هدف: حریم خصوصی نیاز افراد در عصر کنونی است که مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارها در قالب فرهنگ ارتباط تنگاتنگی با آن دارند. این موضوع در بستر زندگی زوجین به دلیل ایجاد مشترکات مختلف اهمیت و حساسیت بیشتری می یابد. لذا، هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش فرهنگ در حریم خصوصی چکیده کامل
هدف: حریم خصوصی نیاز افراد در عصر کنونی است که مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارها در قالب فرهنگ ارتباط تنگاتنگی با آن دارند. این موضوع در بستر زندگی زوجین به دلیل ایجاد مشترکات مختلف اهمیت و حساسیت بیشتری می یابد. لذا، هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش فرهنگ در حریم خصوصی زوجین است. روش: پژوهش با روش کیفی از نوع تحلیل مضمون انجام گرفت. نمونه شامل 15 نفر از زنان و مردان بازه ی سنی 25 تا 40 سال شهر اصفهان بود که به روش هدفمند و با تعیین معیارهای ورودی و خروجی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه ها ی نیمه ساختاریافته تا مرز اشباع ادامه یافتند. سپس، با استفاده از روش براون و کلارک در قالب شش مرحله و با کمک نرم افزار داده های کیفی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس داده ها در مجموع دو مضمون اصلی پیرامون نقش فرهنگ در حریم خصوصی زوجین شامل چالش ها با دو مقوله ی آگاهی و پویایی و راهبردها با دو مقوله ی دریافت خدمات مشاوره ی حقوقی و روانشناختی به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، فرهنگ نقش مهمی در تعیین چگونگی حریم خصوصی زوجین دارد. در این زمینه، متخصصان حقوقی و روانشناسی می توانند این موضوع را در مشاوره های پیش از ازدواج در نظر بگیرند و حتی برای آن مداخلاتی را در جهت آگاهی بخشی همسران تدوین کنند.
پرونده مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی بهزیستی مذهبی-معنوی، شخصیت تاریک و اضطراب والدگری در مادران با و بدون فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری انجام شده است. روش: طرح پژوهش علّی-مقایسهای و جامعهی آماری شامل مادران با و بدون فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری که فرزندان چکیده کامل
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی بهزیستی مذهبی-معنوی، شخصیت تاریک و اضطراب والدگری در مادران با و بدون فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری انجام شده است. روش: طرح پژوهش علّی-مقایسهای و جامعهی آماری شامل مادران با و بدون فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری که فرزندان در گروه سنی 7 تا 16 سال شهر اصفهان در سال 1399 بود. نمونهای به تعداد 100 نفر (50 نفر مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری و 50 نفر مادران بدون فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-جبری) به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای وسواس مادزلی (1977) (برای انتخاب گروه نمونه)، جهتگیری مذهبی-معنوی آلپورت (1968)، پرسشنامه شخصیت تاریک جوناسون و وبستر (2010) و پرسشنامه سنجش استرس والدگری آبیدین (1990) بود. دادهها با استفاده از SPSS-24 و آزمون تی مستقل تحلیل شدند. نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که در متغیرهای بهزیستی مذهبی-معنوی و شخصیت تاریک و مؤلفههای آنها، مادران بدون فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-جبری بهصورت معناداری نمرات بالاتری نسبت به مادران دارای فرزندان با اختلال وسواسی-اجباری کسب کردهاند. در نتیجهی دیگری میتوان اینطور بیان کرد که در اضطراب والدگری و مؤلفههای آن، مادران دارای فرزندان با اختلال وسواسی-اجباری بهصورت معناداری نمرات بالاتری نسبت به مادران بدون فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-جبری کسب کردهاند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در تبیین مکانیسمهای روانشناختی والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری مؤثر بوده و میتواند به درمانگران و پژوهشگران کمک کند.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر مدل علی رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و استرس ادراکشده و نقش واسطهای تابآوری خانواده پرستاران بیمارستان توحید بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روششناسی همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 210 نفر از پرستاران ب چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر مدل علی رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و استرس ادراکشده و نقش واسطهای تابآوری خانواده پرستاران بیمارستان توحید بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روششناسی همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 210 نفر از پرستاران بیمارستان توحید است که از این تعداد 144 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد مقیاس تاب آوری خانواده سیکسبی (۲۰۰۵)؛ پرسشنامه تنظیم هیجان (برکینگ و زنوج، 2008 ب) و پرسشنامه استرس ادراکشده (فلیگ و همکاران، 2005) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از رویکرد مدل معادلات ساختاری با استفاده از دو نرمافزار pls و Spssاستفاده شد. نتایج نشان داد که تنظیم شناختی بر استرس ادراکشده تأثیر منفی و معناداری (001/.a=)؛ تنظیم شناختی بر تاب آوری خانواده تأثیر مثبت و معناداری(001/.a=)؛ تاب آوری خانواده بر استرس ادراکشده تأثیر منفی و معناداری (001/.a=)و تأثیر میانجی گری تاب آوری خانواده در رابطه تنظیم شناختی بر استرس ادراکشده تائید شد(001/.a=). باتوجه به نتایج تحقیق می توان از مهارتهای تنظیم هیجان و تاب آوری خانواده جهت کاهش استرس ادراک شده پرستاران استفاده کرد.
