• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تبیین جهت گیری راهبردی (اهداف، دکترین و سیاست) بازرگانی و تجارت خارجی مبتنی بر قانون اساسی و اسناد بالادستی
        یحیی آل اسحاق نبی اله دهقان داوود دانش جعفری الیاس نادران علیرضا مقدسی
        تجارت بین الملل در پی مبنایی برای مبادلات کالاها و خدمات است و شامل صادرات و واردات می‌شود. هدف این پژوهش، تبیین جهت گیری راهبردی (اهداف، دکترین و سیاست) بازرگانی و تجارت خارجی مبتنی بر قانون اساسی و اسناد بالادستی است. این تحقیق از نوع کاربردی و توسعه‌ای و روش‌ آن تفسی چکیده کامل
        تجارت بین الملل در پی مبنایی برای مبادلات کالاها و خدمات است و شامل صادرات و واردات می‌شود. هدف این پژوهش، تبیین جهت گیری راهبردی (اهداف، دکترین و سیاست) بازرگانی و تجارت خارجی مبتنی بر قانون اساسی و اسناد بالادستی است. این تحقیق از نوع کاربردی و توسعه‌ای و روش‌ آن تفسیری است. جامعه آماری شامل بخش کتابخانه ای است. به این منظور که شامل بررسی اسناد و مدارک کارکردهای حوزه بازرگانی و تجارت خارجی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مستندات حاصل در دسترس از اسناد بالادستی است. به منظور مطالعه برای نمونه گیری در روش کتابخانه ای، اسناد و مدارک مربوط به قانون اساسی با استفاده از تحلیل گفتمان بررسی، تحلیل و تفسیر شده است. برای بررسی وتحلیل اطلاعات از نرم افزار مکس کیو دی ای استفاده شده است. در نهایت، ابعاد و مولفه های راهبردی حوزه های اهداف، دکترین و سیاست بیان و در جهت اداره امور بازرگانی و تجارت خارجی در راستای قانون اساسی و اسناد بالادستی مدلی نیز ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل عاملی شاخص‏های سازمان‏های دانش بنیان و تاثیر آن در استراتژی زنجیره تامین
        حامد رضایی امیر عباس شجاعی
        سازمان های دانش بنیان[1] می توانند نقش کلیدی در رشد علم و فن آوری که در سال های اخیر مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است، ایفا کنند. از سوی دیگر، به دلیل رقابتی بودن بازارهای موجود امروز، سازمان ها به تنهایی قادر به رقابت به عنوان موجودیت های مستقل در بازار نیستند و ن چکیده کامل
        سازمان های دانش بنیان[1] می توانند نقش کلیدی در رشد علم و فن آوری که در سال های اخیر مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است، ایفا کنند. از سوی دیگر، به دلیل رقابتی بودن بازارهای موجود امروز، سازمان ها به تنهایی قادر به رقابت به عنوان موجودیت های مستقل در بازار نیستند و نیاز مبرمی به یکپارچگی همه اعضای تشکیل دهنده در زنجیره تامین با یکدیگر است و موفقیت نهایی یک سازمان در گرو توانایی مدیریتی آن در همسوسازی رویه های بهم پیوسته تجاری در بخش های مختلف زنجیره تامین خواهد بود؛ اما به نظر می رسد درک دقیقی از ویژگی ها و توانمندی های سازمان های دانش بنیان و تاثیر آن ها بر تدوین استراتژی زنجیره تامین سازمان‌های دانش بنیان در داخل کشور، وجود نداشته باشد. این مطالعه قصد دارد با بررسی ویژگی ها و توانمندی‌های سازمان های دانش بنیان و تاثیر آن بر تدوین استراتژی زنجیره تامین، به این مهم دست پیدا کند. در این مطالعه ابتدا با مرور مبانی نظری و با اتکا به رویکردهای منبع محور به بررسی ویژگی ها و شاخص های سازمان های دانش بنیان و نیز شاخص های استراتژی زنجیره تامین پرداخته شده است. در این راستا، پرسشنامه ای با توجه به مبانی نظری و نظر خبرگان مبنی بر 9 عامل (6 عامل مربوط به استراتژی زنجیره تامین و 3 عامل مربوط به سازمان های دانش بنیان که خود دارای 13 زیر عامل است) و 80 سوال (25 سوال استراتژی زنجیره تامین و 55 سوال سازمان دانش بنیان) و با استفاده از طیف لیکرت با دامنه 5 تایی طراحی شد. از 260 پرسشنامه توزیع شده در چهار شرکت دانش بنیان با زمینه فعالیت های تولید تجهیزات نظامی، لیزرهای صنعتی، نرم افزارهای هوشمند و تولید