• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - استرس ‌والدگری و اثر تعاملی مراحل چرخه زندگی خانواده زنان شاغل و غیرشاغل شهر تهران
        ابراهیم نعمتی علی زاده‌محمدی جلیل فتح‌آبادی حامد فنائی زهرا علیدوستی
        از آنجایی که والدگری از دوران سخت و پراسترس برای والدین محسوب می شود، هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس والدگری مادران شاغل و غیر شاغل در مراحل مختلف چرخه زندگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان زن متأهل دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف تهران و کلیه زنان خانه دار متأهل چکیده کامل
        از آنجایی که والدگری از دوران سخت و پراسترس برای والدین محسوب می شود، هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس والدگری مادران شاغل و غیر شاغل در مراحل مختلف چرخه زندگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان زن متأهل دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف تهران و کلیه زنان خانه دار متأهل شهر تهران در سه مرحله چرخه زندگی خانواده هستند که نمونه مورد نظر در دو گروه شاغل و خانه دار به ترتیب 158 و 148 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها با استفاده از مقیاس میزان استرس مربوط به والدین بری و جونز (1995) مورد سنجش قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و روش آماری Tمستقل و تحلیل واریانس یک طرفه و دو طرفه استفاده شد. یافته های پژوهش نشان از بالاتر بودن استرس والدگری در زنان شاغل نسبت به زنان خانه دار و نیز بالا بودن آن در دو مرحله فرزند خردسال و نوجوان نسبت به مرحله میانه زندگی در دو گروه داشت. بنابراین اشتغال و فرزندپروری و به عبارتی چندگانگی نقش در مادران می تواند فشار روانی و استرس بیشتری بر آنان تحمیل کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی انواع خشونت‌های اعمال شده علیه زنان در رمان پریچهر
        سوده مقصودی فاطمه حجازی‌مقدم سعیده درویشی
        رمان با تجربه انسانی همراه با تخیل، سر و کار دارد و از طریق توالی حوادث بیان می شود و در آن گروهی از شخصیت ها در صحنه مشخصی شرکت دارند. در رمان های معاصر با وجود تحولات تازه، ردپای مردسالاری و زنان گرفتار خشونت، به وضوح دیده می شود. مقاله حاضر به بررسی خشونت علیه زن چکیده کامل
        رمان با تجربه انسانی همراه با تخیل، سر و کار دارد و از طریق توالی حوادث بیان می شود و در آن گروهی از شخصیت ها در صحنه مشخصی شرکت دارند. در رمان های معاصر با وجود تحولات تازه، ردپای مردسالاری و زنان گرفتار خشونت، به وضوح دیده می شود. مقاله حاضر به بررسی خشونت علیه زنان در رمان پریچهر نوشته مرتضی مودب پور با بهره گیری از تئوری های نقد ادبی فمینیستی می‌پردازد. تکنیک به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوا است. حاصل مطالعه چنان می نماید که در این رمان خشونت نقش اساسی دارد و در قالب های گوناگون (آشکار و پنهان) ظاهر می شود و زنان را مغلوب می سازد. بیش‌ترین خشونت به کار برده شده در این رمان مربوط به خشونت پنهانی روانی و بعد از آن خشونت پنهان اقتصادی و سپس خشونت آشکار است. شخصیتی که در این رمان بیش‌ترین خشونت بر او اعمال شده شخصیت پریچهر می باشد. در نهایت می توان نتیجه گرفت که رمان پریچهر با ساختاری مردسالارانه بیانگر ستم های جنسیتی، خشونت، سرکوب و حقارت زنان، در دو نسل متفاوت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی آموزش مولفه‌های نظریه معکوس برخلاقیت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ارومیه
        راضیه نوروزبخش علی نقی اقدسی
        هدف از پژوهش حاضر عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش مولفه‌های نظریه معکوس بر خلاقیت دانش‌آموزان مقطع متوسطه. روش مورد استفاده از نوع طرح‌های نیمه آزمایشی، روش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل‌ می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان‌های نا چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش مولفه‌های نظریه معکوس بر خلاقیت دانش‌آموزان مقطع متوسطه. روش مورد استفاده از نوع طرح‌های نیمه آزمایشی، روش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل‌ می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان‌های ناحیه ۱ شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94-93‌ می‌باشد. روش انتخاب نمونه، نمونه گیری در دسترس بود یکی از دبیرستان‌های ناحیه 1 انتخاب شد و حجم نمونه مورد نظر30 نفر‌ می‌باشد که 15 نفر برای گروه گواه و 15 نفر برای گروه کنترل بطور