• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مدل سازی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان ، مطالعه موردی : سیستم های بانکی
        سید کامران یگانگی مریم ابراهیمی
        هدف این مطالعه، مدل‌سازی و شبیه‌سازی تأثیر مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان بر وفاداری مشتریان بانک با استفاده از روش‌شناسی پویایی شناسی سیستم‌ها است. مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان از ابتکارات اولیه استراتژیک در صنعت امروز است که در حال تبدیل شدن به پارادایم اص چکیده کامل
        هدف این مطالعه، مدل‌سازی و شبیه‌سازی تأثیر مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان بر وفاداری مشتریان بانک با استفاده از روش‌شناسی پویایی شناسی سیستم‌ها است. مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان از ابتکارات اولیه استراتژیک در صنعت امروز است که در حال تبدیل شدن به پارادایم اصلی بازاریابی رابطه‌مند در جهان الکترونیکی است. روش پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و محیط پژوهش یکی از بانک‌های نیمه دولتی بوده است. در این مقاله، پس از مطالعه مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری و وفاداری مشتری و شناسایی شاخص‌های آنها، به واسطه روش‌شناسی پویایی شناسی سیستم‌ها، محدوده مسأله مشخص شده است؛ بطوریکه مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری شامل بانکداری الکترونیک، پشتیبانی مشتری، امنیت، خدمات مازاد، و اختلالات مرتبط به هرکدام است. علاوه بر آن، پس از مصاحبه نیمه ساختاریافته با تکنیک دلفی، داده‌های وضعیت موجود و خواسته مطلوب تعیین شده است. در این رویکرد از ترکیب دیاگرام‌ها، گراف‌ها و معادلات، مدل‌هایی، مدل حلقه سببی و مدل داینامیک، ساخته و چگونگی تغییر متغیرها در طول زمان بازنمایی شده است. در انتها، اعتبارسنجی و شبیه‌سازی توسط نرم‌افزار ونسیم انجام و نتایج استخراج ارائه شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که با بهبود هر کدام از عوامل مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری، وفاداری مشتری نیز افزایش می‌یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش پلتفرم‌های مشارکتی توزیع مجدد آنلاین خرید کالاهای دست دوم بر وفاداری برند (مورد مطالعه پلتفرم دیوار و شیپور در ایران)
        آیه میرزایی ازندریانی کیومرث آریا
        هدف این پژوهش، بررسی نقش پلتفرم‌های مشارکتی توزیع مجدد آنلاین خرید کالاهای دست دوم بر وفاداری برند (مورد مطالعه پلتفرم دیوار و شیپور در ایران) می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی و از نظر روش پژوهش، از دسته پژوهش‌های توصیفی- همبستگی و مبتنی چکیده کامل
        هدف این پژوهش، بررسی نقش پلتفرم‌های مشارکتی توزیع مجدد آنلاین خرید کالاهای دست دوم بر وفاداری برند (مورد مطالعه پلتفرم دیوار و شیپور در ایران) می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی و از نظر روش پژوهش، از دسته پژوهش‌های توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر فروشندگان کالاهای دست دوم در پلتفرم‌های دیوار و شیپور می‌باشند و با توجه به تعداد زیاد جامعه تعداد 5 هزار نفر به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شد. براساس جدول مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر پرسشنامه آبس و همکاران (2020) می باشد. یافته‎های پژوهش نشان داد که نیات وفاداری نسبت به پلتفرم (دیوار و شیپور) تأثیر مثبتی بر نیات وفاداری نسبت به برند دارد و رضایت از تجربه خدمات پلتفرم (دیوار و شیپور) تأثیر مثبتی بر نیات وفاداری پلتفرم دارد و مؤلفه‎های سهولت استفاده، سودمندی درک شده، جنبه سرگرمی، حس تعلق اجتماعی به یک جامعه، اعتبار فروشنده و شناخت شخص ثالث پلتفرم (دیوار و شیپور)، تأثیر مستقیم و مثبت بر نیات وفاداری به برند دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر مدیریت زنجیره تأمین پایدار بر اثربخشی سازمانی: نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع
