• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مروری بر پژوهش های منتشر شده در مجله بین المللی Islamic Marketing
        شهناز نایب زاده فاطمه محتاجعلی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مروری تحقیقات منتشر شده در زمینه بازاریابی اسلامی در یکی از مهمترین مجلات بین المللی این حوزه با دغدغه ارتقای بینش محققان علاقه مند به این موضوع انجام شده است.روش: این پژوهش که در زمره تحقیقات توصیفی است که به مرور پژوهش های نمایه شده در مجل چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مروری تحقیقات منتشر شده در زمینه بازاریابی اسلامی در یکی از مهمترین مجلات بین المللی این حوزه با دغدغه ارتقای بینش محققان علاقه مند به این موضوع انجام شده است.روش: این پژوهش که در زمره تحقیقات توصیفی است که به مرور پژوهش های نمایه شده در مجله بین المللی Islamic Marketing می پردازد.یافته ها: مهمترین نویسندگان ایرانی، کلمات کلیدی پرکاربرد و کشورهای فعال در انتشار نتایج پژوهش های علمی در قالب مقالات مروری، تجربی و سرمقاله در کنار فراخوان های مجله و تعداد مقالات منتشر شده طی عمر سیزده ساله این مجله بررسی و ارائه شد.نتیجه گیری: مرور پژوهش های منتشر شده در این مجله نشان از توجه روزافزون متفکران علم بازاریابی به مسائل بازاریابی اسلامی و رفتار مصرف کننده مسلمان داشته و انتشار نتایج کاربردی پژوهش در حوزه های موضوعی مختلف، مسیر توسعه بازاریابی اسلامی و ارتقای بینش مدیران و تصمیم گیرندگان بازارهای اسلامی را تسهیل می سازد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - کتاب سنجی جایگاه بازاریابی رسانه اجتماعی در تحقیقات اسلامی بین‌المللی
        فاطمه ابوالحسنی طرقی سید حسن حاتمی نسب محمد سلطانی فر
        هدف/ سئوال اصلی: با ظهور تحقیقات جدید در زمینه بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال های اخیر، این پژوهش با هدف بررسی جایگاه و کارکردهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در تحقیقات اسلامی و درک نگرش و فلسفه این تحقیقات در سطح بین‌المللی، به ارزیابی و سنجش کمی و کیفی متون علمی و چکیده کامل
        هدف/ سئوال اصلی: با ظهور تحقیقات جدید در زمینه بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال های اخیر، این پژوهش با هدف بررسی جایگاه و کارکردهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در تحقیقات اسلامی و درک نگرش و فلسفه این تحقیقات در سطح بین‌المللی، به ارزیابی و سنجش کمی و کیفی متون علمی و ارائه تصویر روشنی از رویکرد و گرایش‌های پژوهشی در زمینه موضوع تحقیق می پردازد. روش پژوهش: رویکرد اصلی استفاده شده در این پژهش کتاب سنجی و علم سنجی، مبتنی بر فنون تحلیل محتوا می‌باشد. بر این اساس از رویکرد تحلیل محتوای آنلاین برای ارزیابی هم‌استنادی و هم‌رخدادی واژگان 12153 قاله در پایگاه وب‌.آو‌.ساینس استفاده در سال‌های 1972 تا 2022 استفاده شده است. یافته‌ها: بررسی‌های موجود نشان داده که 68% از تحقیقات حوزه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در 50 سال اخیر به انجام رسیده است. همچنین بررسی‌ها نشان داد که حجم بسیار کمی (76 اثر معادل کمتر از یک درصد کل تحقیقات) از تحقیقات در منابع / کشورهای اسلامی انجام/ منتشر شده است که سهم تحقیقات ایرانی تنها یک اثر بوده است.بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به شکاف شناسایی شده در تحقیقات، لازم است تا توجه به موضوع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در تحقیقات بین‌المللی مورد حمایت قرار گیرد و فعالیت محققان ایرانی عرصه بین المللی افزایش یابد. از سوی دیگر، توسعه و ترویج نشریات علمی بین‌المللی با ماهیت اسلامی و توجه بیشتر این نشریات به این موضوع مورد تأکید می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل سیاستهای کلی نظام اداری بر مبنای آموزه های نهج البلاغه
