• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مدل توسعه قابلیت‌های مدیریت سبد پروژه‌های نوآوری (مطالعه موردی: سازمان‌های آموزشی وابسته به صنعت برق)
        علیرضا  شیشه بری
        سازمان‌ها در محیط‌های بین‌المللی و محیط‌هایی که به طور قابل توجهی دارای عدم قطعیت و پویایی هستند رقابت می‌کنند. در اینگونه محیط‌ها پیشرفت تکنولوژی و کاهش طول عمر محصولات و خدمات منجر به منسوخ شدن سریع آن‌ها می‌شود. قابلیت‌های مدیریت سبد پروژه می‌تواند تصمیماتِ نوآوری و چکیده کامل
        سازمان‌ها در محیط‌های بین‌المللی و محیط‌هایی که به طور قابل توجهی دارای عدم قطعیت و پویایی هستند رقابت می‌کنند. در اینگونه محیط‌ها پیشرفت تکنولوژی و کاهش طول عمر محصولات و خدمات منجر به منسوخ شدن سریع آن‌ها می‌شود. قابلیت‌های مدیریت سبد پروژه می‌تواند تصمیماتِ نوآوری و نتایج محصولات جدید را بهبود بخشیده و در نتیجه موجب برتری بیشتر سازمان‌ها در فضای رقابتی شود. در این تحقیق جهت‌گیری پژوهش توسعه ای-کاربردی بوده و از حیث نوع پژوهش بصورت کیفی- اکتشافی می‌باشد. در ادامه با استفاده از مطالعه موردی چندگانه و روش تئوری داده بنیاد و با استفاده از ابزار مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و عمیق و همچنین بررسی اسناد و مدارک مرتبط با تمرکز بر تعدادی شرکت نوآورانه موفق در حوزه ساخت و تولید تجهیزات در صنعت برق ایران اقدام به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی گردید. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که قابلیتهای مدیریت سبد پروژه‌های نوآوری را می‌توان در قالب چهار مولفه اصلی «فرآیند»، «ساختار»، «کارکنان» و «پایگاه دانش» دسته‌بندی نمود. همچنین بر اساس نتایج تحقیق، عناصر و مولفه‌های تشکیل دهنده مدل نظری تحقیق (مدل بهبود عملکرد) شامل شرایط علی (عوامل سازمانی، عوامل محیطی و عوامل پروژه و پورتفولیو)، شرایط زمینه‌ای (بستر صنعت و بستر تکنولوژی)، شرایط مداخله گر (قابلیتهای سازمان مادر، قابلیتهای مدیریت پروژه)، راهبردهای تعامل و کنش (بکارگیری قابلیتهای فرآیندها، ساختار، کارکنان و پایگاه دانش) و پیامدها (عملکرد IPPM و عملکرد کسب و کار) شناسایی شدند. در انتها به منظور اعتبارسنجی مدل نهایی تحقیق، از ابزار گروه کانونی برای دستیابی به روایی مناسب در این پژوهش و افزایش اعتبار مدل استخراج شده استفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه مدلی جهت ارتقاء توانمندسازی زنان هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: شهر تهران)
        سعیده کوهی کامران محمدخانی نادرقلی قورچیان امیرحسین محمد داودی
        هدف از انجام این پژوهش ارائه مدلی جهت ارتقاء توانمندسازی زنان هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: شهر تهران) است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای، روش گردآوری داده ها، میدانی و کتابخانه ای و نوع داده ها، آمیخته کیفی- کمی می باشد. استراتژی بخش کیفی اس چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش ارائه مدلی جهت ارتقاء توانمندسازی زنان هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: شهر تهران) است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای، روش گردآوری داده ها، میدانی و کتابخانه ای و نوع داده ها، آمیخته کیفی- کمی می باشد. استراتژی بخش کیفی استفاده از روش تحلیل مضمون از دو طریق، تحلیل محتوای اسناد مکتوب و تحلیل محتوای مصاحبه با خبرگان می باشد. تعداد خبرگان 20 نفر و همگی از اساتید دانشگاه بودند که به شیوه هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شده و مصاحبه های نیمه ساختار یافته است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Maxqda استفاده شد. در کمی با روش توصیفی –پیمایشی و با تدوین پرسشنامه 115 سوالی اجرا شد. بازخوردهای روایی ( همگرا و واگرا ) آن با تایید نظر خبرگان در این زمینه به تایید رسید. برای سنجش قابلیت اعتماد آن از روش آلفای کرونباخ ( 0.805 ) و پایایی مرکب (ترکیبی) ( 0.864 ) استفاده گردید که نشان می‌دهد پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است. در نهایت توانمندسازی زنان هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: شهر تهران) با 6 بعد فردی، بعد ساختار سازمانی، بعد فرهنگ سازمانی، بعد خدمات آکادمیک، بعد مدیریت، بعد رهبری مثبت و4 عامل اجتماعی - فرهنگی، عامل سیاسی، عامل حقوقی و قانونی، عامل فن آوری، مشخص گردید. مدل فوق برای اعتباریابی برای 30 خبره ارسال و با چهار بعد فلسفه و اهداف با میانگین 3.93، مبانی نظری با میانگین 3.77، نظام ارزیابی با میانگین 85/3 و ساز و کار ارتقاء با میانگین 81/3 مورد ارزیابی نهایی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از بین ابعاد شناخته شده بعد رهبری مثبت با ضریب 0.960 با اهمیت ترین بعد و از بین عوامل شناخته شده عامل سیاسی با ضریب 0.854 از اهمیت بیشتری برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رویکرد نوآورانه ریسک منابع انسانی و مالی بر بهره‌وری تولید با نقش تعدیل‌گر بلوغ دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران
        طاهره حسومی
        هدف از این تحقیق رویکرد نوآورانه ریسک منابع انسانی و مالی بر بهره وری تولید با نقش تعدیل گر بلوغ دانش است. روش این تحقیق کمی و هدف آن کاربردی می باشد. این تحقیق از نوع پژوهش های کمی و با هدف کاربردی و استراتژی توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را چکیده کامل
        هدف از این تحقیق رویکرد نوآورانه ریسک منابع انسانی و مالی بر بهره وری تولید با نقش تعدیل گر بلوغ دانش است. روش این تحقیق کمی و هدف آن کاربردی می باشد. این تحقیق از نوع پژوهش های کمی و با هدف کاربردی و استراتژی توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تشکیل دادند. نمونه تحقیق به کمک نمونه گیری تصادفی ساده می باشد و به کمک فرمول جامعه محدود کوکران، 108 نفر بدست آمد. روایی پرسشنامه تحقیق از طریق روایی صوری (نظر متخصصین) و سازه(تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ حاصل شد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که به طور کلی ریسک منابع انسانی و ریسک مالی بر بهره وری تولید در سازمان صنعت، معدن و تجارت اثر منفی معناداری دارد. این در حالی است که با توجه به نقش تعدیل گر بلوغ دانش، ریسک منابع انسانی و مالی بر بهره وری تولید در سازمان صنعت، معدن و تجارت اثر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - سنتز پژوهی ابعاد شایستگی مدیران با تأکید بر مدیریت اسلامی
        لیدا شش پری حسین مؤمنی مهموئی
        هدف پژوهش حاضر، سنتز پژوهی ابعاد شایستگی مدیران با تأکید بر مدیریت اسلامی بود. رویکرد پژوهش،کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در رابطه با موضوع شایستگی مدیران برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازده زمانی(2022-2010) به تع چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، سنتز پژوهی ابعاد شایستگی مدیران با تأکید بر مدیریت اسلامی بود. رویکرد پژوهش،کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در رابطه با موضوع شایستگی مدیران برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازده زمانی(2022-2010) به تعداد 140 مقاله بود که کل مقالات دریافت شده طی واکاوی محتوایی دسته بندی و غربالگری شده اند و تعداد 47 مقاله (8 منبع خارجی و 39 منبع داخلی) که واجد شرایط و معیارهای مدنظر پژوهش بودند به صورت نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند . به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از چک لیست محقق ساخته، جهت گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش های اولیه که از طریق جستجو با کلید واژه های مختلف و مرتبط با هدف پژوهش گردآوری شده بود، استفاده گردید. جهت تحلیل یافته ها، از الگوی شش مرحله ای سنتز پژوهی روبرتس استفاده شد. در بررسی اعتماد داده چارچوب ارائه شده، از 4 معیار ؛ باورپذیری، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده گردید. حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات، استخراج یک چارچوب مفهومی در حوزه ابعاد شایستگی مدیران حول 4 محور ؛ اعتقادی - ارزشی ، فردی ، مدیریتی و حرفه ای(شغلی) است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی مدل پارادایمی مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی (مورد مطالعه: مرکز بهداشت شرق اهواز)
