توانمندی کارکنان فرآیند نیل به بهبود مستمر در عملکرد سازمان از طریق ایجاد و گسترش نفوذ مبتنی بر صلاحیت افراد و گروهها در تمام حوزهها و وظایف است که بر عملکرد آنها و عملکرد کلّی سازمان اثر میگذارد. توانمندی روانشناختی با توجه به مدل پیشنهادی اسپریتزر و تحقیقات میشرا چکیده کامل
توانمندی کارکنان فرآیند نیل به بهبود مستمر در عملکرد سازمان از طریق ایجاد و گسترش نفوذ مبتنی بر صلاحیت افراد و گروهها در تمام حوزهها و وظایف است که بر عملکرد آنها و عملکرد کلّی سازمان اثر میگذارد. توانمندی روانشناختی با توجه به مدل پیشنهادی اسپریتزر و تحقیقات میشرا مبتنی بر پنج بُعد متشکل از: احساس موثربودن، احساس شایستگی، احساس معنا داربودن کار، احساس داشتن حق انتخاب یا خود سامانی و احساس اعتماد است؛ همچنین تعهد، وابستگی افراد به سازمان را نشان می دهد و بر اساس مدل می یر و آلن (1993)، دارای سه بُعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری است. پژوهش حاضر تأثیر توانمندی بر افزایش تعهد سازمانی را در دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بررسی می کند و مدلی مفهومی مبتنی بر مدل های اسپریتزر و می یر و آلن (1993) را پیشنهاد می کند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و پژوهشی پیمایشی از شاخه همبستگی و از نوع همبستگی دو متغیری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به تعداد 58 نفر است. برای به دست آوردن حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. از میان پرسش نامه های توزیعشده در میان جامعه آماری، 36 مورد جمع آوری شد که نسبت پاسخدهندگان حدود 62 درصد بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه است و داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شده اند که نتایج وجود رابطه معنا دار مستقیم بین توانمندی و تعهد در نمونه موردمطالعه را نشان می دهد و از میان ابعاد توانمندی، احساس مؤثر بودن و احساس معنا داربودن، رابطه معنا داری با افزایش تعهد سازمانی دارند و رابطه ی بین سایر ابعاد و تعهد سازمانی تأیید نشد. در پایان با استفاده از آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی فریدمن مؤلفه های توانمندی و تعهد سازمانی اولویت بندی شدند که احساس معنا داربودن کار، احساس شایستگی و تعهد هنجاری، بالاترین اولویت را در جامعه نمونه دارند.
پرونده مقاله
سینما بهعنوان هنری جذاب و پرمخاطب، چنانچه موردحمایت جدی مدیران کشور قرار گیرد میتواند بسیار درآمدزا باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و اولویتبندی عناصر آمیخته پیشبرد بر افزایش فروش گیشهای فیلمهای سینمایی است که عوامل آن عبارتاند از: تبلیغات و آگهی؛ فروش شخصی؛ چکیده کامل
سینما بهعنوان هنری جذاب و پرمخاطب، چنانچه موردحمایت جدی مدیران کشور قرار گیرد میتواند بسیار درآمدزا باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و اولویتبندی عناصر آمیخته پیشبرد بر افزایش فروش گیشهای فیلمهای سینمایی است که عوامل آن عبارتاند از: تبلیغات و آگهی؛ فروش شخصی؛ بازاریابی مستقیم؛ روابط عمومی و پیشبرد فروش در افزایش فروش گیشهای فیلمهای سینمایی. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ماهیت و روش آن توصیفی است. جامعه پژوهش تماشاگران فیلمهای سینمایی سینماهای تهران در بازه زمانی بهار 94 است. با توجه به جامعه آماری، نمونه برآوردشده شامل 384 نفر است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود و سایر دادهها از طریق مرور مبانی نظری، مطالعات سایر پژوهشگران و اینترنت جمعآوری شد. در این پژوهش برای بررسی و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی برای دستهبندی و تنظیم اطلاعات خام، جدولهای فراوانی، درصدها، نمودارهای فراوانی متغیرهای پژوهش و برای آمار استنباطی از آزمونهای میانگین، تی تکنمونهای استفاده شده است. با توجه به نتایج، روابط عمومی بیشترین تأثیر را در افزایش فروش فیلمهای سینمایی دارد و سایر عناصر بهترتیب پیشبرد فروش، تبلیغات و آگهی، فروش شخصی رتبه دوم تا چهارم و بازاریابی مستقیم رتبه پنجم (کمترین تأثیر) را به خود اختصاص داده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی وجود ارتباط بین بهرهوری و رشد اقتصادی در ایران میپردازد. بدین منظور از دادههای سری زمانی استخراجشده از مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی بهره گرفته شده است. متغیرهای مورداستفاده در پژوهش عبارتاند از: نرخ رشد تولید نا چکیده کامل
پژوهش حاضر به بررسی وجود ارتباط بین بهرهوری و رشد اقتصادی در ایران میپردازد. بدین منظور از دادههای سری زمانی استخراجشده از مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی بهره گرفته شده است. متغیرهای مورداستفاده در پژوهش عبارتاند از: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (متغیر وابسته و نشاندهنده رشد اقتصادی) و نرخ ارز، نرخ تورم، بهرهوری نیروی کار (متغیرهای مستقل). پس از بررسی فرضیههای پژوهش مشخص شد که افزایش نرخ تورم تأثیر منفی و افزایش نرخ ارز و بهرهوری نیروی کار، تأثیر مثبت بر رشد اقتصادی دارند.
