پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سنجش وضعیت پیشایندها و پسایندهای جانشینپروری مدیران آموزش و پرورش کشور در یک مدل فرایندی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری داده ترکیبی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش و در بخش کمی چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سنجش وضعیت پیشایندها و پسایندهای جانشینپروری مدیران آموزش و پرورش کشور در یک مدل فرایندی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری داده ترکیبی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش و در بخش کمی مدیران و معاونان اداره آموزش و پرورش در مراکز استانهای کشور (2400 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 20 نفر که با روش هدفمند و در بخش کمی 400 نفر که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته جانشینپروری (84 گویهای) بود. در بخش کیفی از رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد و در بخش کمی برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد مولفههای جانشینپروری شامل فردی، سازمانی و فرایندی؛ عوامل اثرگذار بر جانشینپروری شامل نقشهای رهبری، وظایف مربیگری، سرمایه انسانی و مدیریت استعداد و عوامل اثرپذیر از جانشینپروری شامل ماهیت شغل، فرصتهای پیشرفت و جو سازمانی بود. همچنین نتایج نشان داد وضعیت سرمایه انسانی و نقشهای رهبری مطلوب، اما وضعیت جانشینپروری، رضایت شغلی، وظایف مربیگری و مدیریت استعداد نامطلوب بود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی مولفههای تفکر استراتژیک در مدیران آموزش و پرورش استان مازندران انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس استان مازندران (2653 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی مولفههای تفکر استراتژیک در مدیران آموزش و پرورش استان مازندران انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس استان مازندران (2653 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 338 نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته تفکر استراتژیک (73 گویهای) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط متخصصان تایید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرمافزار SPSS-20 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تفکر استراتژیک دارای نه مولفه شامل تفکر سیستمی، اراده راهبردی، فرصتطلبی هوشمندانه، تفکر مفهومی، آیندهنگری، تفکر در زمان، پیشروی بر اساس رویکرد علمی، چشمانداز و خلاقیت میباشد. در این پژوهش مولفههای چشمانداز، تفکر مفهومی، تفکر در زمان، فرصتطلبی هوشمندانه، پیشروی بر اساس رویکرد علمی، آیندهنگری، تفکر سیستمی، خلاقیت و اراده راهبردی بهترتیب با بار عاملی 770/0، 752/0، 735/0، 715/0، 642/0، 627/0، 591/0، 557/0 و 550/0 بیشترین تاثیر را در تفکر استراتژیک داشتند و در مجموع مولفهها توانستند 134/75 درصد از کل واریانس تفکر استراتژیک مدیران آموزش و پرورش را تبیین کنند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شایستگی مدیران بر توسعه سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته بود؛ بهطوری که در رویکرد کیفی از روش داده بنیاد و در رویکرد کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه پژوهش مدیران و معاونان صدا و سیمای مراکز استانها در چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شایستگی مدیران بر توسعه سازمانی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته بود؛ بهطوری که در رویکرد کیفی از روش داده بنیاد و در رویکرد کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه پژوهش مدیران و معاونان صدا و سیمای مراکز استانها در سال 1396 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 277 نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته شایستگی مدیران و توسعه سازمانی استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامههای شایستگی مدیران و تعهد سازمانی تایید و پایایی آنها بهترتیب با روش آلفای کرونباخ 83/0 و 72/0 محاسبه شد. پایایی ابعاد شایستگی مدیران یعنی شایستگیهای فردی، گروهی، فنی و سازمانی بهترتیب با روش آلفای کرونباخ 83/0، 88/0، 80/0 و 77/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر و به کمک نرمافزار Smart PLS-2 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که همه ابعاد شایستگی مدیران شامل شایستگیهای فردی، گروهی، فنی و سازمانی بر شایستگی مدیران بهترتیب با ضرایب مسیر 92/0، 95/0، 91/0 و 59/0 تاثیر مثبت و معنادار داشت. همچنین شایستگی مدیران بر توسعه سازمانی با ضریب مسیر 86/0 تاثیر مثبت و معنادار داشت (01/0>P).
پرونده مقاله
سکوت سازمانی خودداری کارکنان از بیان نظرها و مشارکت فعال و موثر در حل مشکلات سازمان است که پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان میباشد و باعث کاهش بهرهوری سازمان میشود. سازمانها باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز سکوت سازمانی شوند. هدف این پژوهش ط چکیده کامل
سکوت سازمانی خودداری کارکنان از بیان نظرها و مشارکت فعال و موثر در حل مشکلات سازمان است که پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان میباشد و باعث کاهش بهرهوری سازمان میشود. سازمانها باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز سکوت سازمانی شوند. هدف این پژوهش طراحی الگوی سکوت سازمانی بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در رشته مدیریت، مدیران اجرایی ستاد مرکزی و کارشناسان دارای بیش از 10 سال سابقه خدمت در ستاد مرکزی شهر تهران بودند که مجموعا 18 نفر با روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش تایید شد. دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مجموعه ویژگیها و باورهای مدیریت بر سکوت سازمانی تاثیر میگذارند. همچنین آثار سکوت سازمانی به دو بخش فردی و سازمانی تقسیم شد و عوامل زمینهای (عوامل موثر بر ارتباطات، سیاستها و فرایندهای سازمانی) و شرایط مداخلهگر (مجموعه ویژگیهای محیطی و سازمانی) برروابط حاکم تاثیر میگذارند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش بررسی رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان فیروزکوه در سال تحصیلی 97-1396 (649 نفر) بودند که بر اساس جد چکیده کامل
هدف پژوهش بررسی رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان فیروزکوه در سال تحصیلی 97-1396 (649 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 242 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای (بر اساس جنسیت) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رویکرد دانشآموز-محور و خلاقیت استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 79/0 و 83/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها نشان داد رویکرد دانشآموز-محور با خلاقیت و همه مولفههای آن شامل نیاز به کنجکاوی، نیاز به رقابت و درگیری با مسائل، مسئولیتپذیری، نیاز به تفاوت و استقلال و نیاز به صداقت و جستجوی حقیقت در دانشآموزان دوره متوسطه رابطه مثبت و معنیدار داشت. همچنین رویکرد دانشآموز-محور توانایی پیشبینی معنیدار خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه را داشت (05/0>P). نتایج حاکی از اهمیت رویکرد دانشآموز-محور در ایجاد خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه بود. بنابراین برای ایجاد خلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه میتوان میزان رویکرد دانشآموز-محور را ارتقاء داد.
