• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیل نقش مدیریت ریسک پروژه بر عملکرد با نقش میانجی سرمایه فکری
        محمد مهدی موحدی نوشین حافظی زاده
        هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. ازنظر جمع آوری داده ها نیز میدانی تلقی می شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که شامل 21 سوال برای سنجش چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. ازنظر جمع آوری داده ها نیز میدانی تلقی می شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که شامل 21 سوال برای سنجش کل متغیرهای تحقیق است. روایی پرسشنامه توسط نظر اساتید و کارشناسان و تحلیل عاملی تایید و و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان ستادی شرکت سایپا تهران می باشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 140 نفر به عنوان نمونه نهایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین نتایج پژوهش با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان و سرمایه فکری تاثیر دارد. همچنین سرمایه فکری نیز بر عملکرد سازمان تاثیر داشته است. نقش میانجی سرمایه فکری نیز با توجه به تاثیر روابط، مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو
        علی جنترانی مسعود براتی مرتضی قباخلو آرش شاهین محمد طالاری
        به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و به‌منظور مدیریت بهتر آن، شرکت‌ها فناوری‌های نوین را عامل بالقوه‌ای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر می‌گیرند. یکی از این فناوری‌های نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیر‌گذاری در بخش‌های گوناگون مدیریت زنجیره تأم چکیده کامل
        به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و به‌منظور مدیریت بهتر آن، شرکت‌ها فناوری‌های نوین را عامل بالقوه‌ای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر می‌گیرند. یکی از این فناوری‌های نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیر‌گذاری در بخش‌های گوناگون مدیریت زنجیره تأمین باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنها در یک سازمان می‌شود. در این دوره زمانی، صنعت خودرو برای رسیدن به بهره وری مطلوب و تولید در سطح جهانی، ناچار به ورود به نسل چهارم صنعت است و دروازه صنعت 4، اینترنت اشیاء می‌باشد. هدف از این پژوهش، شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) نظریه داده ‌بنیاد کلاسیک و مصاحبه با متخصصان و خبرگان صنعت خودرو و خبرگان دانشگاهی در‌سال1400 به جمع‌آوری و تحلیل داده ها پرداخته است. عوامل سازمانی، اجتماعی(محیطی)، مدیریتی، صنعتی و اقتصادی(مالی) بعنوان الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شدند. مدل مفهومی الزامات اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با 5 مقوله و 20 مولفه ترسیم گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی عوامل موثر بر بازاریابی چابک دیجیتال در صنعت بانکداری با بهره گیری از نقشه شناختی
        جلال صالحی علی حسین زاده هادی بستام
        در عصر حاضر، یکی از الزامات هر کسب و کار و فعالیت، دستیابی به فناوری های نوین و شیوه های نوین ارائه خدمات می‌باشد و امروزه اکثر فعالیت ها و مشاغل با ارائه خدمات به صورت دیجیتال سعی در چابک‌سازی کسب‌وکار خود و کسب موفقیت بیشتر دارند. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر باز چکیده کامل
        در عصر حاضر، یکی از الزامات هر کسب و کار و فعالیت، دستیابی به فناوری های نوین و شیوه های نوین ارائه خدمات می‌باشد و امروزه اکثر فعالیت ها و مشاغل با ارائه خدمات به صورت دیجیتال سعی در چابک‌سازی کسب‌وکار خود و کسب موفقیت بیشتر دارند. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بازاریابی دیجیتال چابک در بانک کشاورزی در استان خراسان رضوی می باشد. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی)، بر مبنای هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش دوازده نفر از خبرگان بانک کشاورزی استان خراسان رضوی می باشد که در زمینه ارائه خدمات دیجیتال دارای تجربه و تحصیلات مرتبط می باشند. نمونه آماری به صورت غیراحتمالی با روش گلوله برفی انتخاب گردید و داده ها در بخش کیفی و کمی پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با این افراد حاصل شد. در این مطالعه در بخش کیفی، 16 عامل و 110 عنصر موثر بر بازاریابی چابک دیجیتال شناسایی گردید. در بخش کمی، نتایج نشان داد که عامل ارتیاطات اثربخش با 312/8 بالاترین مرکزیت را در بین شاخص ها داراست و نیز عامل سرعت بیشترین تأثیرگذاری و عامل ارتباطات اثربخش بیشترین تأثیرپذیری را در بین شاخص ها دارا می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل‌سازی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی با نقش میانجی‌گری هوش سیاسی و اعتماد سازمانی