پرونده مقاله
فرهنگ سازمانی موضوعی است که اخیراً به دانش مدیریت و قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. در بررسی انجام شده توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت، فرهنگ سازمانی یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است؛ بهطوریکه بسیاری از پژوهشگران بر این باور هستند که م چکیده کامل
فرهنگ سازمانی موضوعی است که اخیراً به دانش مدیریت و قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. در بررسی انجام شده توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت، فرهنگ سازمانی یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است؛ بهطوریکه بسیاری از پژوهشگران بر این باور هستند که موفقیت کشور ژاپن در صنعت و مدیریت بهدلیل توجه آنها به فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی بهعنوان مجموعهای از باورها و ارزشهای مشترک بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر میگذارد و میتواند نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت بهشمار آید که باید بررسی شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی، فرایندهای دانش و عملکرد سازمانی شهرداری منطقه 17 شهر تهران بود که بدین منظور 137 نفر از کارکنان این سازمان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه برگرفته از مقاله هربرت نولد (2012) پاسخ دادند. روایی صوری این پرسشنامه به تأیید چند تَن از متخصصان این حوزه رسید و میزان پایایی آن نیز به کمک آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. در پایان نتایج پرسشنامههای پژوهش به کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی دومتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و ابعاد آن با فرایندهای دانش و عملکرد سازمانی در شهرداری منطقه 17 شهر تهران رابطه مثبت و معناداری (P<0/01) وجود دارد.
پرونده مقاله
عملکرد مالی در بانکداری متکی بر حفظ ارتباط بلندمدت با مشتریان است و علت آن ماهیت محصولات و خدماتی است که ارائه میدهد. ازدسترفتن مشتری نیز موردتوجه این حوزه است؛ بنابراین اهمیت مقوله میزان رضایتمندی مشتری در بخش خدمات مالی بهطور گسترده موردتوجه قرار گرفته و فعالیت چکیده کامل
عملکرد مالی در بانکداری متکی بر حفظ ارتباط بلندمدت با مشتریان است و علت آن ماهیت محصولات و خدماتی است که ارائه میدهد. ازدسترفتن مشتری نیز موردتوجه این حوزه است؛ بنابراین اهمیت مقوله میزان رضایتمندی مشتری در بخش خدمات مالی بهطور گسترده موردتوجه قرار گرفته و فعالیتهای بازاریابی بسیاری از بانکها نیز تمرکز بر حصول وفاداری مشتریان است. هدف اصلی در این مقاله، بررسی تأثیر رضایتمندی و وفاداری مشتریان بر عملکرد مالی شعب بانک کشاورزی شهر تهران است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و روایی آن از طریق روش دلفی و پایایی آن با استفاده آلفای کرونباخ موردتأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، مشتریان و کارمندان بخش مالی شعب منتخب بانک کشاورزی شهر تهران است. طرح نمونهگیری احتمالی بود و از نوع نمونهگیری خوشهای استفاده شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آنالیز رگرسیون و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد و تحلیل دادههای مربوط به 384 نفر که بهطور کامل به سؤالهای پژوهش پاسخ دادهاند، انجام شد. یافتهها نشان داد که میزان رضایتمندی و وفاداری مشتری تأثیر قابلملاحظهای بر عملکرد مالی بانک کشاورزی ندارند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش پیمایشی بررسی تأثیر سازمان یادگیرنده و تعلق کاری کارکنان بر رفتار نوآورانه آن ها در شهرداری منطقۀ 8 تهران است. جامعۀ آماری شامل مدیران شهرداری منطقۀ 8 تهران است که هنگام انجام تحقیق بالغ بر 71 نفر بودند و بنابراین سرشماری انجام شد. در این پژوهش از پرسشنامۀ چکیده کامل