تصادفی انتخاب گردید. از پرسشنامه‌های آزمون خلاقیت تورنس (عابدی) استفاده شد. در این پژوهش به منظور تعیین اثر بخشی آموزش مولفه‌های نظریه معکوس بر خلاقیت در گروه آزمایش و مقایسه آن با گروه کنترل از آمار توصیفی (شاخص‌های توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس با رعایت پیش فرض ها استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مولفه‌های نظریه معکوس بر خلاقیت، میزان انعطاف پذیری، ابتکار، سیال بودن و میزان بسط دادن دانش آموزان به طور معنادار موثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی روابط بین عوامل فردی- خانوادگی و ترجیحات همسرگزینی با رضایت زناشویی زوج‌های هر دو شاغل در آموزش و پرورش
        روح اله رحیمی رحیمی مختار عارفی سهراب مرادی زاده
        این پژوهش با هدف تعیین نمودن روابط بین عوامل فردی- خانوادگی و ترجیحات همسرگزینی با رضایت زناشویی زوج‌های هر دو شاغل در آموزش و پرورش شهرستان دلفان انجام گرفته است. نمونه پژوهش مشتمل بر 238 آزمودنی (119زوج) بودند که جهت بررسی دقیق تر روابط مورد پژوهش از نمونه‌گیری جامع ا چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین نمودن روابط بین عوامل فردی- خانوادگی و ترجیحات همسرگزینی با رضایت زناشویی زوج‌های هر دو شاغل در آموزش و پرورش شهرستان دلفان انجام گرفته است. نمونه پژوهش مشتمل بر 238 آزمودنی (119زوج) بودند که جهت بررسی دقیق تر روابط مورد پژوهش از نمونه‌گیری جامع استفاده شد و کلیه جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه انریچ، اطلاعات فردی- خانوادگی و ترجیحات همسرگزینی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر روش‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون t، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی شفه مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که در بین عوامل فردی- خانوادگی؛ میزان درآمد ماهانه و سابقه طلاق با رضایت زناشویی رابطه مثبت داشت و عواملی چون تعداد فرزندان و طول مدت ازدواج رابطه منفی معنادار با رضایت زناشویی دارند. علاوه بر این، بین سایر عوامل مانند میزان تحصیلات، سن ازدواج، تفاوت سنی زن و شوهر، نوع ازدواج و رضایت زناشویی رابطه ای وجود ندارد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که بین ترجیحات همسرگزینی و رضایت زناشویی رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به سطح پایین رضایت زناشویی در این گونه از زوج‌های هر دو شاغل، لزوم توجه بیش‌تر به عوامل فردی- خانوادگی قبل از ازدواج ضروری به نظر‌ می‌رسد. همچنین با توجه به رضایت زناشویی بالاتر در شیوه همسرگزینی آشنایی و رضایت خانواده، این شیوه جهت انتخاب همسر توصیه‌ می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی میزان رضایت‌مندی زنان از کیفیت ارائه خدمات در فضا‌های عمومی گذران اوقات فراغت مطالعه موردی: خدمات عمومی بافت‌های تاریخی شهر کرمانشاه
        حلیمه عنایت عنایت داریوش غفاری
        یکی از جهت گیری‌های مدیریت نوین توجه به اصل مشتری مداری و جلب رضایت ارباب رجوع می‌باشد. این پژوهش با هدف شناخت سنجش میزان رضایت‌مندی زنان از کیفیت ارائه خدمات در فضا‌های عمومی گذران اوقات فراغت در بافت‌های تاریخی و کهن با تاکید بر نوشهر سازی در کرمانشاه انجام شده است. د چکیده کامل
        یکی از جهت گیری‌های مدیریت نوین توجه به اصل مشتری مداری و جلب رضایت ارباب رجوع می‌باشد. این پژوهش با هدف شناخت سنجش میزان رضایت‌مندی زنان از کیفیت ارائه خدمات در فضا‌های عمومی گذران اوقات فراغت در بافت‌های تاریخی و کهن با تاکید بر نوشهر سازی در کرمانشاه انجام شده است. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است. نمونه گیری ابتدا با استفاده از روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای و سپس تصادفی ساده انجام شد. حجم نمونه برای این تحقیق 384 نفر بوده است. ابتدا به بررسی میزان رضایت کلی از فضا‌های عمومی گذران اوقات فراغت شهر کرمانشاه، میزان رضایت‌مندی از اطلاع رسانی، اعتماد، نحوه رفتار کارکنان و فضای فیزیکی و تجهیزات پرداخته شد. در نهایت نتایج تبیینی تحقیق نشان‌ می‌دهد؛ که میان انتظارات و ادراکات مراجعان به فضا‌های عمومی گذران اوقات فراغت در شهر کرمانشاه از لحاظ کیفیت خدمات تفاوت معنا داری وجود ندارد و رابطه بین مولفه‌های کیفیت خدمات با میزان رضایت‌مندی مراجعان به فضاهای عمومی گذران اوقات فراغت تائید نگردید. با توجه به ضرایب همبستگی بین مولفه‌های تحقیق با میزان رضایت وجود رابطه مثبت و تاثیر مثبت این مولفه‌ها بر میزان رضایت مورد تائید قرار گرفت. مدل برازش رگرسیونی و ضرایب تاثیر هریک از مولفه‌ها به دست آمد، بیانگر مناسب و معنی‌دار بودن مدل رگرسیونی و ضرایب آن‌ می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی بر کاهش اضطراب زنان شهراصفهان