        جعفر بیک زاد
        هدف این پژوهش مدل‌سازی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی با نقش میانجی‌گری هوش سیاسی و اعتماد سازمانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آمار چکیده کامل
        هدف این پژوهش مدل‌سازی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی با نقش میانجی‌گری هوش سیاسی و اعتماد سازمانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد که تعداد آنها 240 نفر است و حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 140 نفر برآورد و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد می باشد. فرضیه‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای SMART PLS3 و SPSS و با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی و اعتماد سازمانی و هوش سیاسی تأثیر مثبت دارد. همچنین تأثیر مثبت اعتماد سازمانی و هوش سیاسی بر بهروزی سازمانی تأیید شد و نتیجه گرفته شد در سطح اطمینان 95 درصد، هوش سیاسی و اعتماد سازمانی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی را میانجی می‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارایه الگوی سیاسی ـ اسلامی نظارت بر عملکرد به منظور افزایش سلامت اداری در سازمان ثبت اسناد واملاک کشور
        رضا امیری ماوی زین العابدین امینی سابق احسان ساده مسعود قربان حسینی
        زمینه و هدف: نظام اداری کشور با وجود همة تلاش های صورت گرفته در جهت اصلاح آن همچنان فاقد کارایی و پاسخ گویی لازم است.از علل اصلی آن، بی توجهی به ارزشهای اسلامی و نقش بنیادین آن در تحول سلامت نظام اداری است.در پژوهش حاضربه طراحی مدل جامع خط مشی های نظارت بر سلامت اداری م چکیده کامل
        زمینه و هدف: نظام اداری کشور با وجود همة تلاش های صورت گرفته در جهت اصلاح آن همچنان فاقد کارایی و پاسخ گویی لازم است.از علل اصلی آن، بی توجهی به ارزشهای اسلامی و نقش بنیادین آن در تحول سلامت نظام اداری است.در پژوهش حاضربه طراحی مدل جامع خط مشی های نظارت بر سلامت اداری مبتنی بر ارزشهای دینی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشورپرداخته شده وجهت تبیین عوامل مؤثر بر سلامت نظام اداری از منظر اسلام از آیات قرآن کریم و سیره نظری و عملی معصومین (ع) استفاده شده است.روش: در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی برای مطالعه محتوای متون اسلامی و جهت ارایه الگوی مناسب از روش کیفی (دلفی) استفاده شده است.نمونه آماری شامل 20 بیست نفر خبرگان در بخش اعتقادی، دینی و مدیریتی می باشد.جهت نمونه گیری از روش گوله برفی استفاده شده است.یافته: بااستفاده از تحلیل محتوی منابع اسلامی می توان سلامت نظام اداری را از دیدگاه اسلام در دو بخش بررسی نمود: 1- تحت تأثیر مبانی هستی شناختی و انسان شناختی حاکم بر باورهای افراد سازمان.2- تحت تأثیر عوامل چهارگانه؛ میزان پایبندی به اعتقادات دینی،.وجدان کاری وفرهنگ سازمانی،.اقتصاد، سیاست.نتیجه گیری: در این پژوهش با بررسی یازده مولفه در سه بعد (نظارت، دیدگاه اسلام، سلامت اداری) در خصوص تأثیر یا نقش باورها و ارزشها در ایجاد یک نظام اداری سالم تأکید داشتند ودر نهایت الگوی مناسب ارایه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقش اثربخشی مدیریت خطر بر رابطه ویژگی های مدیرعامل و نوسان ریسک خطر
        سید مهدی میرآئیز هادی مولودیان سید حسام وقفی
        هدف اساسی پژوهش حاضر تاثیر اثربخشی مدیریت خطر بر رابطه ویژگی های مدیرعامل و نوسان خطر مالی است. پژوهش حاضر کاربردی و از بعد روش‌شناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از چکیده کامل
        هدف اساسی پژوهش حاضر تاثیر اثربخشی مدیریت خطر بر رابطه ویژگی های مدیرعامل و نوسان خطر مالی است. پژوهش حاضر کاربردی و از بعد روش‌شناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک،124 شرکت به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب‌شده و در دوره‌ زمانی 10 ساله بین سال‌های 1390 الی 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات منابع مختلف از جمله موارد مربوط به نظریه ها، متون مکتوب و مقالات سایت ها بوده است که داده ها با استفاده از نرم افزار ایویوز 10 تحلیل گردیده اند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد که تجربه، توانایی و نفوذ مدیر عامل به تنهایی نمی تواند عامل موثر جهت تاثیر گذاری بر تصمیمات تامین مالی که در خطر مالی و نوسانات ان نیز متبلور است باشد ومدیران توانا و با نفوذ و قدرت در کنار یک مدیریت خطر جامع می توانند اثر گذاری قابل قبولی بر نوسانات خطر مالی داشته باشند. پرونده مقاله