• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ماهیت‌زدایی اسطوره‌های سفیدپوستان: خوانش دلوزی- باروکی از نمایش‌نامۀ بی‌ثباتی های ناهیودا درثِرد کینگ دام اثر سوزان- لوری پارکز
        سارا فریام راد حسن شهابی شهرام رئیسی سیستانی
        این پژوهش اولین شاهکار نمایشی سوزان-لوری پارکز، بی‌ثباتی‌هایِ ناهیودا در ثِرد کینگ دام، را از دیدگاهی جدید بررسی می‌کند. سبکِ تو در تویِ نمایش‌نامه‌نویسی وی -در حالی که داستان‌های در هم تنیده، یادآور سبک قصه‌گویی شهرزاد ایرانی است- به ترسیم گذشتۀ پایمال‌شدۀ سیاهپوستان ا چکیده کامل
        این پژوهش اولین شاهکار نمایشی سوزان-لوری پارکز، بی‌ثباتی‌هایِ ناهیودا در ثِرد کینگ دام، را از دیدگاهی جدید بررسی می‌کند. سبکِ تو در تویِ نمایش‌نامه‌نویسی وی -در حالی که داستان‌های در هم تنیده، یادآور سبک قصه‌گویی شهرزاد ایرانی است- به ترسیم گذشتۀ پایمال‌شدۀ سیاهپوستان از سوی قدرت مسلطِ تاریخ‌نویسی سفیدپوستان تمرکز دارد. این مقاله با دیدگاه دلوزی-باروکی زوایای کمتر دیده شده یا نادید شدۀ سبک دراماتورژی وی را می‌کاود. پارکز در این نمایش‌نامه، بر بومی به سبک نئوباروکی، تلفیقی از معماری، موسیقی، اسطوره و هنرهای اجرایی اجرا می‌کند. فیگورهای نمایش‌نامۀ وی که توسط گفتمان مسلط، در ابتدا به «بدن های بدون اندام» تبدیل شده اند، در حال «شدن» به «بدن های اسکیزوفرنی» در طی «مسیر گریزِ» موسیقیایی جازی هستند؛ در حالی که حماسۀ ستم‌های رفته بر سیاه‌پوستان را سر می‌دهند. در پایان این نتیجه حاصل می‌شود که نویسنده به عنوان نمایش‌نامه‌نویس زن آفریقایی-آمریکایی، سبک دراماتورژی خویش را، در اولین شاهکار نمایشی‌اش با الهام از ساختاری دلوزی-باروکیِ، از سایر نویسنده‌های زن سیاهپوست متمایز کرده و به عنوان ابزاری برای مبارزه و مقاومت در مقابل نظام سلطه‌گر به کارگرفته‌است. پارکز همان شهرزاد قصه‌گو است که نه تنها از جان خویش گذشته(ازجان‌گذشته‌ای گم شده) بلکه سبک نمایش‌نامه‌نویسی سیاهپوستان را نیز بهبود و در نهایت نجات بخشیده‌است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مطالعه تطبیقی یادگیری تجربی توسط میانجی‌‌گرهای انسانی و فناوری: تفکر انتقادی، درک مطلب و افزایش واژگان
        سمیه صاحب الزمانی امین نعیمی مهری حدادنارافشان
        مسئولان آموزشی بر این باورند که تجربه و فناوری می‌تواند پیشرفت تحصیلی کودکان خردسال را افزایش دهد و سطح پنهان تفکر انتقادی آنها را فعال کند. بنابراین، هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر میانجی‌‌گرهای انسانی و فناوری بر تفکرانتقادی ، درک مطلب، و توسعه واژگان زبان‌ آموزان کو چکیده کامل
        مسئولان آموزشی بر این باورند که تجربه و فناوری می‌تواند پیشرفت تحصیلی کودکان خردسال را افزایش دهد و سطح پنهان تفکر انتقادی آنها را فعال کند. بنابراین، هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر میانجی‌‌گرهای انسانی و فناوری بر تفکرانتقادی ، درک مطلب، و توسعه واژگان زبان‌ آموزان کودک با استفاده از تئوری یادگیری تجربی بود. به همین منظور، دو گروه شصت نفری فراگیر (سی دانش‌آموز در هر گروه) در طی چهار ماه در معرض دو نوع میانجی‌گر قرار گرفتند: معلم و تکنولوژی. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش میزان پیشرفت زبان آموزان در تفکر انتقادی، درک مطلب و تسلط بر واژگان استفاده شد. نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش با واسطۀ فناوری نسبت به گروه با واسطۀ معلم در سطح تفکر انتقادی، توسعه واژگان و درک مطلب برتری داشتند. این نشان می‌دهد که فراگیرانی که به واسطۀ کامپیوترو فناوری در تعامل هستند، از کسانی که با یک واسطۀ انسان، یعنی معلم تعامل دارند، پیشی می‌گیرند. یافته‌های ما پیشنهاد می‌کند که واسطه‌های غیرانسانی (فناوری) از انسان‌ها قانع‌کننده‌تر هستند، احتمالاً به دلیل ویژگی‌های فریبنده‌شان که انگیزه و الهام یادگیرندگان را افزایش می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - دیالکتیک سنّت و مدرنیته در ادبیات سیاسی ایران؛ بررسی تطبیقی دو داستان «فارسی شکر است» و «رجل سیاسی»
        سمیه علی اکبر زاده ماندانا علیمی علی فلاح
        یکی از مفاهیم مهم ادبیات سیاسی ایران جدال و دیالکتیک سنّت و مدرنیته است. درواقع می‌توان اذعان داشت دو عامل اصلی استبداد و عقب‌ماندگی جامعة سیاسی حاصل جدال سنّت و مدرنیته بوده است. در این رابطه، بسیاری از نویسندگان ادبیات فارسی، به¬ویژه از عصر مشروطه به بعد، در آثار نظم چکیده کامل
        یکی از مفاهیم مهم ادبیات سیاسی ایران جدال و دیالکتیک سنّت و مدرنیته است. درواقع می‌توان اذعان داشت دو عامل اصلی استبداد و عقب‌ماندگی جامعة سیاسی حاصل جدال سنّت و مدرنیته بوده است. در این رابطه، بسیاری از نویسندگان ادبیات فارسی، به¬ویژه از عصر مشروطه به بعد، در آثار نظم و نثر خود با بهره‌گیری از شیوه‌هایی همچون طنز، اوضاع سیاسی اسفناک ایران را ترسیم کرده‌اند. یکی از نویسندگان مشهوری که در آثار خود همواره با بیانی مبتنی بر طنز، اوضاع سیاسی ایران را به نقد کشیده است، محمّدعلی جمالزادة اصفهانی بوده است. وی در آثار ادبی خود، بارها آشفتگی سیاسی- فرهنگی جامعة ایران اعمّ از حاکمین و طبقات مختلف مردم را ترسیم کرده است. در این مقاله، نویسندگان در تلاشند تا با استفاده از روش تطبیقی دو اثر جمالزاده با عناوین «رجل سیاسی» و «فارسی شکر است» را با بهره¬گیری از طنز سیاسی بررسی نمایند و به این سوال اصلی پاسخ دهند: «جمالزاده جدال سنّت و مدرنیته را در دو داستان رجل سیاسی و فارسی شکر است چگونه و در قالب چه مفاهیمی دسته بندی نموده است؟» فرضیة مقاله تأکیدی است بر این موضوع که این دو اثر جمالزاده عمدتاً با محوریت طنز و گفتمان انتقادی و با هدف اصلاح اوضاع آشفتة سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعة خود صورت پذیرفته است. یافته‌های مقاله نشان داد جمالزاده در داستان «فارسی شکر است» چهار مفهوم کلان نهادینگی استبداد و فساد؛ سیاست‌زدگی جامعة ایران، شکاف عمیق طبقاتی و دیالکتیک فرهنگ وارداتی و هویت سنّتی را نشان می‌دهد. اما در داستان رجل سیاسی، جمالزاده به بررسی جامعة ایران در زمان و شرایط خاصی می‌پردازد و به افتادن سرنوشت مردم به دست کسانی اشاره دارد که اصلاً تخصصی ندارند. در این راستا، سیاست به مثابۀ ثروت و رفاه، فقدان مریتوکراسی، لمپنیسم سیاسی، عدم فهم مسائل سیاسی و فقدان تخصص، ناپایداری توده‌ها در قالب «جو زدگی سیاسی، تشجییع سیاسی و قهرمان‌سازی نادرست و لابی‌گری سیاسی مهم‌ترین مواردی است که جمالزاده بدان اشاره نموده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اشارات و مضامین برساخته از مشاغل در اشعار دورة تیموری
        علی  کابیلی مریم محمدزاده رضا آقایاری زاهد