        زیبا محمدزاده غلامحسین برکت فرانک امیدیان
        پژوهش کاربردی حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت که از نظر شیوه اجرا به صورت کیفی با استفاده از نظریه مبنایی انجام شد. جامعه آماری متشکل از 16 خبره دانشگاهی در شهر اهواز در سال 1399 بود که با شیوه نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب شدند. چکیده کامل
        پژوهش کاربردی حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت که از نظر شیوه اجرا به صورت کیفی با استفاده از نظریه مبنایی انجام شد. جامعه آماری متشکل از 16 خبره دانشگاهی در شهر اهواز در سال 1399 بود که با شیوه نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه نیز بر اساس اصل اشباع نظری در نظر قرار گرفت. از ملاک‌های انتخاب خبرگان می توان به عضویت در یکی از دانشگاه‌ های دولتی و غیر دولتی، رشته تحصیلی مرتبط با مدیریت (مدیریت عمومی، مدیریت دولتی، مدیریت آموزشی و مدیریت برنامه‌ ریزی)، داشتن تألیفات مرتبط و تمایل به شرکت در مصاحبه‌ اشاره کرد. ابزار پژوهش عبارت است از مصاحبه‌ های نیمه ساختار یافته که برای اعتبار یافته‌ ها از روش روایی صوری و پایایی آن ها از روش ضریب توافق کد گذاری استفاده شد. در مرحله بررسی پایایی حاصل کد گذاری مجدد 3 مصاحبه 86/0 مشخص گردید. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها نیز از روش کد گذاری باز، محوری و انتخابی بر اساس نظریه مبنایی استفاده شد. نتایج نشان دادند که دلایل علّی مدیریت دانش شامل به‌ روز رسانی دانش، تسهیل زیرساخت‌ ها و شایسته‌ سالاری، شرایط مداخله‌ گر شامل رهبری تعاملی و انگیزه بخشی، شرایط زمینه‌ ای شامل فرهنگ سازمانی و رتبه‌ بندی کارکنان، راهبرد ها شامل آموزش مراقبت‌ های بهداشتی و انتقاد پذیری و پیامد ها شامل کاهش هزینه‌ ها،رضایت‌ مندی و افزایش بهره‌ وری کارکنان بودند؛ لذا می توان نتیجه گرفت که مدیریت دانش به عوامل متعددی مربوط است که برای ارتقاء آن باید به تمام این شاخص‌ ها و عوامل شناسایی‌ شده در پژوهش حاضر توجه نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مدل ساختاری روابط میان ارزش‌ های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه سراسری ارومیه)
        محمد اصلاحی میرمحمد سیدعباس زاده
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزش‌ های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش میان اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه سراسری ارومیه صورت گرفت. جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌ علمی مشغول به خدمت در دانشگاه سراسری ارومیه به تعداد 392 نفر بود؛ تعداد 196 نفر به‌عنوان ن چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزش‌ های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش میان اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه سراسری ارومیه صورت گرفت. جامعه آماری شامل اعضای هیئت‌ علمی مشغول به خدمت در دانشگاه سراسری ارومیه به تعداد 392 نفر بود؛ تعداد 196 نفر به‌عنوان نمونه با روش نمونه‌ گیری طبقه‌ ای نسبتی متناسب با حجم انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ ها به صورت توصیفی از نوع همبستگی است که همبستگی از نوع مدل‌ یابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری داده‌ ها از پرسشنامه‌ های استاندارد و محقق‌ ساخته مدیریت دانش، ارزش‌ های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی استفاده شد. جهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه و تحلیل عاملی تأییدی و جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامه‌ ها جهت اثبات پایایی متغیر های پژوهش استفاده شد. نتایج مدل‌ یابی معادلات ساختاری نشان دادند که میان ارزش‌ های فرهنگی و مدیریت دانش، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین میان متغیر های ارزش‌های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی، رابطه مثبت و وجود معناداری دارد. در عین‌ حال با میانجی‌ گری مدیریت دانش میان ارزش‌ های فرهنگی با مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت‌ علمی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش مؤید نقش و جایگاه ارزش‌ های فرهنگی در توسعه مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت‌ علمی در دانشگاه است. درنهایت می توان چنین مطرح نمود که رابطه ای با جهت مثبت میان فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و مسئولیت اجتماعی وجود دارد؛ لذا با بستر سازی و نهادینه کردن مناسب جو و فرهنگ سازمانی در میان اعضای هیئت‌ علمی و مدیریت دانش به‌عنوان ساز و کاری با هدف انعطاف‌ پذیری و نوآوری زمین ه‌های بروز، پاسخگویی و مسئولیت‌ پذیری اجتماعی بیشتری میان اعضای هیئت‌ علمی محقق خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - الگوی ساختاری رهبری تحولی با خلاقیت کارکنان و نوآوری سازمانی با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی خلاق
        مریم نیکخواه مرضیه حیدری
        پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی ساختاری رهبری تحولی با خلاقیت کارکنان و نوآوری سازمانی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق صورت گرفت. روش توصیفی از‍ نوع همبستگی در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری متشکل از اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به تعدا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی ساختاری رهبری تحولی با خلاقیت کارکنان و نوآوری سازمانی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق صورت گرفت. روش توصیفی از‍ نوع همبستگی در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری متشکل از اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به تعداد 271 نفر می‌ باشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 160 نفر به عنوان نمونه به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازه‌ گیری رهبری تحول‌ گرا از پرسشنامه بأس و آویلو (2005) و خودکارآمدی خلاق (کاروسکی و همکاران، 2011) و جهت اندازه‌گیری نوآوری سازمانی از پرسشنامه کامیژن و ویلار (2014) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به‌ وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. فرضیه‌ های تحقیق با استفاده از تکنیک مدل‌ سازی معادلات ساختاری SmartPLS مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن بود که رهبری تحول‌ گرا دارای رابطه مثبت و معناداری با خلاقیت و خودکارآمدی خلاق می باشد. همچنین خودکارآمدی خلاق دارای رابطه مثبت و معناداری با خلاقیت و خلاقیت دارای رابطه مثبت و معناداری با نوآوری سازمانی می باشند. درمجموع نتایج به‌ دست‌ آمده نشان می‌ دهند که مدل مورد استفاده پژوهش حاضر از برازش مناسبی برخودار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ ها و شاخص‌ های مدیریت بهره‌ وری (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ های آزاد اسلامی استان تهران)
        سامره غفاریان امیرحسین محمودی فاطمه حمیدی فر فرشته کردستانی