مواد پلیمری، 254 پرسشنامه جمع آوری شد. مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و 8 عامل با عناوین تحقیق و توسعه، بازاریابی، تجاری سازی، مدیریت، فن آوری اطلاعات، نوآوری، مدیریت دانش، منابع دانش برای شاخص های سازمان دانش بنیان شناسایی شد که در نهایت با انجام تحلیل عاملی اکتشافی مرحله دوم عوامل نام برده در دو عامل به نام رقابت پذیری و دانش جای گرفتند. برای شاخص های استراتژی زنجیره تامین نیز 3 عامل با عناوین بازار- محصول، تحقیق و توسعه و برنامه ریزی، فن آوری اطلاعات شناسایی شد. 3. Knowledge-Based-Organizations (KBO) پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش آکچوئری بر روش های تأمین مالی در طرح های مستمری سازمان تأمین اجتماعی
        محمدمهدی کافی علی اسماعیل زاده مقری
        برنامه های تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی، تعهدات بلندمدتی را درنظر می گیرند که این تعهدات می توانند تاثیرات عمده ای بر اقتصاد داشته باشند؛ اما این تعهدات ذاتاً مالی هستند و بنابراین تعهدات نباید و نمی توانند بدون توصیه ها و نظرات مناسب اکچوئری در ارتباط با اثرات و چکیده کامل
        برنامه های تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی، تعهدات بلندمدتی را درنظر می گیرند که این تعهدات می توانند تاثیرات عمده ای بر اقتصاد داشته باشند؛ اما این تعهدات ذاتاً مالی هستند و بنابراین تعهدات نباید و نمی توانند بدون توصیه ها و نظرات مناسب اکچوئری در ارتباط با اثرات و بارمالی بلندمدت آن ها مورد استفاده قرار گیرند. مشکل صندوق های بازنشستگی ریشه در این واقعیت دارد که اگرچه طرح‌های بازنشستگی نوعی تعهد بلندمدت است؛ اما دارای برخی از ویژگی های خاص هستند که در سایر انواع تعهدات وجود ندارد. از یک سو، مبلغ آن ها قطعی نیست؛ از سوی دیگر در بسیاری از موارد شرکت ها نمی دانند که تا چند سال مجبور به پرداخت مستمری به بازنشستگان هستند. اگرچه برای آن ها حدود این پرداخت ها مبهم نیست. از این رو، در این تحقیق 4 صندوق در نظر گرفته شد و نتایج نشان داد که هیچ‌کدام از این اختلاف روش ها گسترش ابعاد بحران در آینده را نفی نمی کنند؛ بنابراین باید حتما راه چاره ای برای خروج از بحران یا جلوگیری از گسترش آن در آینده، اندیشیده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی یک الگوی اثربخش جهت موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی ثبت سفارش بازرگانی در بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران
        مهدی باقری
        اهدافی که در آغاز برای دولت الکترونیک تصور شده بود، امروزه به سمت ارائه خدماتی که نیاز بالاتر شهروندان را پاسخگو باشد و دسترسی بیشتری را برای آن ها فراهم آورد، تغییر جهت داده است. در نتیجه ضروری است که یک مدل اثربخش مناسب برای سنجش موفقیت چنین دیدگاهی توسعه داده شود. هد چکیده کامل
        اهدافی که در آغاز برای دولت الکترونیک تصور شده بود، امروزه به سمت ارائه خدماتی که نیاز بالاتر شهروندان را پاسخگو باشد و دسترسی بیشتری را برای آن ها فراهم آورد، تغییر جهت داده است. در نتیجه ضروری است که یک مدل اثربخش مناسب برای سنجش موفقیت چنین دیدگاهی توسعه داده شود. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی دولت از دیدگاه شهروندان است. در این پژوهش، با مطالعه حوزه‌های متفاوت (سیستم های اطلاعاتی، تجارت الکترونیک و بازاریابی)، یک مدل اثربخش جهت سنجش موفقیت خدمات الکترونیکی دولت از دیدگاه شهروندان توسعه داده شده است. رضایت شهروندان یکی از معیارهای موفقیت دولت الکترونیک پیشنهاد شده است و ارتباط آن با کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات الکترونیک، سودمندی ادراک شده، سهولت کاربرد ادراک شده و اعتماد دولت الکترونیک مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمون مدل پیشنهادی، خدمت ثبت سفارش الکترونیک دولتی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان حوزه تحقیق انتخاب و یک رویکرد کمی برای آزمون مدل تحقیق استفاده شده است. روش تحلیل آماری همبستگی جهت آزمون فرضیه ها، استفاده شده است. نتایج تجزیه وتحلیل ها نشان داد که بیشتر روابط پیشنهادی مورد تایید است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عوامل مزیتی استفاده از پالایشگاه شناور در میدان نفتی پارس جنوبی
