• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مطالعه مروری بر کارآیی روش بدون المان درونیابی نقطه ای شعاعی در حل مسائل مکانیک شکست
        بهروز آرین نژاد شهرام شهروئی محمد شیشه ساز
        گسسته سازی دامنه های تحلیل در مسائل دارای هندسه پیچیده یا بی قاعده از طریق معادلات انتگرالی نیازمند انتخاب روش های عددی مناسب، معرفی نقاط گاووسی و گره ای با توزیع مطلوب، توابع پایه و وزن، تعیین روش تقریب زنی یا درونیابی است. جملات ناهمگن، شرایط مرزی هندسی و بارگذاری خاص چکیده کامل
        گسسته سازی دامنه های تحلیل در مسائل دارای هندسه پیچیده یا بی قاعده از طریق معادلات انتگرالی نیازمند انتخاب روش های عددی مناسب، معرفی نقاط گاووسی و گره ای با توزیع مطلوب، توابع پایه و وزن، تعیین روش تقریب زنی یا درونیابی است. جملات ناهمگن، شرایط مرزی هندسی و بارگذاری خاص ناشی از شبیه‌سازی مدل فیزیکی رخداد‌ها به مدل ریاضی، کارآیی برخی روش ها را کاهش می دهد. در این میان روش بدون المان درونیابی نقطه ای شعاعی در زمره روش‌های عددی بدون المان جدید به شمار می آید. در این روش، درکنار توابع چند جمله ای با امکان غنی سازی آنها، می توان از تابع پایه شعاعی که منجر به تبدیل دامنه های نامتناهی به دامنه ای متناهی فرضی برای رفع تکینگی می شود، نیز استفاده نمود. در این تحقیق مروری ضمن بیان تئوری این روش عددی تا حد امکان به بیان سیر تکامل، بهبود و بکارگیری آن در بحث مکانیک شکست پرداخته و درنهایت ضمن بیان مزایا و معایب این روش طرحواره های پیشنهادی جهت تکمیل و ادامه مطالعات مطرح می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تجربی ضریب اصطکاک و تنش برشی بین سطحی در جریان دوفازی ناهمسو در لوله عمودی
        آرش غفوری اشکان غفوری عباس کوثری نیا علیرضا دنه دزفولی
        در پژوهش تجربی حاضر، شکل‌گیری الگوی جریان حلقوی در لوله عمودی با جریان دوفازی ناهمسو به کمک تکنیک ثبت و پردازش تصاویر مورد بررسی قرار گرفته است. پس از تفکیک رژیم جریان‌های دو فاز ایجاد شده، محدوده سرعت ظاهری هوا (پایین به بالا) و آب (بالا به پایین) به ترتیب 20.94-3.66 م چکیده کامل
        در پژوهش تجربی حاضر، شکل‌گیری الگوی جریان حلقوی در لوله عمودی با جریان دوفازی ناهمسو به کمک تکنیک ثبت و پردازش تصاویر مورد بررسی قرار گرفته است. پس از تفکیک رژیم جریان‌های دو فاز ایجاد شده، محدوده سرعت ظاهری هوا (پایین به بالا) و آب (بالا به پایین) به ترتیب 20.94-3.66 متر بر ثانیه و 0.31-0.06 متر بر ثانیه برای جریان حلقوی می‌باشد. ضریب اصطکاک بین سطحی (فاز مایع و گاز) بر حسب پارامترهای هیدرودینامیکی جریان مورد ارزیابی قرار گرفته است. مقایسه متوسط انحراف نتایج حاصله از پژوهش حاضر در مقایسه با پژوهش‌های پیشین نشان از تطابق مناسب نتایج دارد. همچنین تنش برشی بین سطحی برای دو لوله آزمایش در الگوی جریان دوفازی ناهمسو در رژیم جریان حلقوی محاسبه و ارزیابی شده است. در این پژوهش ضریب اصطکاک بین سطحی (فاز مایع و گاز) نیز در قالب یک رابطه همبستگی جدید وابسته به عدد رینولدز جریان گاز و عدد رینولدز جریان مایع با ضریب همبستگی 0.98R2= ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل دوشاخگی حرکت طولی هواپیما در زاویه حمله بالا
