• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان
        مختار رنجبر مسلم آزاد
        هدف اساسی این تحقیق بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهشتوصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524نفر می باشد که باروش نمونه گیری طبقه ای 220نفر م چکیده کامل
        هدف اساسی این تحقیق بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهشتوصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524نفر می باشد که باروش نمونه گیری طبقه ای 220نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته نظام نگهداشت منابع انسانی ونیز پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت( )2000بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفادهاز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای نگهداشت منابع انسانی 0/85و برای پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت 0/92گزارش شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل رگرسیون چندگانه و روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفادهاز نرم افزار پی ال اس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گازپارسیان تأثیر معناداری دارد. همچنین ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نیز تأثیرمثبت و معناداری بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گاز پارسیان دارد. تأثیر همزمان متغیرها در مدل نهایی با استفاده از رگرسیون چندگانهو آزمون تحلیل مسیر نشان داد که کلیه ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی پیش بینی کننده مثبت و معناداری برای بهبود بهره وری شرکتپالایش گاز پارسیان می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تأثیر فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجیگری تعهد سازمانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس
        عادل کولک حسن سلطانی شیوا مداحیان مهدی محمدباقری نوید فاتحی راد
        چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجیگری تعهد سازمانیدر دانشگاههای آزاد استان فارس بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها، روش آمیخته اکتشافیبود. مشارکتکنندگان در این پژوهش در بخش کیفی شامل مد چکیده کامل
        چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجیگری تعهد سازمانیدر دانشگاههای آزاد استان فارس بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها، روش آمیخته اکتشافیبود. مشارکتکنندگان در این پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران و کارکنان خبره دانشگاههای آزاد استان فارس بود که ازبین آنها تعداد 10نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین، در بخش کمی، جامعه آماری پژوهششامل کلیه مدیران و کارکنان (شامل اعضای هیئتعلمی) دانشگاههای آزاد استان فارس بود که با استفاده از جدول مورگان وروش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب تعداد 357نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیازدر بخش کیفی برای طراحی الگوی پژوهش با مصاحبه باز نیمه ساختار یافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محققساخته که شامل 3سازه (متغیر،) 12بٌعد و 37سؤال در قالب طیف لیکرت 5تایی بود، جمعآوری شد. برای تعیین روایی وپایایی ابزار پرسشنامه مذکور به ترتیب از روشهای روایی همگرا، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که بر ایناساس روایی و پایایی تأیید شد. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که از دیدگاه مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاداستان فارس متغیر تعهد سازمانی بر رابطه بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان اثر میانجی و معنادار دارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسائی مؤلفه های آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و طراحی مدل مطلوب
        مسعود رجبی مژگان محمدی نائینی علیرضا فقیهی
        هدف: این پژوهش با هدف شناسائی مؤلفههای آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و ارائهی مدلی مطلوب انجام شده است.روش شناسی: روش تحقیق این پژوهش روش ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعهی آماری در مرحله کیفی صاحبنظرانحوزهی آموزش متوسطه کشور و مدیران ارشد آموزش و پرورش بو چکیده کامل
        هدف: این پژوهش با هدف شناسائی مؤلفههای آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و ارائهی مدلی مطلوب انجام شده است.روش شناسی: روش تحقیق این پژوهش روش ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعهی آماری در مرحله کیفی صاحبنظرانحوزهی آموزش متوسطه کشور و مدیران ارشد آموزش و پرورش بودند که به صورت هدفمند و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی تعداد 12نفر به عنوان نمونه مشخص شد. همچنین جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته، بررسی پیشینه نظریو تحقیقات پیشین به شیوهی همسوسازی استفاده شد. در مرحله کمّی و به دنبال مرحلهی کیفی با هدف اجرای پرسشنامه و تأییدمؤلفههای کیفی، جهت ارائهی مدل نهایی از جامعه آماری 300نفری، تعداد 170نفر به عنوان نمونهی آماری از طریق نمونه گیریطبقهای تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مرگان استفاده شد. دادههای بدست آمده در بخش کمّی پژوهش با استفاده ازتحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش در قالب یک مدل دارای 14بُعد اثرگذار شامل: مدیریت زیست محیطی، پایداری اجتماعی، پایداریآموزشی، پایداری سیاسی، پایداری مشارکتی، پاداری نهادی، آموزش توسعهای، پایداری محیطی، مدیریت پایدار، پایداری پژوهشی،پایداری اقتصادی، نظام نظارت و ارزیابی پایدار، نظام اداری و مالی پایدار و پایداری فرهنگی است.نتیجهگیری: آموزش پایداری همیشه با آموزش بهداشت محیط، که در آن رفتار انسان بر محیط زیست تأثیر میگذارد، ارتباط دارد،بنابراین محیطی سالم یا زیانآور برای شرایط بقا و همزیستی دربین موجودات زنده گوناگون روی کره زمین ایجاد میشود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان
        سمیه اصلی کوچانلو بهرنگ اسماعیلی شاد