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ ها و شاخص‌ های مدیریت بهره‌ وری اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ های آزاد اسلامی استان تهران انجام شد. از نظر هدف به‌ صورت توسعه‌ ای، از نظر داده‌ ها و روش اجرا به صورت کیفی و از لحاظ گردآوری داده‌ ها به صورت پیمایشی می‌ باشد. جامعه مشار چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ ها و شاخص‌ های مدیریت بهره‌ وری اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ های آزاد اسلامی استان تهران انجام شد. از نظر هدف به‌ صورت توسعه‌ ای، از نظر داده‌ ها و روش اجرا به صورت کیفی و از لحاظ گردآوری داده‌ ها به صورت پیمایشی می‌ باشد. جامعه مشارکت‌ کننده برای مصاحبه، متخصصان حوزه مدیریت بهره‌ وری و منابع انسانی بودند که تعداد 30 نفر به‌ شرط تحقق اشباع نظری به‌ عنوان نمونه آماری و به روش هدفمند تعیین گردیدند. گردآوری داده‌ ها با روش های کتابخانه‌ ای و میدانی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ ها نیز مصاحبه نیمه سازمان‌ یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده‌ های کیفی از تحلیل مضمون و نرم‌ افزار maxqoda12 استفاده شد. درنهایت 6 بعد، 12 مؤلفه و 52 شاخص انتخاب شدند. نتایج نشان می‌ دهد که ابعاد مدیریت بهره‌ وری در بعد مدیریتی شامل مؤلفه‌ های اجرایی و رهبری، بعد تشکیلاتی شامل مؤلفه‌ های مدیریت افراد و ارتباطی، بعد محیطی شامل مؤلفه‌ های عوامل درونی و عوامل بیرونی، بعد فردی شامل مؤلفه‌ های ویژگی‌ های شخصیتی و ویژگی‌ های اخلاقی، بعد شغلی شامل مؤلفه‌ های شغلی_فردی و شغلی_سازمانی و بعد ارزشی شامل مؤلفه‌ های مربوط به فرد و مربوط به شغل هستند. با توجه به ابعاد و مؤلفه‌ های شناسایی شده، الگویی ارائه شد که برازش مطلوبی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - شناسایی مؤلفه‌ های اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان
        زهرا پیروزیان محمد کریمی مسلم چرابین علی معقول
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌ های اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت کیفی است که با استفاده از تکنیک گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخ چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌ های اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت کیفی است که با استفاده از تکنیک گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخصصان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان‌ های خراسان بودند که 18 نفر از آن‌ ها به روش نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین براساس اصل اشباع مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در این پژوهش ضرورت هر یک از مؤلفه‌ های مدل استخراج‌ شده برای اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی بررسی گردید و اطلاعات با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته‌ ها بیانگر 3 کد اصلی استخراج شده بودند که کدها در 15 محور گروه‌ بندی ‌شدند. نتایج نشان دادند که تعداد 400 مورد به عنوان گره‌ های کد های بدون تکرار مشخص شدند که ترکیب آن ها براساس تشابهات مفهومی صورت گرفت. درنتیجه تعداد 141 گره (کد های مشترک) استخراج شد که با توجه به وجه اشتراک آن‌ ها در قالب 3 مؤلفه اصلی (مؤلفه‌ های درونی، اجرا، بیرونی) و 15 مؤلفه فرعی در قالب گره درختی شناسایی و دسته‌ بندی شدند. همچنین نتایج پژوهش حاضر با پیشینه آن سازگار بوده و نشان دادند که مدل پژوهش حاضر از سطح اعتبار قابل قبولی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی تأثیر مؤلفه‌ های تفویض اختیار و قدرت سازمانی بر توانمند سازی و ارتقاء اثر بخشی در تصمیم‌ گیری مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان)
        سارا کوراوند لیلا بهمئی غلامحسین برکت
        تصمیم‌ گیری به عنوان یکی از اساسی‌ ترین اصول مدیریت موفق شناخته می‌ شود که بدون آن موفقیت در امر مدیریت مدارس به‌ سختی حاصل می‌ شود. مدیران برای تصمیم‌ گیری مؤثر نیازمند توانایی‌ هایی هستند که باید تقویت شوند؛ در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌ های تفویض اختیار و چکیده کامل