        طهمورث سهرابی حسن صفاجو فاطمه سهرابی
        تولید نفت و مشتقات آن حامل انرژی و خوراک اصلی بسیاری از صنایع است و نقش کلیدی در حیات اقتصادی کشور دارد. اولویت تولید از میادین مشترک به لحاظ صیانت از منافع و ثروت ملی و وجود رقیب در برداشت از میدان اهمیت به سزایی دارد. شرکت ملی نفت ایران به منظور تولید نفت از میدان نفت چکیده کامل
        تولید نفت و مشتقات آن حامل انرژی و خوراک اصلی بسیاری از صنایع است و نقش کلیدی در حیات اقتصادی کشور دارد. اولویت تولید از میادین مشترک به لحاظ صیانت از منافع و ثروت ملی و وجود رقیب در برداشت از میدان اهمیت به سزایی دارد. شرکت ملی نفت ایران به منظور تولید نفت از میدان نفتی مشترک پارس جنوبی، استفاده از پالایشگاه شناور دریایی را در دستور کار خود قرار داده است. لازم به ذکر است که موضوع خرید و استفاده از این شناور برای اولین بار است که در صنعت نفت ایران مطرح می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی این سوال اساسی که آیا خرید و استفاده از پالایشگاه شناور در میدان نفتی پارس جنوبی برای تولید نفت دارای مزیت است؟، انجام شده است. به منظور تبیین و پاسخ به سوال یاد شده، چهار بعد (اقتصادی، فنی، مالی و زیست محیطی) تاثیرگذار بر مزیت پالایشگاه شناور به عنوان فرضیه های تحقیق، مطرح و مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد و خبرگان صنعت نفت نیز به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شد. با توجه به معلوم بودن جامعه آماری از نمونه گیری تصادفی استفاده شد. روائی[1] پرسشنامه، با استفاده از نظرات خبرگان صنعت نفت مورد پذیرش قرارگرفت. به منظور سنجش پایائی[2] پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای رتبه بندی ابعاد مزیتی پالایشگاه شناور از آزمون فریدمن[3] استفاده شد. نتایج آماری پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه خبرگان صنعت نفت عوامل اقتصادی با میانگین 3/4، فنی با میانگین 9/3، زیست محیطی با میانگین 7/3 و مالی با میانگین 5/3 به ترتیب اولویت در مزیت استفاده از پالایشگاه شناور تاثیر دارند. بدین ترتیب شواهدی برای رد 4 فرضیه فرعی و یک فرضیه اصلی مبنی بر مزیت داشتن استفاده از پالایشگاه شناور در میدان نفتی پارس جنوبی یافت نشد. 4. Validity 5. Reliability 6. Freidman پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقش نوآوری در تدوین استراتژی در صنایع بزرگ (مطالعه موردی: شرکت پارس خودرو)
        محمدجواد گل زاده جمشید عدالتیان شهریاری
        این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر تاثیر نوآوری بر تدوین استراتژی سازمان پرداخته و همچنین روابط بین این عوامل را مورد مطالعه قرار می دهد. در واقع مدل مفهومی پژوهش به طور مشخصی در پی بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی سازمان است. جامعه آماری شامل کارمندان شرکت پارس خودرو است. چکیده کامل
