معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه با اعتقادات، باورها و ارزشهای شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن بعمل میآورد. برخی ریشهای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که معنویت ارتباطی با دین رسمی نداشته و بسیار گستردهتر از آن است. این امر مساله س چکیده کامل
معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه با اعتقادات، باورها و ارزشهای شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن بعمل میآورد. برخی ریشهای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که معنویت ارتباطی با دین رسمی نداشته و بسیار گستردهتر از آن است. این امر مساله سنجش معنویت را تحت الشعاع قرار داده و بر مشکلات فرا روی سنجش معنویت افزوده است. با این وجود، مدیریت معنویت در محیطهای کاری در وهله اول مستلزم در اختیار داشتن تعریفی عملیاتی و ابزاری استاندارد جهت سنجش آن است. با توجه به پر رنگ شدن نقش معنویت در موفقیت و شکست سازمانها در سالیان اخیر و تاکید مدیران ارشد کشور مبنی بر تقویت معنویت در محیطهای کاری دولتی، در مقاله حاضر ضمن مرور کارهای مهم انجام شده در راستای سنجش معنویت و مشکلات فرارو، سعی خواهد شد ابزاری استاندارد مبتنی بر ارزشهای دینی و فرهنگی کشور جهت سنجش معنویت در محیطهای سازمانی دولتی ارائه گردد.
پرونده مقاله
موضوع پژوهش حاضر، بررسی طرح تعدیل نیروی انسانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأثیر آن بر بهرهوری نیروی انسانی میباشد. روش انجام این تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که هدف، بررسی تأثیرپذیری شاخصهای بهرهوری کارکنان از اجرای طرح تعدیل نیروی انسانی میباشد. جامعه آما چکیده کامل
موضوع پژوهش حاضر، بررسی طرح تعدیل نیروی انسانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأثیر آن بر بهرهوری نیروی انسانی میباشد. روش انجام این تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که هدف، بررسی تأثیرپذیری شاخصهای بهرهوری کارکنان از اجرای طرح تعدیل نیروی انسانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارکنان رسمی و پیمانی شاغل در وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد. که 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
نتایج پژوهش نشان میدهد که اجرای طرح تعدیل نیروی انسانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی بر بهرهوری کارکنان مؤثر بوده و این دو متغیر دارای رابطه معناداری با یکدیگر میباشند. همچنین مشخص گردید که اولویت بندی شاخصهای بهرهوری از نظر تأثیر پذیری و همبستگی بیشتر با مؤلفه تعدیل نیروی انسانی عبارت است از : بازخور عملکرد، شناخت شغل، سازگاری محیطی، توان کار، اعتبار دستور مدیران، انگیزش و حمایت سازمانی (عدم وجود رابطه معنادار)
پرونده مقاله
هدف: بعضی افراد به حدی کار میکنند که خانواده و دوستان آنها خواستار توجه بیشتر میباشند امروزه این افراد به عنوان معتاد به کار معرفی میشوند پژوهش حاضر رابطه ویژگیهای شخصیتی افراد و اعتیاد به کار آنهارا در بین کارکنانیک سازمان دولتی مورد بررسی قرار داده است.