        سمیه قجری علیرضا حفیظی
        سیاستهای کلی نظام اداری از اصل 110 قانون اساسی نشأت گرفته است که خط مشی های کلان نظام اداری را تعیین می‌کند. با توجه به نظام ارزشی حاکم بر جامعه و بر مبنای نظریه های نوین در مدیریت دولتی و بسط مفهوم اخلاق مداری و مسئولیت پذیری و شفافیت نظام اداری و...در حکمرانی شایسته، چکیده کامل
        سیاستهای کلی نظام اداری از اصل 110 قانون اساسی نشأت گرفته است که خط مشی های کلان نظام اداری را تعیین می‌کند. با توجه به نظام ارزشی حاکم بر جامعه و بر مبنای نظریه های نوین در مدیریت دولتی و بسط مفهوم اخلاق مداری و مسئولیت پذیری و شفافیت نظام اداری و...در حکمرانی شایسته، افزایش آگاهی از این ارزشها در سازمانها ضرورت دارد.هدف/ سئوال اصلی: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وتبیین ارتباط اصول مندرج در سیاستهای کلی نظام اداری با آموزه های مورد نظر از دیدگاه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه است.روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل محتوای توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.یافته‌ها: اصولی مثل (مثل کرامت انسانی، عدالت محوری،شایسته سالاری،دانش گرایی،آموزش، شفافیت حقوق و تکالیف کارکنان، خدمت رسانی به مردم وامانتداری و ساده زیستی، وعزت بازنشستگان، استحکام نهاد خانواده، عدم تمرکز اداری، شفافیت نظام اداری،حمایت از نوآوری، امنیت روانی و اجتماعی؛ و اقتصادی، و ارتقاء سلامت اداری)در سیاستهای کلی نظام اداری با آموزه های حضرت علی(ع) ارتباط دارد.بحث و نتیجه‌گیری: با شناسایی ریشه های دینی و ارزشی سیاستهای کلی نظام اداری می‌توان از آنها به عنوان اصول استراتژیکی که در آموزه های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه مورد تأکید قرار گرفته است، به‌منظور افزایش تعهد مدیران به پیاده سازی برنامه های مرتبط با این سیاستها استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی و تدوین مدل عشق به مقصد گردشگری حلال با رویکرد توسعه پایدار
        عباس فلاح نژاد محمدعلی عبدالوند کامبیز حیدرزاده هنزائی محسن خون سیاوش
        هدف/ سئوال اصلی: امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آنها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و درنهایت دست یابی چکیده کامل
        هدف/ سئوال اصلی: امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آنها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و درنهایت دست یابی به مزیت رقابتی می‌باشد. از اینرو برقراری پیوند عاطفی قوی گردشگر با مقاصد گردشگری می تواند در جذب گردشگر و در نتیجه افزایش درآمد و توسعه پایدار ناشی از صنعت گردشگری بسیار تأثیرگذار باشد. عشق به مقصد پدیده ای است که توسط گروهی از بازدیدکنندگان راضی تجربه می شود و بازدیدکنندگان راضی نیز تبدیل به گردشگران وفادار می شوند و از این طریق چندین هزینه را کاهش می دهند. از آنجا که امروزه اهمیت این سازه به عنوان یک موضوع نوظهور برای دانشگاهیان و متخصصان افزایش یافته است، لذا هدف از پژوهش مروری حاضر ترسیم یک تصویر واضح و جامع از پدیده عشق به مقصد گردشگری و همچنین ارائه مدل عشق به مقصد گردشگری حلال با رویکرد توسعه پایدار می باشد.