پرونده مقاله
مقدمه: ازدواج یکی از مهمترین عوامل بهداشت روانی در اجتماع است. هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل رضایت زناشویی بر اساس تابآوری و تنظیم هیجان در زنان و نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. روش: روش پژوهش حاضر کاربردی، توصیفی و همبستگی (از نوع معادلات ساختاری) بود. چکیده کامل
مقدمه: ازدواج یکی از مهمترین عوامل بهداشت روانی در اجتماع است. هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل رضایت زناشویی بر اساس تابآوری و تنظیم هیجان در زنان و نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. روش: روش پژوهش حاضر کاربردی، توصیفی و همبستگی (از نوع معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی زنان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره تحکیم بنیاد خانواده با رویکرد سبک زندگی اسلامی شهر تهران در سال 1400 تشکیل داد. حجم نمونه نهایی با محاسبه بیشبرآورد به دلیل پیشبینی ریزش آزمودنی 401 نفر بود که با توجه به گستردگی جامعه مورد مطالعه از روش غیرتصادفی و دردسترس استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ (1989)، طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1990)، تنظیم هیجان گارنفسکی (2001) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. سپس دادههای حاصل با استفاده از روش تحلیل مسیر توسط نرمافزار AMOS-18 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تابآوری بهصورت غیرمستقیم و از طریق طرحوارههای محدودیتهای مختل 0/04، دیگرجهتمندی 0/03 و گوشبهزنگی و بازداری 0/03 بهصورت غیرمستقیم توانست رضایت زناشویی را پیشبینی کند. همچنین تنظیم هیجان سازشیافته 0/35 و سازشنیافته 0/37- هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم و از طریق طرحوارههای محدودیتهای مختل 0/34-، دیگرجهتمندی 0/53 و گوشبهزنگی و بازداری 0/65 توانستند رضایت زناشویی را پیشبینی کنند (001/0>p). نتیجهگیری: بنابراین متغیرهای تابآوری، تنظیم هیجان و طرحوارههای ناسازگار اولیه میتوانند نقش مهمی در رضایت زناشویی داشته باشند و لزوم توجه به این متغیرهای مهم در برنامههای پیشگیری از طلاق باید مدنظر قرار گیرد.