هدف این پژوهش پیمایشی بررسی تأثیر سازمان یادگیرنده و تعلق کاری کارکنان بر رفتار نوآورانه آن ها در شهرداری منطقۀ 8 تهران است. جامعۀ آماری شامل مدیران شهرداری منطقۀ 8 تهران است که هنگام انجام تحقیق بالغ بر 71 نفر بودند و بنابراین سرشماری انجام شد. در این پژوهش از پرسشنامۀ ابعاد سازمان یادگیرنده (DLOQ) مارسیک و واتکینز (2003)، پرسشنامه رفتار نوآورانه کارکنان اسکات و براس (1994) و پرسشنامۀ تعلق کاری کارکنان شافلی (2003) استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون دومتغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. بر اساس نتایج، سازمان یادگیرنده به صورت مستقیم و غیرمستقیم و به واسطۀ تعلق کاری بر رفتار نوآورانه کارکنان شهرداری منطقه 8 تهران، تأثیر بالا و معناداری دارد. همچنین، سازمان یادگیرنده بر تعلق کاری کارکنان و تعلق کاری کارکنان بر رفتار نوآورانه آن ها تأثیر مستقیم بالایی دارد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی و تعیین اثر تعدیلگر ارزشهای لذتگرایانه بر روابط بین پیشامدها و پیامدهای برند در صنایع شیرینی و شکلات است که بهمنظور بهکارگیری نتایج پژوهش در صنایع مختلف برای توسعه راهبردهای مشتریگرایانه صورت گرفته است؛ بدین منظور اثر متغیرهای رضایتمندی از برند چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی و تعیین اثر تعدیلگر ارزشهای لذتگرایانه بر روابط بین پیشامدها و پیامدهای برند در صنایع شیرینی و شکلات است که بهمنظور بهکارگیری نتایج پژوهش در صنایع مختلف برای توسعه راهبردهای مشتریگرایانه صورت گرفته است؛ بدین منظور اثر متغیرهای رضایتمندی از برند، ارزش ویژه برند، ارزش مالی برند، اعتماد به برند و هویت برند بر وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی برند و بررسی نقش تعدیلگر ارزشهای لذتگرایانه بر رفتار خرید مصرفکنندگان بررسی شده است. ازآنجاکه موفقیت برند یک راه بسیار مهم برای شرکت بهمنظور کسب مزیت رقابتی است و یکی از مؤلفههای اصلی مزیت دائمی برای شرکتها حفظ مشتریان موجود و تبدیل آنها به مصرفکننده دائمی برند است؛ درنتیجه یکی از مسائل مدیریت برند در قرن بیستویکم درک رابطه بین وفاداری به برند و پیشنیازهای آن است. پژوهش حاضر بر اساس روشهای توصیفی، پیمایشی، همبستگی صورت گرفت و جامعه آماری آن 384 نفر از مصرفکنندگان محصولات صنایع شیرین عسل در سطح شهر تهران هستند. روش گردآوری دادهها پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای PLS و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که رضایت برند، ارزش مالی برند، اعتماد به برند و هویت برند بر وفاداری رفتاری برند تأثیرگذار است و تنها اعتماد برند و هویت برند بر وفاداری نگرشی برند اثر میگذارند. متغیر تعدیلگر ارزش لذتگرایانه میتواند بر تأثیر رابطه بین ارزش مالی برند و هویت برند بر وفاداری رفتاری و همچنین بر رابطه بین ارزش مالی و وفاداری نگرشی اثرگذار باشد.
پرونده مقاله