        فاطمه وارسته خو مجتبی جعفری
        هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی بر کاهش اضطراب زنان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون می‌باشد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان شهر اصفهان در سال1393 بود، که تعداد آزمودنی‌ها 40 نفر از زنانی که احساس اضطراب می چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی بر کاهش اضطراب زنان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون می‌باشد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان شهر اصفهان در سال1393 بود، که تعداد آزمودنی‌ها 40 نفر از زنانی که احساس اضطراب می کردند به روش داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به مدت 10 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. جهت سنجش اضطراب آزمودنی‌‌ها از پرسشنامه اضطراب بک استفاده شد. نتایج با روش تجزیه وتحلیل کو واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه گرفته شد که آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی بر کاهش اضطراب زنان موثر است. بنابراین می توان از آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی برای کاهش اضطراب زنان استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی مقایسه‌ای باورهای وسواسی و ویژگی‌های شخصیتی در معلمان زن با فرسودگی شغلی بالا و پایین
        امیر پناه‌علی فاطمه کریمی‌آذر
        هدف پژوهش بررسی مقایسه ای باورهای وسواسی و ویژگی های شخصیتی در معلمان زن با فرسودگی شغلی بالا و پایین بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر فرهنگیان زن ناحیه 2 شهر تبریز بود که از این جامعه تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای چکیده کامل
        هدف پژوهش بررسی مقایسه ای باورهای وسواسی و ویژگی های شخصیتی در معلمان زن با فرسودگی شغلی بالا و پایین بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر فرهنگیان زن ناحیه 2 شهر تبریز بود که از این جامعه تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه های فرسودگی شغلی مازلاک، ویژگی های شخصیتی مک کری وکوستا و باورهای وسواسی انجمن وسواسی فکری و عملی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون t گروه‌های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین باورهای وسواسی و مؤلفه ها ی آن با فرسودگی شغلی بالا و پایین معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین ویژگی های روان نژندی، برون گرایی، دلپذیر بودن، باوجدان بودن و انعطاف‌پذیری معلمان با فرسودگی شغلی بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد (001/0<P). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مقایسه رضایت جنسی، تعهد زناشویی، صمیمیت زناشویی و تصویر بدن در زنان متاهل شاغل و خانه دار
        ایران مهدیزادگان زینب شریفی رنانی
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه رضایت جنسی، تعهد زناشویی، صمیمیت زناشویی و تصویر بدن در زنان متاهل شاغل در بانک های دولتی و زنان خانه دار شهر اصفهان انجام گرفت. روش تحقیق حاضر علی‌ مقایسه ای و جامعه ی آماری پژوهش متشکل از زنان متاهل شاغل در بانک و بانوان خانه داری میباشد. حجم چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه رضایت جنسی، تعهد زناشویی، صمیمیت زناشویی و تصویر بدن در زنان متاهل شاغل در بانک های دولتی و زنان خانه دار شهر اصفهان انجام گرفت. روش تحقیق حاضر علی‌ مقایسه ای و جامعه ی آماری پژوهش متشکل از زنان متاهل شاغل در بانک و بانوان خانه داری میباشد. حجم نمونه شامل 680 نفر که ازمیان آنان 290 نفر شاغل و 390 نفر خانه دار به روش نمونه گیری در دسترس (سهل الوصول) انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های رضایت جنسی هادسون (1981)، تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997)، صمیمیت زناشویی باگاروزی (2001) و تصویر بدن لیتلتون (2005) استفاده شد. برای تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه ها از آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که بین زنان شاغل و خانه دار در میزان رضایت جنسی، تعهد‌زناشویی، صمیمیت زناشویی و تصویر بدن تفاوت معناداری وجود دارد، به این معنا که زنان شاغل در هر چهار متغیر نتایج بهتری را گزارش کرده اند. پرونده مقاله