هدف از انجام این پژوهش بررسی تمایز بین زبان عربی و زبان قرآن بهمثابه زبانی قرآن-ویژه در رابطه با رویکردهای ابزارانگارانه نسبت به زن با نگاهی شناختی-فرهنگی-گفتمانی است. برای این منظور، ابتدا معادل و سپس جنس دستوری تعداد 301 ابزارواژۀ رایج، در زبان عربی تعیین و نیز 11 اب چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش بررسی تمایز بین زبان عربی و زبان قرآن بهمثابه زبانی قرآن-ویژه در رابطه با رویکردهای ابزارانگارانه نسبت به زن با نگاهی شناختی-فرهنگی-گفتمانی است. برای این منظور، ابتدا معادل و سپس جنس دستوری تعداد 301 ابزارواژۀ رایج، در زبان عربی تعیین و نیز 11 ابزارواژۀ مندرج در قرآن استخراج و سپس به روشی کیفی-کمی و مبتنی بر چارچوب نظری زبانشناسیفرهنگی مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که فرضیۀ نگارندگان مبنی بر عدم وجود نگاه ابزارانگارانه نسبت به زن در قرآن و قرآن-ویژگی زبان نص با توجه به عدم کاربرد عامدانه و آگاهانۀ ابزارواژههای دارای جنس دستوری مؤنث در آن براساس راهبرد حذف ونلیوون و نیز در مقایسه با عهدین، به لحاظ کیفی، و به لحاظ کمی سطح معنیداری کمتر از 05/0 در آزمون کایدو در سنجش اختلاف بسامد ابزارواژههای دارای جنس دستوری مؤنث در زبان عربی و زبان قرآن مورد تأیید قرار میگیرد.
پرونده مقاله
آزاداندیشی و فکر ورزی از اصول مهم شکلگیری تمدنها و سپس استمرار و تداوم آنهاست. این دو اصل که لازم و ملزوم یکدیگرند، با تغییر و تحول در عرصه زیست فردی، اجتماعی و انسانی گسترش جهان ایرانی و اسلامی را با خود به همراه خواهند داشت و چهبسا در نظم ایجادشده پس از انقلاب اسل چکیده کامل
آزاداندیشی و فکر ورزی از اصول مهم شکلگیری تمدنها و سپس استمرار و تداوم آنهاست. این دو اصل که لازم و ملزوم یکدیگرند، با تغییر و تحول در عرصه زیست فردی، اجتماعی و انسانی گسترش جهان ایرانی و اسلامی را با خود به همراه خواهند داشت و چهبسا در نظم ایجادشده پس از انقلاب اسلامی به شکلگیری و نضج تمدنی منجر شود. در اندیشه و سلوک عملی امامین انقلاب اسلامی ایران هم این دو نقش قابلتوجهی داشتهاند بهگونهای که وصیت امامخمینی (ره) و بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری سرشار از این دو مفهوم است، ضمن آنکه هر دو در گستره، کلام و اندیشههای ایشان به چشم میخورد. آنچه این مقاله در پی آن است بررسی الگوهای فکر ورزی و آزاداندیشی در اندیشه و سلوک عملی مقام معظم رهبری با توجه به متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نیز دو پیام و نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و عموم جوانان و کشورهای غربی میباشد. که در این مقاله با مقایسه و از طریق روش تحلیلمتنی، این صورتبندی انجام میشود. در هر سه متن بهنوعی رهبر انقلاب اسلامی ایران در ابتدا به تبیین و روشنگری و سپس دعوت به فکر ورزی و آزاداندیشی و راهکارهای رسیدن به فکر آزاد و باز، ورای تبلیغات رسانهای پرداختهاند و در هر سه متن بهنوعی ذهن آگاه و بیدار جوانان مورد خطاب قرارگرفتهاند.