        یکی از طرق شناخت دقیق جامعه و زندگی فردی و اجتماعی، شناخت شیوه¬های کسب و کار آن جامعه است. با توجّه به اینکه دورة تیموری از ادوار کمتر شناخته شدة تاریخ ایران است، در این پژوهش، با هدف معرفی مشاغل دورة تیموری، با گردآوری اطلاعات، به روش کتابخانه¬ای و روش نگارش، توصیفی به چکیده کامل
        یکی از طرق شناخت دقیق جامعه و زندگی فردی و اجتماعی، شناخت شیوه¬های کسب و کار آن جامعه است. با توجّه به اینکه دورة تیموری از ادوار کمتر شناخته شدة تاریخ ایران است، در این پژوهش، با هدف معرفی مشاغل دورة تیموری، با گردآوری اطلاعات، به روش کتابخانه¬ای و روش نگارش، توصیفی به واکاوی و شناسایی مشاغل دورة تیموری از خلال اشعار عهد پرداخته می¬شود تا اولاً مشخص شود که در این دوره که تیمور در آن به احیای نظام پیشه¬وری و اعتلای بازرگانی پرداخت چه مشاغلی در ایران وجود داشته است؟ ثانیاً ضمن آشنا کردن خوانندگان با اقسام مناصب، واژگان و اصطلاحات مرتبط با مشاغل در اشعاری که در دورۀ تیموری به کار رفته، تحلیل و بررسی شود تا ضمن آشنایی با اشارات و مضامین برساختۀ شعرا از این مشاغل، گامی دیگر در راه شناساندن هر چه بیشتر آثار ادبی فارسی و بالاخص دورة تیموری برداشته شود. یافته¬ها نشان می¬دهد که مشاغل گوناگون دولتی و درباری¬، خدماتی، صنعتی و تجاری در این عهد رایج بود. برخی از این مشاغل و حِرَف منسوخ شده و امروزه رواج ندارند و برخی نیز جای خود را به مشاغل مشابهی¬ داده¬اند. شعرای این عهد، واژگان و اصطلاحات مرتبط با مشاغل و حِرَف را در راه نیل به مقاصدی مانند آفرینش¬های ادبی، القای اندیشة هنری و مضمون آفرینی به خدمت گرفته¬اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی شاخص‌های دو گانة پست‌مدرنیسم در رمان «هست یا نیست» اثر سارا سالار
        سهیلا اسدی حسام ضیایی حسین منصوریان سرخگریه
        پست‌مدرنیسم در شمار سومین دوره از ادوار سه‌گانة تاریخ تفکّر انسانی قرار می‌گیرد. در این دوره که از پایان قرن نوزدهم تا به امروز را شامل می‌گردد، خلق واقعیت جانشین کشف واقعیت می‌شود. بسیاری از داستان‌نویسان معاصر امروز ایران نیز، تحت تأثیر آثار نویسندگان پسامدرن غرب به ن چکیده کامل
        پست‌مدرنیسم در شمار سومین دوره از ادوار سه‌گانة تاریخ تفکّر انسانی قرار می‌گیرد. در این دوره که از پایان قرن نوزدهم تا به امروز را شامل می‌گردد، خلق واقعیت جانشین کشف واقعیت می‌شود. بسیاری از داستان‌نویسان معاصر امروز ایران نیز، تحت تأثیر آثار نویسندگان پسامدرن غرب به نوشتن این سبک از داستان پرداخته‌اند. از جملة این نویسندگان سارا سالار است که در رمان«هست یا نیست» با مؤلّفه‌هایی چون انکار حقیقت، شک‌اندیشی و عدم قطعیت، تناقض، اصالت‌دادن به ذهن خواننده و زمان‌پریشی، هنر خود را به¬عنوان نویسنده‌ای پست¬مدرن معرفی نموده است. این پژوهش ضمن برشمردن مؤلّفه‌های پست‌مدرن در رمان هست یا نیست، درصدد ارائة پاسخی مستدل به این سوال است که سارا سالاردر این رمان بیشتر از کدام عناصر پست‌مدرن استفاده کرده‌است؟ و در میان داستان‌نویسان پست¬مدرن چه جایگاهی دارد؟ در این پژوهش نویسندگان با استفاده از روش توصیفی -تحلیلی، به¬طور خاص به تعریف ویژگی‌های داستان‌های پسامدرن و مقوله‌های آن پرداخته و یافته‌های پژوهش نشان‌دهندة این موضوع است که عامل تغییر زاویة دید و عدم قطعیت مهمترین شاخصه‌های پسامدرن در این رمان است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی شگردهای طنز سیاسی در آثار طنز رويا صدر.