        امیرحشمت خدمتی بازکیائی
        تغییر زاویه حمله در پرواز باعث ایجاد تاثیر متقابل نیرو های آیرودینامیکی بال، دم و نیرو های اینرسی بریکدیگر بوده و از این رو یکی از عوامل مهم در تحلیل حرکت طولی هوانورد و ایمنی پرواز بوده است و با توجه به هزینه‌ بر بودن آزمایشات شبیه‌ سازی پرواز، مدل‌ سازی حرکت هوانورد و چکیده کامل
        تغییر زاویه حمله در پرواز باعث ایجاد تاثیر متقابل نیرو های آیرودینامیکی بال، دم و نیرو های اینرسی بریکدیگر بوده و از این رو یکی از عوامل مهم در تحلیل حرکت طولی هوانورد و ایمنی پرواز بوده است و با توجه به هزینه‌ بر بودن آزمایشات شبیه‌ سازی پرواز، مدل‌ سازی حرکت هوانورد و تحلیل دینامیک غیرخطی آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در این پژوهش ضمن دستیابی به معادلات غیرخطی حرکت و مدل‌ سازی مختلف آن، با بررسی پارامترهای دوشاخگی، تغییرات نقاط تعادل برحسب این پارامترها، تحلیل دوشاخگی هاپف، شرایط وقوع چرخه حدی، ساختارهای هتروکلینیک و مونوکلینیک مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از یک مدل حقیقی جنگنده، شرایط پایداری پرواز بیان شده است. این شرایط با احتساب زاویه الویتور به عنوان پارامتر دوشاخگی، پیش بینی مناسبی در تعداد نقاط تعادل برای انواع مدل، نوع نقاط تعادل، محدوده جذب، پایداری حرکت هواپیما و .. ارائه نموده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه یک شیوه جایگزین برای طراحی کانالهای انتقال هوا از طریق برنامه نویسی در نرم افزار EES
        ایمان زحمتکش
        در طراحی کانالهای هوا ابتدا یک سرعت مجاز برای هوا در شاخه اصلی در نظر می گیرند. سپس، بر اساس این سرعت و دبی در شاخه اصلی، قطر کانال و اتلاف هد در آن تعیین می شود. البته، برای کانالهای مستطیلی، ابعاد را با توجه محدودیت ارتفاع کانال مشخص می کنند. سپس، قطر کانال (یا ابعاد چکیده کامل
        در طراحی کانالهای هوا ابتدا یک سرعت مجاز برای هوا در شاخه اصلی در نظر می گیرند. سپس، بر اساس این سرعت و دبی در شاخه اصلی، قطر کانال و اتلاف هد در آن تعیین می شود. البته، برای کانالهای مستطیلی، ابعاد را با توجه محدودیت ارتفاع کانال مشخص می کنند. سپس، قطر کانال (یا ابعاد کانال مستطیلی) در شاخه های دیگر بر پایه دبی در هر شاخه و مقدار اتلاف هد شاخه اصلی به دست می آید. در پایان، هد فن بر پایه اتلاف هد در پراتلافترین شاخه تعیین می شود. بدیهی است که در صورت تغییر در شرایط، همه محاسبات باید تکرار شود. برای رفع این مشکل، در مقاله حاضر یک شیوه جایگزین از طریق برنامه نویسی در نرم افزار EES پیشنهاد می شود. در این روش، کافیست یک بار، شاخه ها به نرم افزار معرفی شوند. در ادامه، با تغییر شرایط، تنها لازم است برنامه دوباره اجرا شود. به منظور نمایش برتری این روش، از آن برای طراحی یک کانال نمونه استفاده می شود. در ادامه، یک تحلیل پارامتری برای تحلیل اثر ارتفاع کانال و سرعت در شاخه اصلی بر سطح ورق مصرفی انجام می شود. این تحلیل با استفاده از روش سطح پاسخ صورت می گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه سیکل رانکین آلی و سیکل کالینا برای استفاده از انرژی اتلافی سیکل تبرید آبشاری جهت کاهش توان مصرفی