        علیرضا شیشه بری امیدعلی شجاعی
        هدف از مطالعه‌ حاضر، بررسی نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع در تأثیر مدیریت زنجیره‌ تأمین بر اثربخشی سازمانی در کارکنان شرکت سیم و کابل ستاره یزد بود. این پژوهش از سری مطالعات همبستگی بود که با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شد. با توجه به کوچک بودن چکیده کامل
        هدف از مطالعه‌ حاضر، بررسی نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع در تأثیر مدیریت زنجیره‌ تأمین بر اثربخشی سازمانی در کارکنان شرکت سیم و کابل ستاره یزد بود. این پژوهش از سری مطالعات همبستگی بود که با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شد. با توجه به کوچک بودن جامعه‌ آماری مورد نظر، از روش کل شمار برای نمونه‌های پژوهش استفاده شد و تمامی ۹۰ نفر کارمند این شرکت به‌عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌های این پژوهش، پرسشنامه‌ مدیریت زنجیره تأمین پایدار لین و همکاران (2014)، پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع اسپینوال (۲۰۱۵) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی بر اساس مدل کارکردهای چهارگانه پارسونز استفاده شد. از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مدیریت زنجیره‌ی تأمین می‌تواند به‌صورت مستقیم بر اثربخشی و مدیریت کیفیت جامع کارکنان تأثیرگذار باشد. همچنین، نتایج آزمون سوبل (۱۸/۹) نقش میانجی‌گری مدیریت کیفیت جامع را تأیید کرد. نتیجهی آزمون VAF به این معنی بود که متغیر مدیریت کیفیت جامع می‌تواند به میزان ۴۲/۰از تأثیرات مدیریت زنجیره تأمین بر اثربخشی سازمانی را تبیین نماید. با توجه به این نتیجه به مدیران شرکت سیم و کابل ستاره یزد پیشنهاد می‌شود با ایجاد استراتژی‌هایی در مدیریت زنجیره تأمین بر مدیریت کیفیت جامع تأثیرگذاشته تا در نهایت بتوانند اثربخشی سازمانی کارکنان خود را افزایش دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - واکاوی و الویت‌بندی کیفیت خدمات هتل‌های 5 ستاره جزیرة کیش (مطالعه موردی پروژة جهت 2022)
        امیرمحسن مدنی لیلا باقری نظام آباد جواد جمالی
        عملکرد کیفی و جایگاه خدماتی هتل،‌‌ از نظر ماهیت بازتاب دهندة سلیقة بازار و بیانگر فرهنگ جامعة میزبان است. از آنجایی که در صنعت گردشگری، اقامت در هتل از جذابیت‌های سفر محسوب می‌شود، لزوم بهره‌مندی از خلاقیت در ارائه خدمات پـویـا، اجتناب ناپذیر است؛ لذا کسب امتیاز رتبه‌بن چکیده کامل
        عملکرد کیفی و جایگاه خدماتی هتل،‌‌ از نظر ماهیت بازتاب دهندة سلیقة بازار و بیانگر فرهنگ جامعة میزبان است. از آنجایی که در صنعت گردشگری، اقامت در هتل از جذابیت‌های سفر محسوب می‌شود، لزوم بهره‌مندی از خلاقیت در ارائه خدمات پـویـا، اجتناب ناپذیر است؛ لذا کسب امتیاز رتبه‌بندی خدمات و امتیاز طبقه‌بندی فیزیکی ساختمان هتل‌ها که در مجموع درجه‌بندی نامیده می‌شود، از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی مورد انتظار در صنعت میهمان‌نوازی است. بدین لحاظ، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سنجش کیفیت هتل‌های برتر جزیرة کیش به بررسی عوامل تأثیرگذار و الویت‌بندی خدمات هتل به صورت کیفی -کمی می‌پردازد. به این منظور، ضمن مصاحبه با خبرگان و استادان دانشگاهی، شاخص‌های مهم و اثرگذار شناسایی شدند