        سمیه‌ خزاعی زهره عرب کبری نودهی
        طنزسیاسی، يكي از گونه‌هاي ادبيات‌ انتقادی است كه به‌نوعي همانند سلاحي كاربردي براي روشن‌فکران جامعه با هدف اصلاح و دگرگونی بيان ‌مي‌شود. اين در حالي ‌است كه طنز سياسي هر نوع خشونت و زورگویی را رد مي‌كند. به بیان ديگر، طنز سیاسی توانمندي به ‌نمایش‌ گذاشتن برخي كمبودهاي م چکیده کامل
        طنزسیاسی، يكي از گونه‌هاي ادبيات‌ انتقادی است كه به‌نوعي همانند سلاحي كاربردي براي روشن‌فکران جامعه با هدف اصلاح و دگرگونی بيان ‌مي‌شود. اين در حالي ‌است كه طنز سياسي هر نوع خشونت و زورگویی را رد مي‌كند. به بیان ديگر، طنز سیاسی توانمندي به ‌نمایش‌ گذاشتن برخي كمبودهاي متناسب با سیاست است كه به شکلی خنده‌آور، با هدف سر و سامان‌ دادن به شرایط حاكم در جامعه بيان ‌مي‌شود. اگرچه این شیوه از دیرباز در بسیاری از آثار ادبی نمود ‌یافته، اما بدون‌ شك مي‌توان دوران مشروطه را دورة تکامل ‌يافتة طنز سیاسی در تاریخ ادبیات ایران به‌شمار آورد. ادیبان و شاعران خوش‌ذوقي در متن تحولات این دوره و عصر حاضر ظهور كردند و زبان گویای هم ميهنان خود شدند که از آن جمله می‌توان به رويا صدر اشاره‌کرد. صدر، بانوي پژوهشگر و نويسنده‌اي پرآوازه در وادي طنز است و آثار چشمگيري از خود ارائه‌كرده‌است. در میان این آثار «خبرنامه محرمانه، «ه» مثل تفاهم، برداشت آخر، شب‌هاي كوش‌آداسي» و وبلاگ طنزنوشته‌هاي رويا صدر «بي‌بي‌گل» سرشار از طنز سیاسی است. در این پژوهش که به¬شیو‌ة اسنادی گردآوري شده‌است، پس از تعریف طنز و زيرساخت‌هاي آن به تبیین شگردهای این هنر در آثار یاد شده، پرداخته‌می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان داد چيرگي و مهارت صدر بر ادبیات همراه با ذوق و طبع روان و خلّاق وي، سبب شده تا از بيشتر شگردهای ادبی همچون: نقیضه‌پردازی، تضمین، تشبیهات طنزآمیز، استفاده از ترکیبات متناقض‌نما، بزرگ‌نمايي، تمثیل، اغراق و ... استفاده کند و همین نكته تنوّع و در پي آن اثرگذاری بسیاری را در آثار او ایجاد‌ کرده‌است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تطبیقی نشانگان دوستی حق در آثار منثور و منظوم عرفانی (مستملی بخاری و مولوی)
        مصطفی کردکتولی ملیحه مهدوی مسعود مهدیان
        مبحث دوستی حضرت حق یکی از مهمترین و زیباترین مباحث عرفان اسلامی است. به اعتقاد عرفا اساس عرفان بر پایۀ دوستی خداوند است و کتاب شرح التعرف، یکی از امهات متون منثور و مثنوی معنوی از مهمترین آثار منظوم عرفانی، مشحون از مفاهیم مربوط به دوستی حضرت حق هستند. مستملی بخاری، صاح چکیده کامل
