هدف این پژوهش تعیین نقش ابعاد هویت در حرمت خود و بهزیستی روان‎شناختی بود. بدین منظور 554 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران (270 زن، 284 مرد) در سال تحصیلی 97-96 با روش چندمرحله‎ای انتخاب شدند و به مقیاس ابعاد تحول هویت (لویکس و دیگران، 2008)، سیاهه چندبعدی ح چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین نقش ابعاد هویت در حرمت خود و بهزیستی روان‎شناختی بود. بدین منظور 554 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران (270 زن، 284 مرد) در سال تحصیلی 97-96 با روش چندمرحله‎ای انتخاب شدند و به مقیاس ابعاد تحول هویت (لویکس و دیگران، 2008)، سیاهه چندبعدی حرمت خود (اوبراین و اپستاین، 1988) و بهزیستی روان‎شناختی (ریف، 1989) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که الف) ابعاد ایجاد تعهد و همانندسازی تعهد با حرمت خود کلی، صلاحیت، عشق‎‎پذیری و بهزیستی روان‎شناختی رابطه مثبت معنادار، ب) اکتشاف نشخواری با حرمت خود کلی، صلاحیت و عشق‎پذیری رابطه منفی معنادار، ج) اکتشاف در گستره با حرمت خود کلی، صلاحیت و بهزیستی روان‎شناختی رابطه مثبت معنادار، و د) اکتشاف در عمق با صلاحیت و بهزیستی روان‎شناختی رابطه مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری همزمان نیز نشان داد که ابعاد هویت توانایی تبیین 34 درصد از واریانس حرمت خود کلی، 21درصد از واریانس صلاحیت، 13درصد از واریانس عشقپذیری و 18درصد از واریانس بهزیستی روان‎شناختی دانشجویان را دارند. یافته‎ها بر لزوم بررسی فرایندهای هویت در بزرگسالی نوظهور تأکید دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین سهم معنا، صلح و ایمان بهعنوان مؤلفههای سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شد. نمونهبرداری به روش غیرتصادفی هدفمند از میان بیماران در دسترس صورت گرفت و تعداد 125 بیمار از 3 بیمارستان شهر تهران در این پژوهش شرکت ک چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین سهم معنا، صلح و ایمان بهعنوان مؤلفههای سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شد. نمونهبرداری به روش غیرتصادفی هدفمند از میان بیماران در دسترس صورت گرفت و تعداد 125 بیمار از 3 بیمارستان شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند. پس از حذف دادههای ناقص، در نهایت تعداد 117 آزمودنی در تحلیل نهایی وارد شدند و به پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی وابسته به سرطان پستان (بردی و دیگران، 1997) و مقیاس بهزیستی معنویـارزیابی عملکرد در درمان بیماریهای مزمن (پترمن و دیگران، 2002) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که تمامی جنبههای معنویت با ابعاد کیفیت زندگی رابطه مثبت معنادار دارند، بهجز ایمان که با ابعاد اجتماعی، زیرمقیاس بازو و کیفیت زندگی اختصاصی سرطان پستان رابطه معنادار نشان نداد. از میان این سه جنبه، صلح بالاترین میزان همبستگی را با پیامدها داشت، اگرچه معنا رابطه بیشتری را فقط با کیفیت زندگی اجتماعی نشان داد. در نهایت، صلح بهتنهایی در پیشبینی کیفیت زندگی کلی نقش داشت و دو بعد دیگر قادر به پیشبینی معنادار کیفیت زندگی کلی نبودند. بر اساس یافته‎های این پژوهش، معنویت می‎تواند بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان اثر بگذارد. بنابراین، توجه به معنویت در مراقبت از این افراد، اهمیت بسیاری دارد؛ بهویژه توجه به بعد هیجانی آن یعنی صلح که میتواند هسته مداخلههای روانشناختی با جهتگیری معنوی باشد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف ترکیب پژوهشهای انجام شده در قلمرو اثربخشی راهبردهای یادگیری خودنظمجویی بر اهمال‎کاری تحصیلی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری دربرگیرنده پژوهش‎های مرتبط با موضوع است که در بین سال‎های 1370 تا 1396 در ایران منتشر شده بود. از میان یافتههای چکیده کامل