        تصمیم‌ گیری به عنوان یکی از اساسی‌ ترین اصول مدیریت موفق شناخته می‌ شود که بدون آن موفقیت در امر مدیریت مدارس به‌ سختی حاصل می‌ شود. مدیران برای تصمیم‌ گیری مؤثر نیازمند توانایی‌ هایی هستند که باید تقویت شوند؛ در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌ های تفویض اختیار و قدرت سازمانی با توانمند سازی و ارتقاء اثر بخشی در تصمیم‌ گیری مدیران مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان می‌باشد. در این پژوهش طبق مدل ایجاد طبقه‌ بندی با تأکید بر داده‌ های کیفی، جهت تلفیق داده‌ های کیفی و کمی از روش تلفیقی اکتشافی متوالی استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را 15 نفر از خبرگان آشنا به موضوع پژوهش تشکیل دادند. بخش کمی جامعه آماری نیز شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان به‌ تعداد 326 نفر (176 نفر زن و 150 نفر مرد) با استفاده از روش نمونه‌ گیری خوشه‌ ای به‌ صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع‌ آوری داده‌ ها از 2 پرسشنامه بسته و باز محقق‌ ساخته تصمیم‌ گیری و ارتقاء توان تصمیم‌ گیری استفاده شد. به‌ منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها از رویکرد های گراندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم‌افزار های MAXQDA و SPSS23 و SmartPLS استفاده گردید. نتایج نشان دادند که ابعاد اصلی مدل را عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی تشکیل می‌دهند؛ بدین‌ معنا که می‌توان برای ارتقاء توان تصمیم‌ گیری مدیران از مدل پژوهش حاضر استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تجربه زیسته از مدیریت به منظور انتقال دانش ضمنی مدیریت به زنان مدیر
        فرانک موسوی
        ............................................................................................................................................. ................................................ تجربه زیسته از مدیریت به منظور انتقال دانش ضمنی مدیریت برای زنان تجربه زیسته از چکیده کامل
        ............................................................................................................................................. ................................................ تجربه زیسته از مدیریت به منظور انتقال دانش ضمنی مدیریت برای زنان تجربه زیسته از مدیریت به منظور انتقال دانش ضمنی مدیریت برای زنان هدف از این پژوهش بیان و تحلیل تجارب تصدی پست معاونت در دو حوزه معاونت آموزشی و معاونت دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش تحلیل روایتی با رویکرد خودکاوی روایتی است که می توان در دسته پژوهش های خود مردم نگاری از دسته پژوهش های مردم نگاری و نیز با رویکرد فمنیسم با تاکید بر تجربه زنان نیز دسته بندی نمود . این پژوهش رویکردی کیفی و پدیدار شناسانه دارد این روایت از نظر زمانی گذشته نگر و از نظر دیدگاه از نوع پراگماتیسم می باشد. منبع داده های این پژوهش ، تجارب ، خاطرات، تلاش و سوابق نگارنده از مدیریت در سطح عالی دانشگاه است که به شیوه روایت نگاری تنظیم شده است . جامعه و نمونه آماری این پژوهش بانو عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه که تجربه دو پست مدیریتی را در سطح معاونت دانشگاه را دارا می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که پست مدیریت برای بانوان ، قابلیت ها و محدودیت ها و تجارب منحصر به فردی را به همراه دارد .تجربه زیسته از مدیریت به منظور انتقال دانش ضمنی مدیریت برای زنان تجربه زیسته از مدیریت به منظور انتقال دانش ضمنی مدیریت برای زنان هدف از این پژوهش بیان و تحلیل تجارب تصدی پست معاونت در دو حوزه معاونت آموزشی و معاونت دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش تحلیل روایتی با رویکرد خودکاوی روایتی است که می توان در دسته پژوهش های خود مردم نگاری از دسته پژوهش های مردم نگاری و نیز با رویکرد فمنیسم با تاکید بر تجربه زنان نیز دسته بندی نمود . پرونده مقاله