پس از فروپاشی شوروی و موفقیت ائتلاف بینالمللی تحت هدایت ایالات متحده در بیرون راندن عراق از کویت در اوائل دهه 90 میلادی زمینههای شکلگیری نظام تک قطبی به رهبری امریکا در عرصه بینالملل فراهم گردید. در این ارتباط، رئیس جمهور وقت ایالات متحده جورج بوش طی یک سخنرانی از ع چکیده کامل
پس از فروپاشی شوروی و موفقیت ائتلاف بینالمللی تحت هدایت ایالات متحده در بیرون راندن عراق از کویت در اوائل دهه 90 میلادی زمینههای شکلگیری نظام تک قطبی به رهبری امریکا در عرصه بینالملل فراهم گردید. در این ارتباط، رئیس جمهور وقت ایالات متحده جورج بوش طی یک سخنرانی از عبارت "نظم نوین جهانی" استفاده نمود که دلالت بر آغاز فصل جدید مناسبات سیاسی بر پایه قدرت فائقه امریکا در عرصه بینالملل از جمله خاورمیانه داشت. با این حال، ظهور چین به عنوان قدرت نوظهور و عدم تحقق سیاستهای منطقهای این کشور در خاورمیانه طی نزدیک به دو دهه اخیر گویای ناکافی بودن قدرت ایالات متحده در برپایی نظم مورد نظر است. حال سوال این است که چه عواملی زمینهساز افول جایگاه ایالات متحده در خاورمیانه طی سه دهه اخیر بودهاند؟ واکاوی حقایق تاریخی گویای آن است که مجموعهای از نتایج گسترش اقتصاد نئولیبرالی در سطح جهان (تعمیق فقر در منطقه)، تحولات محیط بینالملل (نتایج غیرمنتظره روند جهانیسازی) اهداف نادرست (حمایت جانبدارانه از اسرائیل)، محاسبات اشتباه (حمله به عراق) و ... که پیشینه آنها بعضاً به پیش از اتمام جنگ سرد باز میگردد موجب تضعیف موقعیت امریکا در عرصه بینالملل به طور عام و در خاورمیانه به طور خاص گردیده است. نوشتار حاضر قصد دارد در پرتو نظریه جامعهشناسی تاریخی روابط بینالملل تغییر جایگاه منطقهای ایالات متحده را در خاورمیانه چند دهه اخیر مورد بررسی قرار دهد.
پرونده مقاله
هدف این مقاله مطالعه گفتمان مردمسالاری اسلامی در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای است. در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای مردمسالاری اسلامی دارای چند رکن خاص خود است. توحید، کرامت انسانی، هدفداری جهان، منشاء قانون، و نبرد حق و باطل از جمله بنیانهای این نظریه است و ار چکیده کامل
هدف این مقاله مطالعه گفتمان مردمسالاری اسلامی در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای است. در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای مردمسالاری اسلامی دارای چند رکن خاص خود است. توحید، کرامت انسانی، هدفداری جهان، منشاء قانون، و نبرد حق و باطل از جمله بنیانهای این نظریه است و ارکان مذکور، اعتقاد مشترک بین تمام مسلمانان در جهان اسلام میباشد.مردم، جایگاه تعیینکنندهای در اندیشه سیاسی آیت‎ الله خامنهای دارند که ایشان از آن با عنوان مردمسالاری اسلامی یاد میکند. بر اساس این نظریه، نقشآفرینی مردم در نظام مردمسالاری اسلامی، مستخرج از اسلام است و نظام مذکور فقط مبتنی بر یک قرارداد عرفی نیست، بلکه همچنین یک وظیفه ی دینی است که در آن مردم حاکم اسلامی را انتخاب کرده و سرنوشت اداره کشور را به وسیله منتخبان خود در اختیار میگیرند. پایه و اساسِ حق مردم در این انتخاب، خود اسلام است. در عین حال از نظر رهبر انقلاب اسلامی، نظام مردمسالاری اسلامی یک تفاوت اساسی با نظام لیبرال دموکراسی دارد و آن اختلاف این است که مردمسالاری اسلامی مبتنی بر قانون اساسی اسلام است و در آن هم شرایط منتخب و هم قوانین حاکم بر کشور مستخرج از اسلام است و در عین حال، انتخاب اصل نظام ولایت و حاکم آن با رای و خواست ملت است.روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی است که با بررسی نظرات آیتالله خامنهای، به تحلیل و استخراج بنیانهای اندیشه سیاسی ایشان میپردازد.
