ویژه ای یافته است. چنین روند رو به رشد به منظور تغییر سازمانی ، نیاز به دانش و مهارت کافی برای بهبود و تکامل سازمانی را تشویق می نماید. مدیران با کسب آگاهی از نظریههای حوزه کسب و کار خود، یادگیری استفاده از فناوریهای نو، توانمندسازی خود در تطبیق و اقتباس مهارتها و استراتژیها و پذیرا بودن تفکر خلاق میتوانند به رهبران تغییر تبدیل شوند . هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر منابع قدرت مدیران با مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی در حوزه معاونت اداری و مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان معاونت اداری و مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 480 نفر می باشد . به منظور براورد حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده گردیده که حجم نمونه بدست آمده برابر 214 نفر می باشد . جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد منابع قدرت با ضریب پایایی( آلفای کرانباخ) 87/0 و پرسشنامه محقق ساخته تاثیر منابع قدرت بر مقاومت کارکنان با ضریب پایایی( آلفای کرانباخ) 73/0استفاده شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل سوالات پژوهشی از آمار توصیفی و استنباطی (شامل تی تک گروهی و دانکن و ...) به کمک نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که منابع قدرت مدیران بر مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی تاثیر گذار است.
پرونده مقاله
با پیشرفت سریع علم و فن آوری و پیچیده شدن اوضاع سیاسی و محیط اجتماعی ، لزوم ایجاد و مدیریت تغییر سازمانی اهمیّت ویژه ای یافته است. چنین روند رو به رشد به منظور تغییر سازمانی ، نیاز به دانش و مهارت کافی برای بهبود و تکامل سازمانی را تشویق می نماید. مدیران با کسب آگاهی از چکیده کامل
با پیشرفت سریع علم و فن آوری و پیچیده شدن اوضاع سیاسی و محیط اجتماعی ، لزوم ایجاد و مدیریت تغییر سازمانی اهمیّت ویژه ای یافته است. چنین روند رو به رشد به منظور تغییر سازمانی ، نیاز به دانش و مهارت کافی برای بهبود و تکامل سازمانی را تشویق می نماید. مدیران با کسب آگاهی از نظریههای حوزه کسب و کار خود، یادگیری استفاده از فناوریهای نو، توانمندسازی خود در تطبیق و اقتباس مهارتها و استراتژیها و پذیرا بودن تفکر خلاق میتوانند به رهبران تغییر تبدیل شوند . هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر منابع قدرت مدیران با مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی در حوزه معاونت اداری و مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان معاونت اداری و مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 480 نفر می باشد . به منظور براورد حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده گردیده که حجم نمونه بدست آمده برابر 214 نفر می باشد . جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد منابع قدرت با ضریب پایایی( آلفای کرانباخ) 87/0 و پرسشنامه محقق ساخته تاثیر منابع قدرت بر مقاومت کارکنان با ضریب پایایی( آلفای کرانباخ) 73/0استفاده شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل سوالات پژوهشی از آمار توصیفی و استنباطی (شامل تی تک گروهی و دانکن و ...) به کمک نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که منابع قدرت مدیران بر مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی تاثیر گذار است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با نگرش به زندگی در دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دبیرستانی که در سال 94-93 مشغول به تحصیل بودند که ازاین تعداد، 200 به عنوان نمونه به روش تصادف چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با نگرش به زندگی در دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دبیرستانی که در سال 94-93 مشغول به تحصیل بودند که ازاین تعداد، 200 به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مؤلفه های شخصیت نئو و ﻧﮕــﺮش ﺑــﻪ زﻧــﺪﮔﯽ استفاده شد. اطلاعات بدست آمده از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره و بصورت همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش بین همه ی مولفه های شخصیت با نگرش به زندگی در سطح 01/0>P، رابطه معنادار وجود دارد. نتایج: نشان داد که بین مولفه های روان نژندی و با نگرش به زندگی در دانش آموزان رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد و بین مولفه های برون گرایی، گشودگی به تجربه، دلپذیری، وظیفه شناسی با نگرش به زندگی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر هر چقدر روان نژندی و افزایش یابد، نگرش به زندگی در دانش آموزان نیز کاهش می یابد و هر چقدر مولفه های برون گرایی، گشودگی به تجربه، دلپذیری، وظیفه شناسی افزایش یابد، نگرش به زندگی افزایش می یابد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و سرمایه انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران است . پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری ، کلیه اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1700 نفر بود . نمونه آماری از طریق فرمول کوکران 3 چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و سرمایه انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران است . پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری ، کلیه اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1700 نفر بود . نمونه آماری از طریق فرمول کوکران 313 نفر محاسبه شد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید . ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک رهبری باس و آوالیو (2000) و پرسشنامه سرمایه فکری بنتیس ( 2002 ) بود . داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین مؤلفه های سبک رهبری تحول آفرین ( نفوذ آرمانی ، انگیزش الهام بخش ، تحریک ذهنی و ملاحظات فردی ) با سرمایه انسانی ، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0/05 ) . افزون بر این ، تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین ، انگیزش الهام بخش ، ملاحظات فردی و نفوذ آرمانی ، بیشترین نقش را در پیش بینی سرمایه انسانی دارد( p<0/05).
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل به اشتراکگذاری دانش مبتنی بر عوامل فردی و سازمانی مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بوده که به روش کیفی و کمی (همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 1719 نفر از اعضای هیأت علم چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل به اشتراکگذاری دانش مبتنی بر عوامل فردی و سازمانی مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بوده که به روش کیفی و کمی (همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 1719 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد استان مازندران در منطقه 3 بود. نمونه مربوط به پژوهش کیفی شامل 25 نفر از اعضای هیأت علمی با تجربه در تدریس و پژوهش و نمونه پژوهش کمی شامل 317 نفر از اعضای هیأت علمی بود که از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای کمی از پرسشنامه 72 سؤالی استفاده شده است. پایایی کل پرسشنامه برابر با 93/0 میباشد و روایی محتوایی و صوری آن با کمک استادان راهنما، مشاور و دیگر استادان صاحبنظر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی بدست آمده از مدل ساختاری و رگرسیون از نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج نشان داد که وضعیت به اشتراکگذاری دانش در دانشگاهها در حد متوسط است. همچنین عوامل فردی موثر در به اشتراکگذاری دانش شامل به اشتراکگذاری مواد آموزشی، ادراک، اعتماد و خودکارآمدی دانش و عوامل سازمانی موثر در به اشتراکگذاری دانش شامل سرمایه اجتماعی ساختاری، سرمایه اجتماعی شناختی، سرمایه اجتماعی روابط، ارتباطات سازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و سیستم پاداش میباشد. درنهایت مشخص شد که سهم عوامل فردی در به اشتراکگذاری دانش بیشتر از عوامل سازمانی بوده و مدلی ارائه گردید که در آن سهم هر یک از عوامل فردی و سازمانی تعیین شده است.
پرونده مقاله