پرونده مقاله
یادگیری از اشتباهها یکی از پارادایمهای نوین است که در سازمانهای امروزی برای رویارویی با محیط رقابتی مطرح میباشد. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای یادگیری از اشتباهها در سازمانهای دولتی بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. چکیده کامل
یادگیری از اشتباهها یکی از پارادایمهای نوین است که در سازمانهای امروزی برای رویارویی با محیط رقابتی مطرح میباشد. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای یادگیری از اشتباهها در سازمانهای دولتی بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش مدیران دولتی استان آذربایجان غربی در سال 1396 (30 نفر) بودند که تعداد 15 نفر آنها با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته یادگیری از اشتباهها (38 گویهای) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد یادگیری از اشتباهها دارای سه مولفه شامل اشتباههای قابل اجتناب در عملیات قابل پیشبینی، شکستهای اجتنابناپذیر در سیستمهای پیچیده و اشتباههای هوشمند در شروع کار است. در این پژوهش مولفههای اشتباههای قابل اجتناب در عملیات قابل پیشبینی، شکستهای اجتنابناپذیر در سیستمهای پیچیده و اشتباههای هوشمند در شروع کار بهترتیب با بار عاملی 793/0، 714/0 و 658/0 بیشترین تاثیر را بر یادگیری از اشتباهها در سازمانهای دولتی داشتند و در مجموع عوامل مذکور توانستند 315/78 درصد از کل واریانس یادگیری از اشتباهها در سازمانهای دولتی را تبیین کنند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی و جو سازمانی با رضایت شغلی معلمان زن مقطع دوم متوسطه بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه معلمان زن مقطع دوم متوسطه شهر مشهد (1223 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 300 نفر با روش نمو چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی و جو سازمانی با رضایت شغلی معلمان زن مقطع دوم متوسطه بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه معلمان زن مقطع دوم متوسطه شهر مشهد (1223 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 300 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کمالگرایی تری-شورت و همکاران (1995)، جو سازمانی هالپین و کرافت (1963) و رضایت شغلی مینهسوتا (1967) استفاده شد که پایایی کمالگرایی مثبت، کمالگرایی منفی، جو سازمانی و رضایت شغلی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 81/0، 83/0، 92/0 و 85/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان به کمک نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد کمالگرایی مثبت و جو سازمانی با رضایت شغلی معلمان زن رابطه مثبت و معنیدار و کمالگرایی منفی با رضایت شغلی معلمان زن رابطه منفی و معنیدار داشت. در این پژوهش متغیرهای پیشبین بهطورمعنیداری توانستند 4/22 درصد از واریانس رضایت شغلی معلمان زن را پیشبینی کنند که در این پیشبینی سهم جو سازمانی بیشتر از کمالگرایی مثبت و منفی بود (05/0>P). نتایج حاکی از اهمیت کمالگرایی و جو سازمانی در پیشبینی رضایت شغلی معلمان زن بود. بنابراین از طریق افزایش کمالگرایی مثبت و جو سازمانی و کاهش کمالگرایی منفی میتوان میزان رضایت شغلی معلمان زن را افزایش داد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار و هویت سازمانی در پیشبینی اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس (1975 نفر) در سال تحصیلی 96-139 چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی نقش حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار و هویت سازمانی در پیشبینی اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس (1975 نفر) در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 610 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حمایت سازمانی ایزنبرگر و همکاران (2001)، رهبری خدمتگزار قلیپور و حضرتی (1388)، هویت سازمانی چنی (1983) و اشتیاق شغلی سالانوا و شافلی (2008) استفاده شد که پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 87/0، 95/0، 90/0 و 81/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان به کمک نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد حمایت سازمانی، رهبری خدمتگزار و هویت سازمانی با اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رابطه مثبت و معنیدار داشتند. در این پژوهش متغیرهای پیشبین بهطورمعنیداری توانستند 4/56 درصد از تغییرات اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را پیشبینی کنند که در این پیشبینی سهم حمایت سازمانی بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0>P). با توجه به نتایج برای بهبود اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی میتوان بهترتیب حمایت سازمانی، هویت سازمانی و رهبری خدمتگزار را ارتقاء بخشید.
پرونده مقاله