• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - استراتژی های سازمان
        هاشم نیکومرام محمدعلی عبدالوند
        هر سازمان رسالتی دارد وبا توجه به چشم انداز بلند مدتی که برای خود ترسیم نموده، اهدافی را مشخص می نماید. طبیعی است که اهدافی باید زائیده تجزیه و تحلیل همزمان و توأم فرصت ها و تهدیدات خارج سازمان و نقاط قوت و ضعف درونی آن باشد. اهداف مشخص می کنند که سازمان می خواهد به چه چکیده کامل
        هر سازمان رسالتی دارد وبا توجه به چشم انداز بلند مدتی که برای خود ترسیم نموده، اهدافی را مشخص می نماید. طبیعی است که اهدافی باید زائیده تجزیه و تحلیل همزمان و توأم فرصت ها و تهدیدات خارج سازمان و نقاط قوت و ضعف درونی آن باشد. اهداف مشخص می کنند که سازمان می خواهد به چه نقطه ای برسد و یا به عبارتی، مقصد کجا است. استراتژی، شیوه حرکت و برنامه حرکتی مدیریت برای دستیابی به اهداف را نشان می دهد. در این مقاله مشخص گردیده که سازمان ها در رابطه با استراتژی باید به سه مؤلفه اساسی توجه داشته باشند. این سه مؤلفه عبارتند از: استراتژی تعیین جهت سازمان، استراتژی پورتفوی، و استراتژی ولایی. در طول مقاله اجزای تشکیل دهنده این استراتژی ها به تفضیل ارائه و مورد بحث قرار گرفته است. هنر مدیریت آن است که با توجه به رسالت و اهداف مشخص شده سازمان، ضمن آشنایی با انواع استراتژی ها و با توجه به شرایط درونی و بیرونی سازمان، بهترین گزینه های مختلف انتخاب کرده تا بهتر بتواند سازمان را در دستیابی به اهداف خود هدایت کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی دانشگاه های مجازی به منظور ارائه یک مدل مناسب جهت راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور
        نادر قلی قورچیان پریوش جعفری
        امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از جنبه های زندگی اجتماعی را متحول و دگرگون کرده است. یکی از تحولات اخیر در عرصه آموزش دانشگاهی ، ظهور دانشگاه های مجازی است. دانشگاه مجازی، یک محیط آموزشی که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از میان برداشتن موانع زمان و چکیده کامل
        امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از جنبه های زندگی اجتماعی را متحول و دگرگون کرده است. یکی از تحولات اخیر در عرصه آموزش دانشگاهی ، ظهور دانشگاه های مجازی است. دانشگاه مجازی، یک محیط آموزشی که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از میان برداشتن موانع زمان و مکان، دستیابی به فرصت های آموزشی متنوع و متناسب با سبک و سرعت دلخواه فراگیران را تسهیل و تسریع بخشیده است. این پژوهش با هدف ارائه یک مدل مناسب جهت راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور و به منظور روشن نمودن ابعاد نظری و ادراکی آن،به کالبد شکافی دانشگاه های مجازی به عنوان نسل چهارم و پنجم آموزش از راه دور پرداخته است. در راستای این هدف،با استفاده از مرور ادبیات مربوطه و مطالعه تطبیقی، مؤلفه های اصلی دانشگاه مجازی استخراج، و مدل پیشنهادی با یازده مؤلفه (فلسفه و اهداف؛ مبانی نظری؛ زیر ساخت فناوری؛ زیر ساخت انسانی؛ زیر ساخت پداگوژی؛ زیرساخت فرهنگی/ اجتماعی/ ارزشی؛ زیرساخت اقتصادی؛ زیرساخت مدیریت و رهبری؛ زیرساخت خدمات اداری