و با استفاده از روش‌هاى تصمیم‌گیرى چند‌ معیاره MCDM و بهره‌مندی از نرم‌افزار Expert Choice تحلیل محتوا استخراج گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد خدمات ارائه شدة هتل‌های 5 ستاره کیش در مقایسه با بهای پرداختی، وضعیت مطلوبی ندارند. همچنین، با تحلیل محتوی و اولویت‌بندی معیارهای اثرگذار، مشخص شد شاخص سبک طراحی فیزیک ظاهری هتل در رتبة نخست، گستره و تنوع خدمات در رتبة دوم، خلاقیت و نوآوری خدمات در مرتبة سوم قرار دارند. نهایتاً، پیش از هر فعالیتی ساختمان هتل‌ها باید بر پایة طرح‌ها و ایده‌های علمی تعمیر، بازسازی و مرمت شوند و مدیران این صنعت با هدف رضـایت مـشتری و دوام خود ضمن ارزیـابی مستمر اسـتراتژی‌های کیفیـت خدمات باید به‌دنبال اصلاح و تطبیق دیدگاه‌های سنتی خود با آراء میهمانان و گردشگران باشند و برای شناخت و جذب مشتریان با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین بر ارتقاء فعالیت‌های کیفی خدمات و همچنین تعامل با نسل جدید گردشگران جوان تمرکز نمایند و به دنبال رفع و بهبود نقاط ضعف خدمات خود باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی شاخص‌های بومی بهینه سازی فرآیند مدیریت استعداد در ایران (مورد مطالعه: پالایشگاه گاز فجر جم)
        عبدالجواد خلیلی
        هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخص‌های بومی بهینه‌سازی فرآیند مدیریت استعداد در کشور ایران است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر، مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت استعداد در شرکت پالایش گاز فجر جم در بخش کیفی و کارکنان شرکت پالایش گاز فجر جم در بخش کم چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخص‌های بومی بهینه‌سازی فرآیند مدیریت استعداد در کشور ایران است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر، مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت استعداد در شرکت پالایش گاز فجر جم در بخش کیفی و کارکنان شرکت پالایش گاز فجر جم در بخش کمّی به تعداد 1000 نفر می‌باشد که از بین آنان تعداد 278 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. در نهایت تعداد 250 پرسشنامه نهایی به منظور تجزیه و تحلیل جمع آوری گردید. ابزار گردآوری داده‌های تحقیق حاضر، شامل پرسشنامه محقق ساخته 42 سوالی است که آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد مدل مورد مطالعه بیشتر از 7/0 است و از این رو می‌توان ادعا کرد که پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. جهت شناسایی شاخص‌ها و مدل‌سازی معادلات ساختاری از نرم افزار اسمارت پی ال اس و نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. نتایج نشان داد شاخص‌های توسعه شخصی، استراتژی سازمان، کارمندیابی، مدیریت عملکرد، آموزش، جبران خدمت، انضباط، عوامل سیاسی، عرضه نیروی کار و قوانین و مقررات در مدل بومی مدیریت استعداد شناسایی شده و نقش دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر به‌کارگیری سیستم‌های کاربردی سازمانی در ایجاد همسویی خدمات بانک با فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت بانکداری بانک‌های صادرات
        رسول رنجبریان محمدرضا بهرامی