        این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر تاثیر نوآوری بر تدوین استراتژی سازمان پرداخته و همچنین روابط بین این عوامل را مورد مطالعه قرار می دهد. در واقع مدل مفهومی پژوهش به طور مشخصی در پی بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی سازمان است. جامعه آماری شامل کارمندان شرکت پارس خودرو است. پاسخ دهندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و داده‌های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه از میان پاسخ دهندگان به دست آمد. از مجموع 350 پرسشنامه توزیع شده، 265 پرسشنامه برای تجزیه وتحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفتند. مدل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار ایموس برای بررسی روابط میان سازه های این پژوهش به کار گرفته شد. یافته‌های پژوهش بیان می‌دارند که نوآوری سازمانی تأثیر مستقیمی بر تدوین استراتژی سازمان دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تعیین استراتژی بهینه بازاریابی در صنعت بانکی با رویکرد ترکیبی ANP و TOPSIS (مورد مطالعه: بانک صادرات)
        سید کامران نوربخش رضا مداین
        در این تحقیق، 5 عامل اصلی شامل: قابلیت های مدیریتی، قابلیت های ارتباط با مشتری، قابلیت‌های نوآوری بازار، دارایی های منابع انسانی و دارایی های اعتباری با اهمیت ترین موارد تاثیرگذار بر انتخاب استراتژی بهینه بازاریابی انتخاب شده اند. همچنین استراتژی های سه گانه پورتر شامل چکیده کامل
        در این تحقیق، 5 عامل اصلی شامل: قابلیت های مدیریتی، قابلیت های ارتباط با مشتری، قابلیت‌های نوآوری بازار، دارایی های منابع انسانی و دارایی های اعتباری با اهمیت ترین موارد تاثیرگذار بر انتخاب استراتژی بهینه بازاریابی انتخاب شده اند. همچنین استراتژی های سه گانه پورتر شامل رهبری در هزینه، تمایز و تمرکز، مبنایی برای تعیین استراتژی بهینه درنظر گرفته شده است. این مطالعه بر اهمیت تخصیص منابع و امکانات خاص و محدود برای ارزیابی و انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب برای دستیابی به مزیت رقابتی تاکید می نماید. همچنین با استفاده از ترکیبی از روش های تصمیم گیری چند معیاره، شامل تحلیل شبکه ای (ANP) و روش ترجیح براساس تشابه به راه حل ایده آل، تاپسیس (TOPSIS) سعی در ارائه مدلی به منظور انتخاب استراتژی بهینه بازاریابی دارد. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از خبرگان آشنا با حوزه سیاست گذاری و استراتژی های بازاریابی در صنعت بانکداری و به طور خاص بانک صادرات می باشند. در این راستا، 8 نفر از خبرگان در دسترس مورد شناسایی قرار گرفته اند. در این پژوهش به منظور تعیین اوزان هر یک از متغیرهای شناسایی شده بر اساس روش ANP از نرم افزار Super decision و به منظور تعیین استراتژی بهینه بازاریابی از رویکرد تاپسیس استفاده شده است. پس از انجام محاسبه های مربوط به تعیین اوزان شاخص ها، بعد قابلیت های مدیریتی با 29/0 بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است و پس از آن قابلیت های نوآوری بازار با 23/0 در رتبه دوم قرار گرفته است و دارایی های اعتباری با 20/0 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین ابعاد قابلیت های ارتباط با مشتری و دارایی های منابع انسانی نیز هر کدام با 14/0 در رتبه بعدی قرار گرفته اند. در ادامه، محاسبه‌های مربوط به فرآیند روش ترجیح براساس مشابهت به راه حل ایده آل TOPSIS انجام شد که در نتیجه استراتژی تمایز با عدد 7191/0، استراتژی تمرکز با عدد 4408/0 و استراتژی رهبری در هزینه با عدد 1730/0 به ترتیب رتبه های اول تا سوم استراتژی بهینه را به خود اختصاص دادند. براساس نتایج، تمایز در صنعت بانکداری به عنوان یک اصل به منظور ربودن گوی رقابت در قبال سایر رقبا شناخته شده است. همچنین براساس نتایج پژوهش، بانک نیازمند این موضوع است که بازار هدف مشتریان خود را تفکیک نماید. به بیان ساده، بانک با در نظر گرفتن رویکرد استراتژی تمرکز تلاش می نماید که مشتریان خود را در قالب گروه های مختلف بخش بندی کند. همچنین می توان با استفاده از رویکردهای داده کاوی، جامعه مشتریان را در قالب گروه های وفادار و گروه‌های عادی طبقه بندی نمود و بر این اساس برای هر یک از گروه مشتریان شناسایی شده استراتژی های مختلفی را برای ارتقای ارزش ایجاد شده از نگاه مشتریان را برنامه ریزی نماید. پرونده مقاله