پرونده مقاله
نقدهایی که در دورۀ کنونی درزمینۀ روند معماریمعاصر وجود دارند عمدتاً تأثیر عوامل بیرونی حوزۀ معماری همچون اقتصاد را کمتر مورد ارزیابی موشکافانه قرار دادهاست. این کمبود باعث گردیده تا همواره با تصویری مبهم و درون حوزهای از شرایط کنونی معماری معاصر روبرو باشیم. نقش اقتص چکیده کامل
نقدهایی که در دورۀ کنونی درزمینۀ روند معماریمعاصر وجود دارند عمدتاً تأثیر عوامل بیرونی حوزۀ معماری همچون اقتصاد را کمتر مورد ارزیابی موشکافانه قرار دادهاست. این کمبود باعث گردیده تا همواره با تصویری مبهم و درون حوزهای از شرایط کنونی معماری معاصر روبرو باشیم. نقش اقتصاد در بین عواملی همچون سیاست و ساختارهای فرهنگی اجتماعی بهعنوان یک نقش محوری در فزونی تعداد بناها و رونق بازار ساخت در حوزهی معماری قابلملاحظه میباشد. با شناخت ویژگیهای اقتصادی و ردگیری تأثیر آن میتوان به رابطه معناداری میان دو حوزه دستیافت. برای بررسی تحولات با استفاده از روش تحقیــق توصیفیتحلیلی، بناهای بلندمرتبه مسکونی شهر تهران و روند شکل گیری این بناها در دوره های زمانی قرارگرفته است. در این روند شناخت نوسانهای حوزه اقتصادی شاخصهای تأثیرگذار در قیمت زمین و مسکن از دادههای آماری استخراج گردیده و در بخش تحلیل از روش مصاحبه با کارشناسان اقتصاد مسکن بهره گرفتهشده است. در حوزه اقتصاد با مطابقت شاخصهای کلان و خرد مشخص شد که بخش زمین و مسکن از وضعیت کلان اقتصادی پیروی نموده است و با هر نوسان اقتصادی بازار مسکن نیز به پیروی از آنها پرداخته است. تحلیل آمارها در حوزه بلندمرتبهسازی مسکونی بهعنوان نمودی بر این تحولات نشانگر آنست که عمده این بناها در طی این چند دهه در سطح شش منطقه رخداده است که این مناطق بهطور عمده جزو مناطق گرانقیمت بشمار میرفتهاند که باتوجهبه گرانی ساخت بلندمرتبه چنین گرایشی برای بازگرداندن سرمایه امری بدیهی بشمار میرود. یافتههای پژوهش وجود رابطهای معنادار میان نوسانهای اقتصادی، مکانیابی و تعداد بلندمرتبههای مسکونی در شهر تهران را تائید مینماید.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. ج چکیده کامل
هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه ابتدا از نمونهگیری نظری و در ادامه از تکنیک گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش از روش کدگذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کد گذاری اولیه تعداد 300 کد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 37 کد در قالب 5 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، استراتژی و پیامدها) دستهبندی شدند و در نهایت در کد گذاری گزینشی منجر به ارائه یک مدل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینهای یا مبنایی و نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد. برمبنای یافتههای این پژوهش لازم است بستر مناسب برای آشنایی و تحکیم بنیان های هویت سازی در میان جوانان، به ویژه دانشجویان ایجاد شود.
پرونده مقاله
امروزه صنعت چاپ و نشر کتاب در ایران با چالشهای متعددی مواجه شده است عمده دلایل آن عدم توجه ناشران به ابزارهای نوین بازاریابی جهت معرفی محصولات صنعت نشر دیجیتال بعنوان انقلاب جهانی این صنعت و متعاقبا عدم شناخت مخاطبان به استفاده از محصولات آن مانند کتب دیجیتال ،پادکست ها چکیده کامل
امروزه صنعت چاپ و نشر کتاب در ایران با چالشهای متعددی مواجه شده است عمده دلایل آن عدم توجه ناشران به ابزارهای نوین بازاریابی جهت معرفی محصولات صنعت نشر دیجیتال بعنوان انقلاب جهانی این صنعت و متعاقبا عدم شناخت مخاطبان به استفاده از محصولات آن مانند کتب دیجیتال ،پادکست ها،کتابخوان های صوتی و غیره می باشد،از طرفی دیگر ترجیحات اقشار مختلف جامعه صرف وقت در فضای مجازی بجای مطالعه کتب است.در علم بازاریابی نوین یکی از ابزارهای موفق جهت اثرگذاری بر قصد خرید مخاطب در فضای مجازی، بازاریابی تأثیرگذار می باشد.هدف این پژوهش بررسی تاثیر و شناسایی مهمترین مضامین از ویژگی های شخصیتی اینفلوئنسرهای فرهنگی است که از آن طریق بر دنبال کنندگان خود در رسانه های اجتماعی بیشترین تاثیرگذاری را داشته و سبب ترغیب مخاطبان به خرید و مطالعه کتب و نشریات دیجیتال می شوند.رویکرد مطالعاتی این پژوهش کیفی و از نوع توسعه ای-کاربردی با ماهیت اکتشافی می باشد.داده های آماری این پژوهش از بررسی 130 نمونه آماری با رویکرد نتنوگرافی از بستر رسانه اجتماعی اینستاگرام استخراج شده است.یافته های پژوهش بیانگر شناسایی 8 مقوله تاثیرگذار بر قصد خرید مخاطبان شامل قدرت اعتمادسازی،القای حس تقلید،الهامبخشی،جذابیت شنیداری دیداری،شباهت انتظارات،شایستگی،تخصص و نهایتا تعامل اجتماعی اینفلوئنسر با مخاطب می باشد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه فرهنگ و علوم سیاسی که برابر چکیده کامل