        هدف: هدف پژوهش حاضر تببین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود.روش شناسی: پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستانشیروان به تعداد 306نفر بوده که طبق جدول کرج سی – مورگان 184نفر به چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر تببین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود.روش شناسی: پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستانشیروان به تعداد 306نفر بوده که طبق جدول کرج سی – مورگان 184نفر به عنوان نمونه به روش نمونه برداری ت صادفیطبقه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پر س شنامة فر سودگی شغلی م سلچ ( ،)1985گرانباری نقش گل پرور و همکاران( )1389و سرمایه روان شناختی از پرس شنامه مک گی و همکارانش( )2011بود. ابزار پژوهش بر اساس نظر 10نفر از اساتیددارای روایی صوری و محتوایی می باشد. پایایی به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/92 ،0/81و 0/89بدست آمد. جهت تجزیهو تحلیل داده ها از نرم افزار Lisrel 8.8و Spss20استفاده شد.یافته ها: نشان داد بین گرانباری نقش و سرمایه روان شناختی رابطه معناداری( ضریب 0/45و معناداری )-4/60وجود دارد.بین سرمایه روان شناختی و فر سودگی شغلی رابطه معناداری ( ضریب -0/49و معناداری )-4/77وجود دارد. بین گرانبارینقش و فرسودگی شغلی نیز رابطه معناداری( 0/57و معناداری )2/15بدست آمد. همچنین برای فرضیه اصلی رابطه کلی 0/12بدست آمد،نتیجه گیری: بین گرانباری نقش و فر سودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روان شناختی رابطه وجود دارد فذا برای کاهشفرسودگی شغلی و گرانباری نقش می توان به آموزش و توسعه سرمایه روانشناختی پرداخت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کیفیت کاری کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس
        احمد عسکری
        هدف از پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کیفیت کاری کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس است.روش تحقیقاین پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهشمتشکل از کلیه کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس به تعدا چکیده کامل
        هدف از پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کیفیت کاری کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس است.روش تحقیقاین پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهشمتشکل از کلیه کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس به تعداد800نفرمی باشد. نمونه آماری مورداستفاده با فرمولکوکران 260نفرتعیین گردید. داده های موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش بهات ( )2001وپرسشنامه کیفیت کاری از الگوی والتون ( )1975جمع آوری گردیده است. به منظور روایی پرسشنامه از نظر خبرگان که دراین زمینه روایی ظاهری مورد تایید قرارگرفته است. برای تایید پایایی پرسشنامه از آزمون الفای کرونباخ استفاده شده است.یافته ها نتایج نشان داد که مدیریت دانش بر کیفیت کاری کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس تاثیر مثبت ومعناداری دارد. ابعاد مدیریت دانش شامل کسب دانش،خلق دانش، کاربرد دانش ، انتقال دانش، ثبت دانش بر کیفیت کاریکارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد.نیجه آنکه می توان اذعان داشت که توجه ویژه به مدیریت دانش و تلاش جهت بهبودمستمر آن به عنوان یک مزیت رقابتی ، سازمان ها را جهت رسیدن به اهداف خود و سوق دادن به سمت افزایش ظرفیت هایکیفیت کاری سازمانی و بهبود فرایندهای جاری سازمان بیش از پیش موفق خواهد نمود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقش جانشین پروری در کاهش تنبلی اجتماعی با میانجیگری شفافیت سازمانی (موردمطالعه: کمیته امداد امام خمینی (ره))
        مهدی مهدی زاده رستم شکوفه زارع پیمان پیروز
        سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جانشینپروری بر کاهش تنبلی اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجیشفافیت سازمانی در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس انجام شده است.مواد و روشها: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی چکیده کامل
        سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جانشینپروری بر کاهش تنبلی اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجیشفافیت سازمانی در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس انجام شده است.مواد و روشها: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی میباشد.جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس که بر اساس اطلاعات به دستآمده تعداد آنها 697میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 248نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعاتمیدانی در این پژوهش، پرسشنامه میباشد که از پرسشنامه جانشینپروری (کیم)، شفافیت سازمانی (النشمی) و تنبلی اجتماعی(مقیمی) تشکیل شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات پنج تن از خبرگان این حوزه مورد تأیید قرار گرفت و در نهایتبه تأیید استاد راهنما رسید. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. پس از جمعآوریپرسشنامهها با استفاده از نرمافزار آماری Spssو Lisrelو آزمونهای ضریب همبستگی، رگرسیون، معادلات ساختاری و آزمونtبه تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیههای تحقیق پرداختیم.یافتهها: نتایج فرضیه اصلی تحقیق نشان داد جانشینپروری بر کاهش تنبلی اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجی شفافیتسازمانی در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس تأثیر معناداری دارد ( .)R2=0/44 ،P>0/05ضریب مسیر جانشین پروریبر کاهش تنبلی اجتماعی برابر 0/44بود یعنی با افزایش جانشین پروری، شفافیت سازمانی در کمیته امداد امام خمینی (ره)استان فارس به میزان 0/44کاهش می یابد.نتیجهگیری: مدیران سازمان با استفاده از برنامهریزی جانشینپروری، میتوانند کارکنان را بهسوی فعالیتهای تخصصیترهدایت کرده و آنها را به این امر سوق دهند که حرکاتی سریعتر و پویاتر انجام دهند و به عبارتی از تنبلی برهانند پرونده مقاله