        مبحث دوستی حضرت حق یکی از مهمترین و زیباترین مباحث عرفان اسلامی است. به اعتقاد عرفا اساس عرفان بر پایۀ دوستی خداوند است و کتاب شرح التعرف، یکی از امهات متون منثور و مثنوی معنوی از مهمترین آثار منظوم عرفانی، مشحون از مفاهیم مربوط به دوستی حضرت حق هستند. مستملی بخاری، صاحب کتاب شرح التعرف، هر عملی را با ترازوی محبت می‌سنجد و آگاهی از لوازم محبت را برای سالک طریق لازم می‌داند. مولوی نیز محبت خداوند را از اصلی‌ترین مبانی سیر و سلوک به حق قلمداد می‌کند. لذا هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی نشانگان دوستی حق در آثار منثور و منظوم عرفانی (مستملی بخاری و مولوی) است. یافته‌های پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه‌ای نشان داد از نظر مستملی و مولوی دم زدن از محبت الهی چندان ساده نیست و رسیدن به این مقام به مقدمات و تمهید لوازمی نیاز دارد. برخی از این ابزار و تمهیدات عبارتند از: خودشناسی و شناخت مقام والای انسان، مبارزه با نفس، صفای قلب، شرم و حیا. مستملی و مولوی در ادامه معتقدند با چنین نشانه‌هایی می‌توان به شناخت دوستان حقیقی خداوند نایل گردید. دوستانی که دارای شاخص‌هایی همچون: ذکر، توکّل، نرنجیدن از بلا، خوف و رجا و لقای محبوب هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - کاربرد ان. ال. پی در حکایت‌های گلستان سعدی با تأکید بر الگوی سوئیش (جابه-جایی)
        موسی زارع کبری نودهی محمد علی خالدیان
        الگوی سوئیش(جابه‌جایی) برای اوّلین¬بار در سال 1985 توسط ریچارد بندلر(روان¬شناس) و جان گریندر (زبان¬شناس)، بنیان-گذاران رشتة ان. ال. پی مطرح شد. بر اساس این الگو، رفتارهای خوشایند و هدفمند، با کمک منابع درون جایگزین رفتارهای ناخوشایند، اجباری و ناخواسته می‌شوند. در میان چکیده کامل
        الگوی سوئیش(جابه‌جایی) برای اوّلین¬بار در سال 1985 توسط ریچارد بندلر(روان¬شناس) و جان گریندر (زبان¬شناس)، بنیان-گذاران رشتة ان. ال. پی مطرح شد. بر اساس این الگو، رفتارهای خوشایند و هدفمند، با کمک منابع درون جایگزین رفتارهای ناخوشایند، اجباری و ناخواسته می‌شوند. در میان شاعران و نویسندگان بزرگ ادبیات فارسی هم¬سو با این شیوة درمان، سعدی استادی کارآزموده و عمل گراست که در گلستان با به¬کارگیری الگوی جابه¬جاییِ آنی، رفتارهای خوشایندِ شادی¬آفرین را با کمک منابع درون، جایگزین رفتارهای ناخوشایند و بازدارنده می‌کند. هدف تحقیق حاضر که با روش تحلیلی - توصیفی همة ابواب گلستان را مورد واکاوی قرار داده است، کاربرد ان. ال. پی در حکایت‌های گلستان سعدی با تأکید بر الگوی سوئیش است. فرضیة پژوهش تأکیدی است بر این مسئله که هرکس برای خلقِ تصاویر خوشایند و نتایجی که دنبال می‌کند، منابع لازم و کافی در اختیار دارد و می‌تواند با شناخت دقیقِ محرّک‌های مهاجم و مزاحم برای تولید تصاویر مثبت و نشاط‌آفرین از منابع درون اقدام کند و خود را از هرگونه ترمز ایست(عدم تحرّک، تنبلی) و تله‌های ذهنی دور کند. با این هدف، نتیجة یافته‌ها درگلستان نشان داد که مواجهة مؤثّر با تله و رهایی ذهن از اسارتِ تصاویرِ مهاجم می‌تواند دلیل بروزِ تصوّرات خوب و رشد احساسات خوشایند در ذهن باشد و به تبع آن دلیلی مؤثّر در جلوگیری از سرایت آن به دیگران خواهد بود. همچنین این رویارویی قدرتمند، نشاط، سرزندگی و عزّت نفس پایدار را به¬دنبال خواهد داشت. پرونده مقاله