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر به‌کارگیری سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت روابط با تأمین‌کنندگان و برنامه‌ریزی منابع سازمان بر فناوری اطلاعات در نظام مدیریت بانکداری (مطالعه موردی: بانک صادرات استان آذربایجان غربی) انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر به‌کارگیری سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت روابط با تأمین‌کنندگان و برنامه‌ریزی منابع سازمان بر فناوری اطلاعات در نظام مدیریت بانکداری (مطالعه موردی: بانک صادرات استان آذربایجان غربی) انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات، توصیفی و همبستگی و براساس مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، رؤسا و مدیران شعب، رئیس دوایر و خدمات بانکی و بانکداران بانک صادرات استان آذربایجان غربی به تعداد 175 نفر و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 120 نفر برآورد و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب ‌شده است. داده های لازم به روش میدانی و با توزیع پرسشنامه جمع‌آوری شده و آزمون فرضیه‌ها از روش تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) از طریق حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و نتایج نشان داد که این پژوهش از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. یافته‌های پژوهش نشان داد که تأثیر به‌کارگیری سیستم‌های کاربردی سازمانی در ایجاد همسویی خدمات بانک بر فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت بانکداری مثبت و معنی دار می‌باشد. آزمون فرضیه اصلی نشان داد به‌کارگیری سیستم‌های کاربردی سازمانی در ایجاد همسویی خدمات بانک با فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت بانکداری بانک صادرات استان آذربایجان غربی تأثیر دارد. بررسی و آزمون فرضیات فرعی نشان داد عوامل مرتبط با به‌کارگیری سیستم‌های کاربردی سازمانی با فناوری اطلاعات در سیستم مدیریت بانکداری بانک صادرات استان آذربایجان غربی تأثیر دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی نقش توانمندسازها برای دستیابی به چابکی سازمانی با استفاده از رگرسیون چندگانه
        رضا احتشام راثی امید مهری نمک آورانی
        پژوهش حاضر در صدد بررسی نقش توانمندسازهای چابکی برای دستیابی به چابکی در شرکت لبنیات پگاه تهران با استفاده از رگرسیون چندگانه می‌باشد. در این پژوهش برای دستیابی به سطح ایده آل چابکی و برای تحلیل اثر شاخص‌ها و همچنین ارائه مسیری بهینه برای دستیابی به چابکی از مدل رگرسیون چکیده کامل
        پژوهش حاضر در صدد بررسی نقش توانمندسازهای چابکی برای دستیابی به چابکی در شرکت لبنیات پگاه تهران با استفاده از رگرسیون چندگانه می‌باشد. در این پژوهش برای دستیابی به سطح ایده آل چابکی و برای تحلیل اثر شاخص‌ها و همچنین ارائه مسیری بهینه برای دستیابی به چابکی از مدل رگرسیون استفاده شده است. به این منظور 96 پرسش‌نامه بین مدیران شرکت لبنیات پگاه تهران توزیع شد و آزمون‌های پژوهش حاضر به کمک نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS انجام شده است. آزمون‌های روایی استفاده شده در این پژوهش آزمون متوسط واریانس استخراجی و آزمون لاوشه می‌باشد که ضرایب آن‌ها برای متغیرهای پژوهش به ترتیب بیش از 5/0 و 8/0 می‌باشد. در واقع، ضرایب حاصل، بیانگر این است که پرسش‌نامه مورد بررسی دارای اعتبار کافی است. برای سنجش پایایی پرسش‌نامه نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آن برای تمامی ابعاد پرسش‌نامه بیش از 7/0 می‌باشد که بیانگر قابل اعتماد بودن پرسش‌نامه می‌باشد. نتایج نشان داد که بیشترین تاثیر را به ترتیب متغیرهای اتوماسیون و کارکنان داشته و کمترین اثر را متغیر فناوری داشته است. همچنین برای آنکه بتوانیم به سطح قابل قبولی از هر یک از ابعاد قابلیت‌های چابکی دست پیدا کنیم باید متغیر یا متغیرهای کلیدی که از تحلیل‌های این پژوهش استخراج شده‌اند را شناسایی و با تغییراتی در آن‌ها به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم. در این صورت می‌توانیم با حداقل زمان و هزینه به حداکثر کارایی و ارتقاء سطح چابکی دست یابیم. پرونده مقاله