این پژوهش با هدف ترکیب پژوهشهای انجام شده در قلمرو اثربخشی راهبردهای یادگیری خودنظمجویی بر اهمال‎کاری تحصیلی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری دربرگیرنده پژوهش‎های مرتبط با موضوع است که در بین سال‎های 1370 تا 1396 در ایران منتشر شده بود. از میان یافتههای کمّی، 21 پژوهش برگزیده شد و با استفاده از روش فراتحلیل، 48 اندازه اثر با توجه به ملاک‎های تعریف شده ورود وخروج بهدست آمد. یافته‎ها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 78/0- و برای اثرات تصادفی 85/0- است که هر دو در سطح 001/0 معنادار بود. با توجه به ناهمگونی اندازههای اثر، جنس، روش پژوهش و نوع آموزش بهعنوان متغیرهای تعدیلکننده بررسی شدند. نتایج t مستقل نشان داد که اندازه اثر رابطه راهبردهای یادگیری خودنظمجویی با اهمالکاری تحصیلی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد، اما اندازه‎های اثرهای پژوهش‎های تجربی بهطور معناداری بیشتر از پژوهش‎های همبستگی است. همچنین اندازه اثر مربوط به راهبردهای فراشناختی بیشتر از راهبردهای شناختی و مدیریت منابع بهدست آمده است. بر پایه اندازه اثرهای بهدست آمده میتوان دریافت که آموزش راهبردهای یادگیری خودنظمجویی تأثیر چشمگیری در کاهش اهمال‎کاری دانشآموزان دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه ای هیجان های اخلاقی در رابطه بین همدلی و رفتار جامعهپسند نوجوانان انجام شد. روش این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی با رویآورد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه ای هیجان های اخلاقی در رابطه بین همدلی و رفتار جامعهپسند نوجوانان انجام شد. روش این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی با رویآورد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 بود. گروه نمونه شامل 508 دانشآموز (257 دختر، 251 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس همدلی اساسی (جولیف و فارینگتون، 2006)، مقیاس گرایش به گناه و شرم (کوهن، ولف، پانتر و اینسکو، 2011) و اندازههای گرایشهای جامعهپسند (کارلو و راندال، 2002) پاسخ دادند. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که همدلی بر رفتار جامعهپسند و هیجان‎های گناه و شرم فرزندان، اثر مستقیم و مثبتی دارد. همچنین، هیجانهای گناه و شرم بر رفتارهای جامعهپسند، اثر مستقیم و مثبتی نشان دادند. بر اساس یافته های پژوهش، هیجانهای گناه و شرم در رابطه بین همدلی و رفتار جامعهپسند، نقش واسطهای داشت. در کل، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت هیجان‎های اخلاقی در رفتار جامعهپسند بود.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه‎ای هیجا‎ن های پیشرفت در رابطه اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. 446 دانشجو (201 زن، 245 مرد) که به کمک روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند به نسخه کوتاه مقیاس چکیده کامل
این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه‎ای هیجا‎ن های پیشرفت در رابطه اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. 446 دانشجو (201 زن، 245 مرد) که به کمک روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند به نسخه کوتاه مقیاس هیجان های پیشرفت مربوط به کلاس درس (گراوند، ابوالمعالی، کیامنش و گنجی، 1395)، پرسشنامه سبک اسنادی (پیترسون و دیگران، 1982) و سیاهه فرسودگی تحصیلی (سالملا‎ـآرو، کیورو، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که نقش واسطه‎ای هیجان های پیشرفت مثبت و منفی در رابطه بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با داده‎ها، برازش مطلوبی داشت. افزون بر آن، در مدل پیشنهادی واسطهگری نسبی هیجان های پیشرفت مثبت و منفی، تمامی وزن‎های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. همچنین، نتایج نشان داد که در مدل مفروض به ترتیب 57 و 60 درصد از نمره های هیجان های پیشرفت مثبت و منفی و 63 درصد از پراکندگی نمره های فرسودگی تحصیلی از طریق منابع تغییرپذیری منتخب توضیح داده می شوند. نتایج این پژوهش از نقش تعیینکننده اسنادهای علّی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی فراگیران حمایت کرد. همچنین، نتایج نشان داد که بخشی از واریانس مشترک بین اسنادهای علّی و فرسودگی تحصیلی فراگیران، نتیجه تغییرپذیری در مقادیر عددی منتسب به نقش واسطه ای در مدل پیشنهادی بود.