و نظام پشتیبانی؛ و مراحل اجرایی) تدوین گردید. میزان تناسب مدل پیشنهادی از نظر متخصصان آموزش عالی مورد ارزیابی قرار گرفت و با میانگین 32/4 از 5 تایید شد. به علاوه، مهارت، نگرش و نظرات مدیران دانشگاهی و اعضای هیاُت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به راه اندازی دانشگاه مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در پایان پیشنهادات و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل و راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور ارائه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - هژمونی برنامه ریزی رسانه؛ در تبلیغات
        بهروز کافی کامبیز حیدرزاده
        برنامه ریزی رسانه، پیام آگهی های تجاری را به افراد مناسب و در زمان مناسب منتقل می کند. برنامه ریزی رسانه شامل تصمیمات متعددی می شود: کجا، چه زمان و از طریق کدام رسانه باید آگهی تجاری را پخش و منتشر کرد همچنین هرچند وقت باید از آن ها استفاده کرد. برنامه ریزی کنندگان رسان چکیده کامل
        برنامه ریزی رسانه، پیام آگهی های تجاری را به افراد مناسب و در زمان مناسب منتقل می کند. برنامه ریزی رسانه شامل تصمیمات متعددی می شود: کجا، چه زمان و از طریق کدام رسانه باید آگهی تجاری را پخش و منتشر کرد همچنین هرچند وقت باید از آن ها استفاده کرد. برنامه ریزی کنندگان رسانه ها، نیاز توأمان به مهارت های مالی و نوآوری (خلاقیت) دارند. رسانه ها پیام ها را به مخاطبان هدف می رسانند. انتخاب صحیح رسانه ها نیازمند درک قدرت رسانه ها و ارزیابی لحن مخاطبان هدف می باشد. اگر هر دو به طور مناسب و صحیح تدوین و بررسی نگردند نمی توان ارتباطی میان نام ونشان تجاری، مصرف کننده، سازمان، و مخاطبان هدف ایجاد کرد. اجرای صحیح برنامه رسانه ها،نقش اساسی در برقراری ارتباطات بازاریابی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحول، اشتغال و توسعه صنعتی
        کریم حمدی
        زمانی که اشتغال به عنوان یک معضل مطرح می شود، بدون شک این نتیجه را به همراه دارد که کشور از نظر منابع انسانی به صورت بالقوه و حداقل از حیث کمیت با مشکل مواجه نیست، لذا اگر ترکیباتی فراهم آید تا طرح ها و برنامه هایی در مسیر توسعه اقتصادی کشور به اجرا درآید ( و به تبع آن چکیده کامل
        زمانی که اشتغال به عنوان یک معضل مطرح می شود، بدون شک این نتیجه را به همراه دارد که کشور از نظر منابع انسانی به صورت بالقوه و حداقل از حیث کمیت با مشکل مواجه نیست، لذا اگر ترکیباتی فراهم آید تا طرح ها و برنامه هایی در مسیر توسعه اقتصادی کشور به اجرا درآید ( و به تبع آن نهادهای مرتبط شکل گرفته و به فعالیت بپردازند) خود به خود معضل اشتغال تاحد زیادی کاهش خواهد یافت. با توجه به نقش کیفی منابع انسانی و با عنایت به سطح دانش، مهارت ها و آگاهی های نیروهای انسانی توانمند و نقش تحول آفرین آن ها، انسان دیگر در سازمن های امروز ابزار تلقی نمی شود، بلکه سرمایه و محور تحول و بالندگی است. از سوی دیگر در پی جدی شدن بحث توسعه در کشورهای مختلف، تعاریف و تعابیر گوناگونی برای آن نقل شده است که بعضی از آن ها قابل تأمل بوده و می تواند راهگشا باشد. به طور نمونه این که توسعه مساوی "افزایش سریع تولید ملی" و یا توسعه عبارت است