پرونده مقاله
مقدمه: آموزشگاه آغازین هر فردی، خانه و خانواده است. سال های نخست تربیت به خاطر نقشی که در ساختار جسمانی، عاطفی، اخلاقی و عقلانی دار بسیار حائز اهمیت است و از این جهت نقش خانواده در آن روشن میگردد. و پدر به عنوان یکی از ارکان خانواده امری فاقد جایگزین است. و کودک نخستین چکیده کامل
مقدمه: آموزشگاه آغازین هر فردی، خانه و خانواده است. سال های نخست تربیت به خاطر نقشی که در ساختار جسمانی، عاطفی، اخلاقی و عقلانی دار بسیار حائز اهمیت است و از این جهت نقش خانواده در آن روشن میگردد. و پدر به عنوان یکی از ارکان خانواده امری فاقد جایگزین است. و کودک نخستین درس محبت و دوستی، و بغض و دشمنی را در خانه فرا می گیرد. در خانواده نقش پدر بسیار برجسته است، او مسئول اصلی تربیت شایسته فرزندان است . هدف از این تحقیق بررسی نقش تربیتی پدر در آموزههای نهجالبلاغه است. روش: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و با گردآوری دادههای کتابخانهای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کتاب نهجالبلاغه و بیانات حضرت علی (علیهالسلام) در حوزۀ نقش پدر در تربیت فرزند است. در این راستا به منظور تحلیل نهجالبلاغه، از روش تحلیل محتوای کیفی به وسیلهی ابزار پژوهش نرمافزار ATLAS.ti استفاده شده است . کد گذاری، طبقهبندی و مقولهبندی متون انتخابی به وسیلهی نرمافزار صورت گرفته و در مجموع بعداز جمع آوری گزارههای نهجالبلاغه مرتبط با موضوع پژوهش، کد گذاری آنها به روش کدگذاری باز انجامشده است. در مجموع تعداد 571 کد با موضوع تربیت و پدر استخراج شد که 53 عدد آنها مربوط به کدهای تربیت و پدر است. برای کدبندی کتاب نهجالبلاغه از ترجمهی مرحوم دشتی استفاده شدهاست. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد که. پدر در تربیت کودک و نوجوان بنا بر علاقهای که به او دارد باید کودک را نصیحت و توصیه کند و آداب اخلاق، خودسازی، تربیت نفس، سیر و سلوک الی الله را آموزش دهد که کودک از هوا و هوس بپرهیزد، سرگرمیهای غافل کننده را از خود دور کند و به دور از تعصب و سهلانگاری به سفر آخرت فکر کند. پدر با مواظبت از فرزندان باید آنها را به تقوای الهی دعوت کند، روحشان را با پند و نصیحت صیقل دهد؛ چون بدون ذکر نام خداوند و بدون اتکا به تربیت الهی، خانهی قلب ویران و انسان در قعر چاه گرفتار میشود. نتیجه گیری: بنابراین پدر باید فرزندان را به راه راست هدایت کرده و در این مسیر راهنمایانی را که مورد اعتماد و آگاه هستند معرفی نماید. چون انسان در هر حالتی نیاز به راهنمای دلسوز و مدبر دارد.
پرونده مقاله
مقدمه: اگر چه ازدواج اولین قدم برای تشکیل خانواده است؛ اما امروزه در میان جوانان بهویژه افراد تحصیل کرده ترس از ازدواج وجود دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل ترس از ازدواج جوانان بر اساس اضطراب وجودی با میانجی گری سرسختی روانشناختی است. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربرد چکیده کامل
مقدمه: اگر چه ازدواج اولین قدم برای تشکیل خانواده است؛ اما امروزه در میان جوانان بهویژه افراد تحصیل کرده ترس از ازدواج وجود دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل ترس از ازدواج جوانان بر اساس اضطراب وجودی با میانجی گری سرسختی روانشناختی است. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و در نحوه گردآوری داده ها همبستگی از نوع توصیفی استفاده شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر سردشت بود. نمونه پژوهش 358 نفر از دانشجویان بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس و روش اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ترس از ازدواج ریچارد (2007)، پرسشنامه اضطراب وجودی گود و گود(1974) و پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز(1377) بود. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر از طریق نرم افزار Smart-pls3 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم اضطراب وجودی 609/0 و اثر غیرمستقیم آن به واسطه سرسختی روانشناختی 498/0 و اثر مستقیم اضطراب وجودی بر سرسختی روانشناحتی 309/0 و اثر مستقیم سرسختی روانشناختی بر ترس از ازدواج 320/0 معنادار بود(01/0˂ p). نتیجه گیری: براین اساس، سرسختی روانشناختی می تواند نقش میانجی میان اضطراب وجودی و ترس از ازدواج داشته باشد. در این زمینه، متخصصان حوزه ی مشاوره و روانشناسی می توانند این موضوع را در مشاوره های پیش از ازدواج در نظر بگیرند و حتی مداخلاتی را برای کاهش ترس از ازدواج تدوین کنند.
پرونده مقاله