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارضهای بین‎فردی، راهبردهای نظم‎جویی شناختی هیجان و ادراک از روابط مثبت با دیگران در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیش&lrm چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارضهای بین‎فردی، راهبردهای نظم‎جویی شناختی هیجان و ادراک از روابط مثبت با دیگران در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیش‎آزمونـپسآزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری، 72 دانشجو در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (32 نفر) قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه سبک اسنادی (پیترسون و دیگران، 1982)، سیاهه سبک حل تعارض (کاردک، 1994)، نسخه کوتاه پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و مقیاس روابط مثبت با دیگران (ریف، 1989) پاسخ دادند. برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی در 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت بهصورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش‎های آماری تحلیل کوواریانس تک‎متغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاه‎مدت و بلندمدت برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی در افزایش میزان اسنادهای علّی مثبت، راهبرد حل مسئله مثبت، راهبردهای انطباقی مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت و در کاهش نمره اسنادهای علّی منفی، راهبردهای غیرانطباقی حل تعارضهای بین‎فردی و راهبردهای غیرانطباقی مقابله شناختی دانشجویان مؤثر است. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت، راهبردهای انطباقی مدیریت هیجان و همچنین پربارسازی مهارتهای رابطه بین فردی، در تحقق ایده ایمن‎سازی روانی فراگیران بهطور تجربی مؤثر واقع می‎شود.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی با واسطه‎گری انگیزش تحصیلی انجام شد. 720 دانشآموز از دبیرستان‎های شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 با روش نمونه‎برداری خوشه‎ای تصادفی چندمرحله‎ای انتخاب شدند و به سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی با واسطه‎گری انگیزش تحصیلی انجام شد. 720 دانشآموز از دبیرستان‎های شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 با روش نمونه‎برداری خوشه‎ای تصادفی چندمرحله‎ای انتخاب شدند و به سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شافلی، 2007)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و دیگران، 1992) و پرسشنامه ساختار کلاس (الیوت و چرچ، 2001) پاسخ دادند. دادههای این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده‎های این پژوهش برازش مناسب و مطلوبی دارد. همچنین نتایج نشان داد که سخت‎گیری در ارزشیابی، تأثیر مثبت و مستقیم بر فرسودگی تحصیلی دارد. جذابیت تکلیف و تأکید بر ارزشیابی، تأثیر غیرمستقیم بر فرسودگی تحصیلی با واسطه‎گری انگیزش تحصیلی دارند. یافتههای این پژوهش نشان داد که بهبود ساختار کلاس و بهکارگیری مکانیزمهای جدید در نظام انگیزشی می‎تواند موجب کاهش فرسودگی تحصیلی شود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خودنظمجویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیلگریزی بود. شرکتکنندگان پژوهش 265 نفر از دانشآموزان (170 دختر، 95 پسر) مقطع متوسطه دوم بودند که با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خودنظمجویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیلگریزی بود. شرکتکنندگان پژوهش 265 نفر از دانشآموزان (170 دختر، 95 پسر) مقطع متوسطه دوم بودند که با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، پرسشنامه خودنظمجویی تحصیلی (بوفارد، بویسورت، وزیو و لاروچه، 1995) و پرسشنامه تحصیلگریزی (خرمائی و صالحاردستانی، 1395) پاسخ دادند. بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که امید به تحصیل، هم بهصورت مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق خودنظمجویی تحصیلی بر تحصیلگریزی اثر منفی دارد. در مجموع، یافتههای این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش امید به تحصیل و خودنظمجویی تحصیلی در کاهش تحصیلگریزی دانشآموزان است.
پرونده مقاله