گفتمان مردمسالاری اسلامی در اندیشه سیاسی آیتالله خامنهای
محورهای موضوعی : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی
1 - دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران.
کلید واژه: توحید, کرامت انسانی, آیتالله خامنهای, حق و باطل, مردمسالاری اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله مطالعه گفتمان مردمسالاری اسلامی در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای است. در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای مردمسالاری اسلامی دارای چند رکن خاص خود است. توحید، کرامت انسانی، هدفداری جهان، منشاء قانون، و نبرد حق و باطل از جمله بنیانهای این نظریه است و ارکان مذکور، اعتقاد مشترک بین تمام مسلمانان در جهان اسلام میباشد.مردم، جایگاه تعیینکنندهای در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای دارند که ایشان از آن با عنوان مردمسالاری اسلامی یاد میکند. بر اساس این نظریه، نقشآفرینی مردم در نظام مردمسالاری اسلامی، مستخرج از اسلام است و نظام مذکور فقط مبتنی بر یک قرارداد عرفی نیست، بلکه همچنین یک وظیفه ی دینی است که در آن مردم حاکم اسلامی را انتخاب کرده و سرنوشت اداره کشور را به وسیله منتخبان خود در اختیار میگیرند. پایه و اساسِ حق مردم در این انتخاب، خود اسلام است. در عین حال از نظر رهبر انقلاب اسلامی، نظام مردمسالاری اسلامی یک تفاوت اساسی با نظام لیبرال دموکراسی دارد و آن اختلاف این است که مردمسالاری اسلامی مبتنی بر قانون اساسی اسلام است و در آن هم شرایط منتخب و هم قوانین حاکم بر کشور مستخرج از اسلام است و در عین حال، انتخاب اصل نظام ولایت و حاکم آن با رای و خواست ملت است.روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی است که با بررسی نظرات آیتالله خامنهای، به تحلیل و استخراج بنیانهای اندیشه سیاسی ایشان میپردازد.
This article studies the discourse of religious democracy in the political thought of Ayatollah Khamenei. Monotheism, human dignity, purposefulness of the world, the origin of the law, and the battle between right and wrong are among the foundations of Ayatollah Khamenei's political thought.People have a decisive place in Ayatollah Khamenei's political thought, which he refers to as Islamic democracy. According to this theory, the role of the people in the Islamic democracy is derived from Islam, and religious democracy is not just a customary contract, but a religious duty in which the people elect the Islamic ruler and decide the fate of the country by their chosen ones. The basis of the people's right to this choice is Islam itself. At the same time, according to the Supreme Leader of the Islamic Revolution, the system of the Islamic democracy is fundamentally different from the liberal democratic system, and that difference is that the Islamic democracy is based on the constitution of Islam, and both the selected conditions and the laws governing the country are derived from Islam. At the same time, the choice of the principle of the Islamic democracy and its ruler is with the vote and will of the nation.Ayatollah Khamenei's theory of Islamic democracy, based on the five pillars of monotheism, human dignity, the purpose of the world, the origin of the law, and the battle between right and wrong, has the potential to become a model of political thought in the Islamic world.
_||_