        محسن مهدوی عادلی سید امید رضا موسوی
        در این مقاله یک سیستم ترکیبی جدید با هدف جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش توان مصرفی ارائه شده است. در این سیستم از سیکل تبرید آبشاری (سیکل تولید برودت)، سیکل رانکین آلی (سیکل تولید توان) و سیکل کالینا (سیکل تولید توان) استفاده می شود. سیکل تبرید آبشاری به وسیله یک مبدل حر چکیده کامل
        در این مقاله یک سیستم ترکیبی جدید با هدف جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش توان مصرفی ارائه شده است. در این سیستم از سیکل تبرید آبشاری (سیکل تولید برودت)، سیکل رانکین آلی (سیکل تولید توان) و سیکل کالینا (سیکل تولید توان) استفاده می شود. سیکل تبرید آبشاری به وسیله یک مبدل حرارتی با سیکل های تولید توان نامبرده ترکیب می شود، این مبدل حرارتی نقش کندانسور برای سیکل تبرید آبشاری و نقش اواپراتور برای سیکل های تولید توان دارد. بعد از تولید سرما در دمای پایین(45- درجه سانتی گراد) به وسیله سیکل تبرید آبشاری به جای اینکه حرارت با سطح انرژی پایین اما با ارزش حرارتی بالا در سیکل تبرید آبشاری اتلاف شود، از آن در اواپراتور سیکل های رانکین آلی و کالینا برای تولید بخار مورد نیاز استفاده می شود. نتایج نشان می دهد که با استفاده از سیکل های تولید توان رانکین آلی و کالینا، ضمن تولید برودت در دمای ℃45- ، به ترتیب می توان 13/20درصد و 06/14 درصد توان مصرفی سیکل تبرید آبشاری را کاهش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه یک مدل جهت پیش‌بینی مصارف گاز خانگی با کمک دمای هوا و تعداد مشترکین
        مسعود اکبری مهدی اصغری علی اکبر امامی پرهام داوری شهناز سلامات ثانی ناهید طاهریان منصور قلی نژاد
        گاز طبیعی یکی از منابع مهم انرژی در خانه‌ها -بصورت مستقیم یا غیرمستقیم- در ایران می‌باشد. طبق آمار ارائه شده توسط مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در روزهای سرد سال ۱۴۰۰، سهم مصرف مشترکین خانگی از کل گاز تولید شده در کشور به ۷۰ درصد رسیده بوده است. همچنین براساس گزارش چکیده کامل
        گاز طبیعی یکی از منابع مهم انرژی در خانه‌ها -بصورت مستقیم یا غیرمستقیم- در ایران می‌باشد. طبق آمار ارائه شده توسط مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در روزهای سرد سال ۱۴۰۰، سهم مصرف مشترکین خانگی از کل گاز تولید شده در کشور به ۷۰ درصد رسیده بوده است. همچنین براساس گزارش آماری صنعت آب و برق در آذر ۱۳۹۹، نزدیک به ۸۸ درصد از نیروی برق کشور توسط سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود. این آمار نشان از اهمیت مدیریت مصرف گاز در مشترکین خانگی دارد. در این مطالعه با در نظر گرفتن تأثیر دمای هوا و جمعیت، یک مدل رگرسیون غیرخطی برای پیش‌بینی میزان مصرف گاز مشترکین خانگی در بازه‌های مختلف سال ارائه شده است. همچنین جهت بررسی عملکرد این مدل، از داده‌های مصارف مشترکین خانگی ناحیه ۲ کرج استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که ارتباط معناداری میان دمای هوا و جمعیت و میزان گاز مصرفی وجود دارد که می‌تواند به پیش‌بینی دقیق‌تر مصارف در آینده کمک کند. پرونده مقاله