تبیین جهت گیری راهبردی (اهداف، دکترین و سیاست) بازرگانی و تجارت خارجی مبتنی بر قانون اساسی و اسناد بالادستی
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
یحیی آل اسحاق
1
(مدرس دانشگاه عالی دفاع ملی، دکتری مدیریت راهبردی)
نبی اله دهقان
2
(استادیار، دانشگاه عالی دفاع ملی)
داوود دانش جعفری
3
(استادیار، دانشگاه علامه طباطبایی)
الیاس نادران
4
(دانشیار، دانشگاه تهران)
علیرضا مقدسی
5
(دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی)
کلید واژه: سیاست, قانون اساسی, جهتگیری راهبردی, دکترین, اهداف, تجارت خارجی,
چکیده مقاله :
تجارت بین الملل در پی مبنایی برای مبادلات کالاها و خدمات است و شامل صادرات و واردات میشود. هدف این پژوهش، تبیین جهت گیری راهبردی (اهداف، دکترین و سیاست) بازرگانی و تجارت خارجی مبتنی بر قانون اساسی و اسناد بالادستی است. این تحقیق از نوع کاربردی و توسعهای و روش آن تفسیری است. جامعه آماری شامل بخش کتابخانه ای است. به این منظور که شامل بررسی اسناد و مدارک کارکردهای حوزه بازرگانی و تجارت خارجی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مستندات حاصل در دسترس از اسناد بالادستی است. به منظور مطالعه برای نمونه گیری در روش کتابخانه ای، اسناد و مدارک مربوط به قانون اساسی با استفاده از تحلیل گفتمان بررسی، تحلیل و تفسیر شده است. برای بررسی وتحلیل اطلاعات از نرم افزار مکس کیو دی ای استفاده شده است. در نهایت، ابعاد و مولفه های راهبردی حوزه های اهداف، دکترین و سیاست بیان و در جهت اداره امور بازرگانی و تجارت خارجی در راستای قانون اساسی و اسناد بالادستی مدلی نیز ارائه شده است.