روش پژوهش: در این پژوهش، از روش فراترکیب و تجزیه ‌وتحلیل محتوای موضوعی برای مطالعه ی تطبیقی و کتاب‌شناختی ادبیات عشق در حوزه ی گردشگری و مهمان‌نوازی با رویکرد مرور نظام‌مند استفاده شده است.یافته‌ها: پس از مطالعه ی 68 مقاله ی معتبر علمی ‌در این زمینه و بررسی پیشایندها‌ و پیامدهای آنان، مشاهده می‌شود که رضایت از مقصد، تجربه ی مقصد، تصویر مقصد، وفاداری به مقصد، نیات بازدید مجدد از مقصد و تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت از رایج‌ترین متغیرهایی هستند که مزایای حاصل از عشق به مقصد را برای مقاصد گردشگری توصیف می‌کنند.بحث و نتیجه‌گیری: این بررسی مرور علمی، تلاشی برای ارائه بستر میان رشته ای پژوهش روی عشق به مقصد می باشد و این امکان را برای دانشگاهیان، متخصصان، و مدیران فعال در حوزه گردشگری و مهمان نوازی حلال فرآهم می آورد تا با مطالعه و آشنایی با این سازه و مفاهیم مدیریتی در این حوزه از نحوه عمل و روندهای بهبود عشق به مقصد برای حوزه گردشگری و مهمان نوازی حلال آگاهی یابند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - محاسبه شاخص استرس مالی و اثرآن بر بازدهی صندوق های سرمایه گذاری در سهام بازار سرمایه اسلامی: کاربردی از روش هم انباشتگی حداقل مربعات پویا
        فرجاد بخشور محمد سخنور طاهره آخوندزاده شهاب جهانگیری
        چکیده هدف/ سئوال اصلی: در مطالعه حاضر تأثیرات ناشی از رویدادهای استرس‌های مالی بر بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام بازار سرمایه اسلامی ایران طی دوره زمانی 1390-1400 با استفاده از داده های ماهانه و با بکارگیری الگوی اقتصاد سنجی مورد بررسی قرار گرفته است.روش پژوهش: ب چکیده کامل
        چکیده هدف/ سئوال اصلی: در مطالعه حاضر تأثیرات ناشی از رویدادهای استرس‌های مالی بر بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام بازار سرمایه اسلامی ایران طی دوره زمانی 1390-1400 با استفاده از داده های ماهانه و با بکارگیری الگوی اقتصاد سنجی مورد بررسی قرار گرفته است.روش پژوهش: بدین منظور در این تحقیق پس از محاسبه استرس مالی در بازارهای مالی مورد مطالعه(بازار ارز، سرمایه و پول)،این شاخص ها با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی (PCA) باهم ترکیب شده و شاخص کل استرس مالی (FSI) برای اقتصاد ایران محاسبه گردید. در ادامه به منظور بررسی تاثیر استرس مالی بر بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک در بازار سرمایه اسلامی از روش حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS ) استفاده شد.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق بیانگر این است که در مدل برآورد شده، با افزایش یک واحد در شاخص استرس مالی، بازده صندوق های سرمایه گذاری 02/0 واحد کاهش می یابد. واژه‌های کلیدی: شاخص استرس مالی، حداقل مربعات معمولی پویا، صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، تحلیل موئلفه اساسی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تحولات ادبیات مالی اسلامی با تأکید بر صکوک در ایران و جهان
        مهدی گل دوزها اکبر میرزاپور باباجان
        دسترسی به منابع مالی یکی از اهداف اساسی نظام مالی اسلامی است. یکی از نوآوری‌های دهه اخیر در عرصه مباحث پولی و مالی اسلامی، انتشار انواع اوراق بهادار اسلامی موسوم به صکوک است.علیرغم رشد خارق‌العاده بازار جهانی صکوک، تحقیقات دانشگاهی در مورد صکوک هنوز در مرحله ابتدایی است چکیده کامل