پرونده مقاله
نظریه تحلیل گفتمان یکی از روشهای مطالعاتی در اندیشه سیاسی و جامعهشناسیسیاسی است. این نظریه ریشه در زبان شناسی داشته و در دو حوزهی زبانشناسی و فلسفهی سیاسی رشد یافته است. نظریه گفتمان در حوزهی زبانشناسی به گفتمان انتقادی شهرت دارد که مهمترین نظریهپردازان آن ون دا چکیده کامل
نظریه تحلیل گفتمان یکی از روشهای مطالعاتی در اندیشه سیاسی و جامعهشناسیسیاسی است. این نظریه ریشه در زبان شناسی داشته و در دو حوزهی زبانشناسی و فلسفهی سیاسی رشد یافته است. نظریه گفتمان در حوزهی زبانشناسی به گفتمان انتقادی شهرت دارد که مهمترین نظریهپردازان آن ون دایک،روث وداک و نورمن فرکلاف هستند.در حوزه فلسفه سیاسی نیز فوکو ولاکلا و موفه سرشناسترین نظریهپردازان گفتمان هستند. به عقیده بسیاری از صاحب نظران، گفتمان لاکلا و موفه برای تحلیل مسائل کلان سیاسی _ اجتماعی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.گفتمان امام خمینی و انقلاب اسلامی یکی از گفتمانهای مطرح درعصر حاضر و یکی از تأثیرگذارترین گفتمانها در اسلام معاصر است،از طرفی گفتمان مطرح شده توسط یورگن هابرماس فیلسوف و جامعه شناس معاصر غربی نیز نظرهای بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. دراین مقاله علاوه بر تشریح مبانی فلسفی نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، کاربرد این نظریه در جهت تحلیل گفتمان امام خمینی(ره) و یورگن هابرماس در پاسخ به سئوال چگونگی مقایسه گفتمان این دو متفکر معاصر مورد استفاده قرار می-گیرد.این مقاله با روش مقایسهای به بررسی این موضوع پرداخته است.
پرونده مقاله
مفهوم عدالت و چگونگی فراهم آوردن بستر آن در یک جامعه مدنی از مهم ترین موضوع های نیازمند تأمل و تدبر است آن چنان که به مثابه یک اصل اساسی بنیان بقا هر دولتی تلقی می شود. برقراری عدالت در جامعة اسلامی، که شامل امنیت و رفاه اساسی می شود، در کنار رشد اقتصادی جامعه اسلامی و چکیده کامل
مفهوم عدالت و چگونگی فراهم آوردن بستر آن در یک جامعه مدنی از مهم ترین موضوع های نیازمند تأمل و تدبر است آن چنان که به مثابه یک اصل اساسی بنیان بقا هر دولتی تلقی می شود. برقراری عدالت در جامعة اسلامی، که شامل امنیت و رفاه اساسی می شود، در کنار رشد اقتصادی جامعه اسلامی و تأمین زمینه های رشد معنوی برای آحاد شهروندان، وظیفه ای کلیدی برای جامعه اسلامی می باشد. در منابع فقهی ما نیز به نقل از ائمه معصومین و آیات نورانی قرآن در خصوص عدالت، مضامین بسیاری یافت میشود در همین راستا بیانات مقام معظم رهبری در سال های متمادی حول محور عدالت و مبارزه با فساد کوشش جهت تحقق هرچه تمام تر این اصل در جامعه همواره چراغ راه هدایت مسئولین و آحاد مردم میباشد که هیچ عقل سلیمی مخالف با آن حکم نمی دهد. در این پژوهش بر آنیم ضمن تبیین مولفههای توسعه عدالت و مبارزه با فساد برگرفته از فرمایشات مقام عظمی ولایت منظومه فکری معظم له را ترسیم نموده و به همین جهت با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون سخنان ایشان مورد بررسی قرار گرفته و مجموعا 317 کد اولیه و 46 کد محوری و در نهایت 8 مضمون اصلی اعم از عوامل گسترش عدالت، پیامدهای گسترش عدالت، عوامل فساد، پیامدهای گسترش فساد، وظایف مسئولین در محور با مبارزه با فساد، وظایف مسئولین در محور عدالت طلبی، راهکارهای مبارزه با فساد و پیامد های مبارزه با فساد؛ شناسایی و تبیین شده است.