این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه فرهنگ و علوم سیاسی که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگههای کد گذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 0.95 محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان در قالب 13 مقوله و 55 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد 5 گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علّی (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه ای (2 مقوله)، شرایط مداخله گر یا میانجی (3 مقوله) و پیامدها (2 مقوله) جای گرفتند. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از یافتههای مطالعه میتوان به تدوین برنامه های جامع و متنوع توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ ها در راهبردهای کلان، میانی و عملیاتی دست یافت تا توسعهی وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان حاصل گردد.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر به تحلیل مناسک تاسوعا و عاشورا در روستای دلویی پرداخته است. هدف از این پژوهش درک معانی کنشهای کنشگران در مناسک مذهبی بوده و هم چنین سعی برآن بوده تا واقعیتهای پنهان ورای نمودهای ظاهری کنشگران کشف شود. همچنین با رویکردی اتنومتدلوژی و در سطحی خرد به تحلیل پد چکیده کامل
مطالعه حاضر به تحلیل مناسک تاسوعا و عاشورا در روستای دلویی پرداخته است. هدف از این پژوهش درک معانی کنشهای کنشگران در مناسک مذهبی بوده و هم چنین سعی برآن بوده تا واقعیتهای پنهان ورای نمودهای ظاهری کنشگران کشف شود. همچنین با رویکردی اتنومتدلوژی و در سطحی خرد به تحلیل پدیده محرم پرداخته شده است. تکنیک جمعآوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای، مصاحبههای عمیق و مشاهده همراه با مشارکت بوده. نمونهگیری هدفمند انجام شده و بمنظور پایایی و روایی برای هر یک از مقولهها و تعابیری که مفهوم سازی شدهاند شواهدی از مصاحبهها، عکس، فیلم و... نمایش داده شده است. یافتهها پس از بررسی کنشهای کنشگران در چارچوب صحنه نمایش در دو بخش روی صحنه و پشت صحنه نشان میدهد بسیاری از افراد در مناسک محرم بیشتر به بعد اجتماعی و عرفی آن توجه دارند تا بعد مذهبی مناسک. هرچند در ظاهر، همه کنشگران انگیزههای خود را مذهبی میدانند. نگاهی به تاریخچه شکلگیری مناسک محرم و به ویژه عاشورا مبیّن این امر است که حمایت یا عدم حمایت حکومتها از این مناسک موجب اوج و یا افول آنها در جامعه ما شده است. این مناسک متاثر از نظام اجتماعی در سطح کلان است و در بعد فردی نیز بر عواطف و احساسات تاکید میشود و جنبههای شناختی اهمیت کمتری دارد. درنهایت؛ در بعد اقتصادی بیشتر بر وقف و نذر تاکید میشود. هر چند واقفین و نذرکنندگان انگیزه خود را مذهبی بیان میکنند ولی در پارهای از موارد از طریق آزمایشهای نقضکننده میتوان به ورای کنشهای ظاهری کنشگران پی برد.
پرونده مقاله
فرهنگ به مجموعهای از عوامل ارزشی، اخلاقی، معنوی و امر فرا مادی است. سلامت فرهنگی به معنای اخلاق کاری، فرهنگ اعتماد، سازگاری، انطباق، جمعگرایی، فرهنگ کوشش و توجه به منافع سازمانی و توجه به اصل مردمداری در امور بانکی است. با افزایش سلامت فرهنگی؛ خدمات بانکی نیز ارتقا پ چکیده کامل
فرهنگ به مجموعهای از عوامل ارزشی، اخلاقی، معنوی و امر فرا مادی است. سلامت فرهنگی به معنای اخلاق کاری، فرهنگ اعتماد، سازگاری، انطباق، جمعگرایی، فرهنگ کوشش و توجه به منافع سازمانی و توجه به اصل مردمداری در امور بانکی است. با افزایش سلامت فرهنگی؛ خدمات بانکی نیز ارتقا پیداکرده و بهبود مییابد. هدف اصلی پژوهش مطالعه رابطه سلامت فرهنگی با بهبود و ارتقای خدمات نظام بانکی در شعب بانک ملی است. روش پژوهش از نوع پیمایش کمی، ابزار آن پرسشنامه بوده و از جامعه آماری 1500 نفری بانک ملی، به روش فرمول کوکران 384 انتخاب و با نمونهگیری تصادفی ساده اطلاعات جمعآوریشده است. روایی شاخص بهوسیله صاحبنظران و متخصصان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (بالای 0.7) برآورد شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که با افزایش سلامت فرهنگی؛ خدمات نظام بانکی ارتقا و بهبود مییابد و ضریب همبستگی کلی آن برابر با 0.67 است. مطابق ضریب نهایی مسیر؛ ضریب بتای فرهنگ انطباقی برابر با 0.103؛ فرهنگ سازگاری برابر با 0.227 و فرهنگ مأموریتی برابر با 0.324 است. بر این اساس ضریب همبستگی (R) بین متغیرها 0.689؛ مقدار ضریب تبیین برابر با 0.403 و ضریب تبیین تصحیحشده 0.391 هست. بدین معنا که 0.39 درصد از کل تغییرات متغیر بهبود خدمات بانکی بهوسیله 3 متغیر در مدل رگرسیونی، تبیین میشود