از "بهینه سازی در استفاده از نیروهای بالقوه مادی و معنوی یک جامعه" می باشد را می توان ذکر کرد. بدین ترتیب و با عنایت به شرایطی که در برخی از کشورها و از جمله در کشور ما حاکم است، پرداختن به صنعت، و قبول این که توسعه صنعتی موتور محرک برای توسعه اقتصادی است محل مناقشه قرار نمی گیرد. هر چند نقش دولت نیز در این مسیر باید همواره کننده مسیر برای توسعه صنعتی کشور باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - فن آوری اطلاعات، رویکرد از سازمان های سنتی به سازمان های یادگیرنده
        غلامرضا اصیلی محمد مهدی رشیدی سیدمحمد فرهادی
        فن آوری اطلاعات به فرآیند تولید، پردازش، انتقال،حفاظت و در نهایت کاربرد همگانی و مفید اطلاعات با بهره گیری از فن آوری اطلاق می گردد. فن آوری اطلاعات و ره آوردهای آن در قرن اخیر مانند شبکه جهانی،کامپیوتر، اینترنت و .... و تأثیرات عمده ای در ایجاد تغییرات اساسی در جهان دا چکیده کامل
        فن آوری اطلاعات به فرآیند تولید، پردازش، انتقال،حفاظت و در نهایت کاربرد همگانی و مفید اطلاعات با بهره گیری از فن آوری اطلاق می گردد. فن آوری اطلاعات و ره آوردهای آن در قرن اخیر مانند شبکه جهانی،کامپیوتر، اینترنت و .... و تأثیرات عمده ای در ایجاد تغییرات اساسی در جهان داشته و رقابت پذیری بیشتر سازمان ها و در نتیجه توسعه شگرف جامعه بشری از طریق کاربرد این فن آوری حادث گردیده است، که از جمله می توان به سازمان های مجازی اشاره نمود. رویکرد سازمان های مجازی به عنوان سازمان های پویا و ضرورت حفظ و بقا در جهان امروز نیازمند انبایش و کاربرد وسیع و گسترده دانش می باشد. در همین راستا تغییر شکل از آموزش های متداول به آموزش های غیر رسمی با به کارگیری ره آورد فن آوری اطلاعات به ویژه اینترنت، وسایل چند رسانه ای و .... و تقویت خود فراگیری و مدیریت دانش از طریق توسعه آموزش های مجازی امکان پذیر گشته و پاسخگویی به تغییرات سریع و رقابت پذیری خود باعث تغییر در تئوری های موجود یادگیری یعنی فراگیرمحوری به جای معلم محوری و مشارکت همگانی در دانش، تقویت فراگیری، انگیزش بیشتر و ....شده که به قول سنگه و دیگران(1990) منجر به بروز پدیده سازمان های یادگیرنده است. سازمان یادگیرنده سازمانی است که کلیه کارکنان آن به صورت فردی، جمعی و به طور مستمر افزایش سطح دانش و معلومات تلاش می نمایند. در سازمان های یادگیرنده سازمانی است که کلیه کارکنان آن به صورت فردی، جمعی و به طور مستمر جهت افزایش سطح دانش و معلومات تلاش می نمایند. در سازمان های امروزی یادگیری افزایش و کیفیت عملکرد و بهبود فعالیت ها، از طریق آموختن مستمر از تجارب فردی و گروهی به روش حل مسئله ، ازمایش و انتقال دانش به طور سریع و مؤثر در تمامی سطوح سازمانی میسر می گردد، به نحوی که آموختن شیوه کار به طورجدی تقویت شده و از طرف دیگر رضایت فرد را به همراه دارد. ریچارد کارش (2001) تبدیل یک سازمان سنتی به یک سازمان یادگیرنده را با تقویت و یکپارچگی سه محور اصلی (که از ره آوردهای تکنولوژی اطلاعات هستند) امکان پذیر می داند: 1- آموزش مجازی 2- خود فراگیری و 3- مدیریت دانش، که در این مقاله به تعریف و تبیین هر یک و نیز کاربردهای آن در ایران به جهت داشتن یک سازمان یادگیرنده پرداخته خواهد شد. پرونده مقاله