        دسترسی به منابع مالی یکی از اهداف اساسی نظام مالی اسلامی است. یکی از نوآوری‌های دهه اخیر در عرصه مباحث پولی و مالی اسلامی، انتشار انواع اوراق بهادار اسلامی موسوم به صکوک است.علیرغم رشد خارق‌العاده بازار جهانی صکوک، تحقیقات دانشگاهی در مورد صکوک هنوز در مرحله ابتدایی است، به ویژه به این دلیل که محققان عمیقاً به این نوآوری مالی توجه جدی نکرده‌اند. در حال حاضر، حجم رو به رشدی از ادبیات صکوک وجود دارد.در آغاز، ادبیات صکوک به طور گسترده به سمت تحقیقات کیفی هدایت می‌شد. با افزایش تعداد ابزارهای منطبق با شریعت، مطالعات در مورد صکوک به تحقیقات کمی تبدیل شد و به سمت اندازه‌گیری تأثیر و عملکرد صکوک و مقایسه صکوک با اوراق قرضه حرکت کرد. بیشتر تحقیقات صکوک عمدتاً بر صکوک صادر شده در مالزی، اندونزی و کشورهای شورای همکاری خلیج-فارس متمرکز است و متأسفانه حجم بسیار کمی از این تحقیقات سهم ایران بوده و در این مقاله با مرور ادبیات جهانی، خلأهای پژوهشی در زمینه صکوک در ایران نیز ارائه می‌گردد.نتیجه‌ای که از این مطالعه می‌شود گرفت این است که اصلی‌ترین حوزه های مرتبط با خلأهای پژوهشی موضوع صکوک عبارت-اند از: مالکیت قانونی و منفعت در صکوک، تحقیقات تجربی پیرامون صکوک مبتنی بر مشارکت، تحقیقات بنیادی در مورد صکوک، چگونگی ادغام صکوک و بررسی آثار آن هم‌چون صکوک هیبریدی، موضوعات مرتبط با توسعه پایدار همچون صکوک سبز و ... پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - توبه در حقوق کیفری ایران، فقه امامیه و عامه
        کیوان حیدرنژاد علی فروتنی
        هدف/ سئوال اصلی: نهاد توبه به عنوان یک تاسیس حقوقی در قرآن کریم و در احادیث متعدد و از منظر فقهای اسلامی بر وجوب آن تاکید شده و امروزه به عنوان یکی از عوامل تخفیف یا سقوط مجازات مطرح می باشد.روش پژوهش: نوع تحقیق کیفی و به روش توصیفی – تحلیلی و به شکل کتابخانه ای ا چکیده کامل
        هدف/ سئوال اصلی: نهاد توبه به عنوان یک تاسیس حقوقی در قرآن کریم و در احادیث متعدد و از منظر فقهای اسلامی بر وجوب آن تاکید شده و امروزه به عنوان یکی از عوامل تخفیف یا سقوط مجازات مطرح می باشد.روش پژوهش: نوع تحقیق کیفی و به روش توصیفی – تحلیلی و به شکل کتابخانه ای انجام یافته است.یافته‌ها: مذاهب اسلامی به سقوط مجازات اخروی در صورت تحقق توبه اجماع داشته ولی در اسقاط مجازات دنیوی اختلاف نظرهای وجود دارد. هر چند فقهای عامّه به نسبت فقهای شیعه به موضوع توبه در کیفیت و شرایط آن توجهی ننموده اند ولی اختلافاتی در برخی متون فقهی بین فرق اربعه مشهود است. فقهای اهل سنّت، توبه محارب قبل از دستگیری را موجب سقوط مجازات می دانند اما در سایر جرائم حدی اختلاف نظرهایی وجود دارد چرا که گروهی با استناد به آیات، روایات و قیاس اولویت، توبه را موجب سقوط سایر مجازات ها به غیر از محاربه آورده اند.نتیجه‌گیری: از منظر قانون مجازات اسلامی سال 1392، توبه صرفاً سبب سقوط مجازات هایی می شود که جنبه حق الهی محض دارند و در حق الناس فاقد اثر است به همین جهت در قذف و محاربه بعد از اثبات و تسلط بر مجرم از موجبات تخفیف و سقوط مجازات نمی باشد. نوآوری قانونگذار در تفکیک جرائم تعزیری به اعتبار درجات شدت و ضعف و مجازات و پذیرش تاثیر توبه تنها در جرائم سبک نیز فاقد مبانی موجه و موازین حقوقی بوده و مخالف ضوابط شرعی و در مقام بیان است پرونده مقاله