پرونده مقاله
هدف اصلی در این نوشتار، مقایسهی گفتمان جبهه مقاومت اسلامی و گفتمان نظام سلطه در غرب آسیا است. در تجزیه و تحلیل موضوع از روش مقایسهای با ابزار نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موفه استفاده میکنیم. در پاسخ این فرضیه طرح میشود که دو الگوی مورد بحث، به لحاظ تصوری، تلقی و تعری چکیده کامل
هدف اصلی در این نوشتار، مقایسهی گفتمان جبهه مقاومت اسلامی و گفتمان نظام سلطه در غرب آسیا است. در تجزیه و تحلیل موضوع از روش مقایسهای با ابزار نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موفه استفاده میکنیم. در پاسخ این فرضیه طرح میشود که دو الگوی مورد بحث، به لحاظ تصوری، تلقی و تعریف متفاوتی از دستگاه محاسباتی داشته و به لحاظ تصدیقی در حوزههای رهبری، راهبرد، ائتلاف، دستگاه محاسباتی، وحدت، روش و اهداف تفاوتهای اساسی دارند. با توجه به فرضیه پژوهش، نتایج تحقیق حاکی از این است که از لحاظ تصوری و تصدیقی دستگاه محاسباتی در این دو الگو، جز در پارهای از موارد شکلی، متفاوت و متباین است. بنابراین راهبرد مقاومت فعال و دفاع مشروع راهکار جبهه مقاومت در برابر راهکار نظام سلطه یعنی؛ راهبرد مداخلهگرایی، تجاوز و هزار زخم، تغییر نظام محاسبه و اختلال در دستگاه محاسباتی ایران و مقاومتاسلامی است. بطور اساسی افول مرحلهای استکبار امریکا در غرب آسیا با تقویت جبهه مقاومت و مداخلات ژئوپلیتیکی پرهزینه و کاهش موفقیتهای تاکیتکی امریکا بخاطر ایجاد بحرانهای منطقهای، افزایش مداخلهگرایی، گسترش یکجانبهگرایی و جنگهای بیپایان در محیط منطقهای غرب آسیااجتنابناپذیر است.
پرونده مقاله
مشروعیت ثانویهِ دولتها یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعاتی دولتها و مسألهای از مسائل امروزین دولتها ازجمله دولت اصلاحات میتواند باشد سؤال اصلی مقاله ایناستکه؛ آیا کارنامهیِ دولتاصلاحات در مشروعیت ثانویه با موفقیت همراه بوده است؟ برای دستیابی به پاسخ از روش انتقا چکیده کامل
مشروعیت ثانویهِ دولتها یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعاتی دولتها و مسألهای از مسائل امروزین دولتها ازجمله دولت اصلاحات میتواند باشد سؤال اصلی مقاله ایناستکه؛ آیا کارنامهیِ دولتاصلاحات در مشروعیت ثانویه با موفقیت همراه بوده است؟ برای دستیابی به پاسخ از روش انتقادی بهره برده و این فرضیه را دنبال کردهایم؛ اگرچه دولتاصلاحات از عملکرد خود دفاع میکند و آن را موفق میداند ولی میان چرخش انتخاباتی مردم از دولت اصلاحات به دولتی دیگر رابطه معناداری وجود دارد که حکایت از عدم موفقیت عملکردشان نسبت به برنامههایتوسعه کشور همچنین نسبت به مقایسه با عملکرد کشورهای توسعهیافته دارد.یافتههای پژوهش نیز حاکی از این است اگرچه کارگزاران دولتاصلاحات در مقایسه با دولتهای قبلی عملکردشان را برپایه توسعهسیاسی موفق خواندهاند ولی از نگاه مردم؛ دولتاصلاحات، دولتی ناکارآمد بود بدلیل اینکه؛ دولتی که با شعارِ قانونگرایی، آزادیهای مشروع، محرومیتزدایی و تحقق جامعه مدنی و بویژه رونق حوزه فرهنگ و سیاست آمده بود و میخواست از راه توسعه سیاسی به عمران و آبادنی کشوریا همان توسعه اقتصادی دست پیدا کند کارنامهای را رقم زد که در هشت سال حکومتداری خود هر نُه روز با یک بحران مواجه گشت پس میتوان گفت که نتوانسته است به مطالبات مردم پاسخی مثبت دهد و ناکارآمدی آن بیش از هر چیز در توانایی تنظیمی نمایان شد لذا مجوزی برای چرخش و عبور از دولت خاتمی به دولت دیگری بنام دولت عدالتخواه گردید.
پرونده مقاله