روش پژوهش: چکیده کامل
هدف: بعضی افراد به حدی کار میکنند که خانواده و دوستان آنها خواستار توجه بیشتر میباشند امروزه این افراد به عنوان معتاد به کار معرفی میشوند پژوهش حاضر رابطه ویژگیهای شخصیتی افراد و اعتیاد به کار آنهارا در بین کارکنانیک سازمان دولتی مورد بررسی قرار داده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارمندان یک سازمان دولتی بودند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای آزمون فرضیهها ی اصلی از همبستگی چندگانه و برای آزمون فرضیههای فرعی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
یافته ها: یافتههای پژوهش، ضریب همبستگی معنی داری را بین متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به کار نشان میدهد. به طور کلی بین ویژگیهای شخصیتی (خود باوری، خود شیفتگی و کانون کنترل) کارکنان و اعتیاد به کار آنهارابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف از اجرای پژوهش حاضر سنجش معنی دار بودن ارتباط میان رهبری معنوی با توانمندسازی کارکنان بانکهای استان گیلان در دو بخش دولتی و خصوصی است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با هدف کاربردی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و در قالب روش پژوهش میدانی در بین 363 نفر بعنوان نم چکیده کامل
هدف از اجرای پژوهش حاضر سنجش معنی دار بودن ارتباط میان رهبری معنوی با توانمندسازی کارکنان بانکهای استان گیلان در دو بخش دولتی و خصوصی است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با هدف کاربردی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و در قالب روش پژوهش میدانی در بین 363 نفر بعنوان نمونه آماری پژوهش انجام گرفته است
یافتههای این پژوهش نشان گر رابطه علی معنی دار و مثبت میان رهبری معنوی و توانمندسازی(54/0) بوده و هم چنین نتایج آزمون فرضیات بیان میکنند که بین ابعاد رهبری معنوی شامل (چشم انداز، امید و ایمان، عشق به نوع دوستی، معنی داری، عضویت، تعهد و بهرهوری) و توانمندسازی کارکنان بانکهای دو بخش دولتی و خصوصی استان گیلان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف این پژوهش تعیین سطح هوش سازمانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است. که به روش پیمایشی- توصیفی اجرا شده است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارمندان کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلام چکیده کامل
هدف: هدف این پژوهش تعیین سطح هوش سازمانی کتابداران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است. که به روش پیمایشی- توصیفی اجرا شده است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارمندان کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، مولفه چشم انداز استراتژیک جایگاه اول و مولفه کاربرد دانش در جایگاه دوم.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از یافته پژوهش نشان می دهد که از نظر کاربرد دانش، چشم انداز استراتژیک، میل به تغییر و فشار عملکرد در سطح مطلوب قرار دارد اما مؤلفههای اتحاد و توافق، سرنوشت مشترک و روحیه در سطح ضعیفی قرار دارند.
پرونده مقاله
این پژوهش به ارزیابی رابطه بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان معاونت برون مرزی سازمان صدا وسیما پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی، همبستگی میباشد که با توجه به تعداد جامعه مورد نظر که 1500 نفر میباشد از فرمول جامعه معلوم استفاده و تعداد نمونه 174 نفر چکیده کامل
این پژوهش به ارزیابی رابطه بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان معاونت برون مرزی سازمان صدا وسیما پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی، همبستگی میباشد که با توجه به تعداد جامعه مورد نظر که 1500 نفر میباشد از فرمول جامعه معلوم استفاده و تعداد نمونه 174 نفر تعیین گردید که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ و پرسشنامه رضایت شغلی JSS میباشد. برای آزمون این فرضیهها از سه آزمون همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.
یافتهها نشان میدهد که بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد؛ بین هر یک از پنج مؤلفه هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
در عصر حاضر با ظهور فناوری اطلاعات وارتباطات سرعت تبادل، انتقال وارائه اطلاعات به نحو چشمگیری افزایش یافته وامکان دسترسی به اطلاعات بیش از پیش تسهیل یافته است. در چنین فضایی حفاظت وحراست از مالکیت فکری پژوهشگران ونویسندگان اهمیت بیشتری مییابد ورعایت اصول اخلاقی وحفظ ام چکیده کامل
در عصر حاضر با ظهور فناوری اطلاعات وارتباطات سرعت تبادل، انتقال وارائه اطلاعات به نحو چشمگیری افزایش یافته وامکان دسترسی به اطلاعات بیش از پیش تسهیل یافته است. در چنین فضایی حفاظت وحراست از مالکیت فکری پژوهشگران ونویسندگان اهمیت بیشتری مییابد ورعایت اصول اخلاقی وحفظ امانت داری استفاده از مطالب وپژوهشهای نویسندگان ومحققان ضرورت بیشتری دارد. در این مقاله سعی شده است ابتدا به اصول اخلاقی پذیرفته شده در این زمینه وسپس به بیان نمونههایی از سرقت علمی وعلل وعوامل آن پرداخته شده است وعدم توسعه، عدم دانش وآموزش صحیح، ترفیعهای بدون بررسی، توجه به کمیت پژوهش به جای کیفیت، مدرک گرایی، فقدان قوانین روشن وبازدارنده واعتبار پژوهشی ناکافی در کشور به عنوان انگیزهها وعلل سرقت علمی شناسایی شدهاند وتدوین قوانین بازدارنده، آموزش وفرهنگ سازی وایجاد بانک اطلاعاتی جامع پژوهش به عنوان راهکارهایی جهت کاهش سرقت علمی در کشور ذکر شدهاند.
پرونده مقاله