پرونده مقاله
امروزه مشارکت سیاسی از مهمترین مؤلفههای توسعه سیاسی و رأی دادن و مشارکت در انتخابات نیز از مؤلفههای مهم مشارکت سیاسی محسوب میشود. تحقیقات مختلف نشان داده است که مجموعهای از عوامل اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی بر رفتار انتخاباتی افراد تأثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر چکیده کامل
امروزه مشارکت سیاسی از مهمترین مؤلفههای توسعه سیاسی و رأی دادن و مشارکت در انتخابات نیز از مؤلفههای مهم مشارکت سیاسی محسوب میشود. تحقیقات مختلف نشان داده است که مجموعهای از عوامل اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی بر رفتار انتخاباتی افراد تأثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل فرهنگی و فردی تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی شهروندان استان ایلام در انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شهروندان واجد شرایط رأی دادن در استان ایلام بودند که از طریق فرمول کوکران 384 نفر به روش خوشهای انتخاب شدهاند. بدین منظور استان ایلام به چهار خوشه (شمال، جنوب، شرق و غرب) تقسیم شده است. برای اعتبار ابزار از روش روایی صوری و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ 0.91 حاصل شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون رگرسیون به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان میدهند که عوامل فرهنگی و فردی بر مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارند. در این بین رسانههای اجتماعی، سبک رسانهای، عوامل انگیزشی، خانواده، دوستان و همچنین ویژگیهای نامزد انتخاباتی بر مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ایلام تأثیر مثبت و معناداری داشتهاند.
پرونده مقاله
در دهه های اخیر افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی در کشورهای جهان، باعث اقبال عمومی به بستر مجازی وکاهش توجه به رسانه های چاپی شده است. هند یکی از معدود کشورهایی است که مطبوعات آن در حال رشد بوده است.تعداد خوانندگان روزنامه های هندی در سه سال ازابتدای 2007 چکیده کامل
در دهه های اخیر افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی در کشورهای جهان، باعث اقبال عمومی به بستر مجازی وکاهش توجه به رسانه های چاپی شده است. هند یکی از معدود کشورهایی است که مطبوعات آن در حال رشد بوده است.تعداد خوانندگان روزنامه های هندی در سه سال ازابتدای 2007 تا پایان2019 میلادی حدود 39 درصد رشد داشته اند.دراین پژوهش از سردبیران روزنامه های پرشمارگان هندبا روش کیفی نظریه داده بنیاد عوامل حفظ و افزایش مخاطبان پرسیده شد.با توجه به هدف این پژوهش نمونه گیری به شیوه هدفمند ازپانزده نفر از سردبیران وخبرنگاران با تجربه روزنامه های موفق هند صورت گرفت.در این تحقیق از نرم افزار مکس کیودا 2018 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پس از کدگذاری های سه گانه ترسیم و ارائه شد. طبق این یافته ها سه ابرمقوله راهبرد مجازی ، سیاست مخاطب محوری وجریان دسترسی راحت وارزان به رونق تولید روزنامه های چاپی در هند منجر شده است.ژورنالیسم مدرن در هند با رویکرد عقلانیت ومشارکت برای بقا در قالب روزنامه چاپی وحفظ مخاطبان تلاش می کند.روزنامه نگاری گفتگویی با محوریت مخاطب نیز راهکار مدیران و سردبیران هندی برای افزایش شمارگان روزنامه ها است.این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی فعالیت متولیان روزنامه های چاپی هند در زمینه افزایش شمارگان و خوانندگان این رسانه چاپی انجام شد.شناسایی شرایط علی ،زمینه ای ، مداخله گر،راهبردهاو پیامدهای افزایش شمارگان روزنامه های هند ازاهداف فرعی انجام این تحقیق بود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. ج چکیده کامل
هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روششناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه ابتدا از نمونهگیری نظری و در ادامه از تکنیک گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش از روش کدگذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 37 کد در قالب 5 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، استراتژی و پیامدها) دستهبندی شدند و در نهایت در کدگذاری گزینشی منجر به ارائه یک مدل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینهای یا مبنایی و نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد. برمبنای یافتههای این پژوهش لازم است بستر مناسب برای آشنایی و تحکیم بنیان های هویت سازی در میان جوانان، به ویژه دانشجویان ایجاد شود.
پرونده مقاله