• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه یک مبدل بوست دو ورودی سوئیچینگ نرم با قابلیت اصلاح ضریب توان
        محمدرضا امینی محمد فروغی احسان ادیب محمد روح الله یزدانی
        مبدل های چند ورودی دارای ساختارهای متفاوتی هستند. از این مبدل‌ها می‌‌توان در کاربردهای سیستم توان بر مبنای باد، فوتوولتائیک، خودروهای هیبریدی و ... استفاده نمود. معمولاً در یک سیستم چند ورودی، یکی از ورودی‌ها به منبع AC متصل میشود. در این مبدل ها از تکنیک سوئیچینگ نرم ب چکیده کامل
        مبدل های چند ورودی دارای ساختارهای متفاوتی هستند. از این مبدل‌ها می‌‌توان در کاربردهای سیستم توان بر مبنای باد، فوتوولتائیک، خودروهای هیبریدی و ... استفاده نمود. معمولاً در یک سیستم چند ورودی، یکی از ورودی‌ها به منبع AC متصل میشود. در این مبدل ها از تکنیک سوئیچینگ نرم برای افزایش راندمان استفاده می کنند. در این مقاله یک مبدل بوست دو ورودی غیر ایزوله‌ی سوئیچینگ نرم با قابلیت اصلاح ضریب توان پیشنهاد شده است. در این مبدل تنها از یک مدار کمکی با عملکرد ساده برای تحقق سوئیچینگ نرم استفاده شده است. وضعیت‌های عملکرد مبدل پیشنهادی شرح داده شده است. همه‌ی المان‌های نیمه هادی در این مبدل در شرایط سوئیچینگ نرم روشن و خاموش می شوند. به منظور اصلاح ضریب توان در ورودی برق شهر یک کنترل کننده مناسب پیشنهاد شده است. نتایج شبیه سازی مبدل در نرم افزار PSIM نشان دهنده رسیدن مقدار اعوجاج هارمونیکی کل و ضریب قدرت به مقدار مطلوب است. همچنین راندمان مبدل پیشنهادی در مقایسه با مبدل سوئیچینگ سخت چند ورودی با شرایط یکسان، افزایش یافته است. نتایج شبیه سازی PSpice برای یک مبدل نمونه اولیه 200 وات، تحلیل تئوری را تایید می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شبیه‌سازی و بهینه‌سازی ترانزیستور تونلی دو گیتی- دو ماده‌ای
        رضا طالب زاده جواد حسنوند علی میر
        در این مقاله ما به طراحی و شبیه سازی یک ترانزیستور تونلی جدید پرداخته ایم. ترانزیستورهای فت‌تونلی بدلیل سازوکار جریان تونل‌زنی نوار به نوار، دارای جریان نشتی کم و شیب زیرآستانه کمتر از mV/dec60 هستند و می‌توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای ماسفت به منظور استفاده در مدا چکیده کامل
        در این مقاله ما به طراحی و شبیه سازی یک ترانزیستور تونلی جدید پرداخته ایم. ترانزیستورهای فت‌تونلی بدلیل سازوکار جریان تونل‌زنی نوار به نوار، دارای جریان نشتی کم و شیب زیرآستانه کمتر از mV/dec60 هستند و می‌توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای ماسفت به منظور استفاده در مدارات کلیدزنی توان پایین باشد. با این حال؛ عیب این ترانزیستورها جریان حالت روشن کمتر آن ها نسبت به ترانزیستورهای ماسفت است. در این مقاله یک ساختار ترانزیستور تونلی دو گیتی – دو ماده‌ای بهینه شده پیشنهاد شده که با اضافه کردن دو ناحیه با آلایش ذاتی به ساختار فت‌تونلی دو گیتی رایج، سعی در افزایش نرخ تونل‌زنی حامل‌ها در مقایسه با ترانزیستورهای تونلی مرسوم شده است. طراحی و شبیه سازی با استفاده از نرم‌افزار سیلواکو - اتلس بصورت دوبعدی صورت گرفته است. نتایج محاسبه شده بصورت زیر است: جریان حالت روشن برابر A/µm6-10×49/5، جریان حالت خاموش برابرA/µm 18-10×2، شیب زیرآستانه برابر mV/dec02/15 و نسبت Ion/Ioff برابر 1012×74/2. نتایج حاصله نشان دهنده بهبود پارامترهای DC افزاره است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - چالش‌ها و روند‌های اخیر در طراحی و توسعه زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی
        زهره فتوحی
        : استفاده از خودروهای الکتریکی به‌عنوان یکی از راه حل‌های اساسی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و صرفه جوئی در مصرف سوخت بنزینی رو به گسترش است. لذا صنعت حمل و نقل مدرن در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر مزایای اقتصادی و زیست محیطی وسایل نقلیه الکتریکی در حال تغییر و چکیده کامل
        : استفاده از خودروهای الکتریکی به‌عنوان یکی از راه حل‌های اساسی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و صرفه جوئی در مصرف سوخت بنزینی رو به گسترش است. لذا صنعت حمل و نقل مدرن در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر مزایای اقتصادی و زیست محیطی وسایل نقلیه الکتریکی در حال تغییر و تحول است. به منظور تسریع روند این تحول، طراحی و توسعه مناسب زیرساخت شارژ اهمیت به‌سزایی دارد. علاوه بر این، تجهیز ایستگاه‌های شارژ به منابع انرژی تجدید پذیر و مدیریت ماهیت متناوب تولید این منابع می‌تواند منجر به بهبود تحقق اهداف زیست محیطی می‌گردد. طراحی و توسعه زیرساخت شارژ و افزایش تعداد خودروهای الکتریکی چالش‌های مختلفی را برای شبکه برق و شبکه حمل و نقل به همراه دارد. در این راستا ارائه راهکارهای مناسب برای مسائل کلیدی متنوعی همچون مدیریت ازدحام، تعیین مکان و ظرفیت بهینه ایستگاه‌های شارژ و مدیریت تقاضای شارژ با درنظر‌گرفتن شرایط و الزامات هر دو شبکه حائز اهمیت می باشد. در این مقاله، آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های عمده در این حوزه تحقیقاتی جذاب و به‌سرعت در‌حال توسعه را با معرفی اهداف، روش‌ها و داده‌های مورد استفاده به‌طور جامع مورد بحث و بررسی قرار‌می‌دهیم. به‌این‌ترتیب با برجسته‌کردن چالش‌های موجود راه را برای آشکار‌سازی شکاف‌های تحقیقاتی و کمک به محققان در رسیدگی به مشکلات هموار می‌سازیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدلسازی و شبیه سازی دینامیکی ژنراتورآهنربای دائم شار متقاطع و کاربرد آن در توربین های بادی
        محمود زاده باقری وحدت ناظریان
        ماشین‌های با تحریک آهنربای دائم دارای بازده بالاتر و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به ماشین‌های با تحریک الکتریکی می‌باشند. در میان ماشین‌های آهنربای دائم، ماشین‌های شارمتقاطع نسبت توان به حجم و گشتاور الکتریکی به حجم بالاتری دارند، بطوریکه در توان‌های یکسان سایز آن‌ها از چکیده کامل
        ماشین‌های با تحریک آهنربای دائم دارای بازده بالاتر و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به ماشین‌های با تحریک الکتریکی می‌باشند. در میان ماشین‌های آهنربای دائم، ماشین‌های شارمتقاطع نسبت توان به حجم و گشتاور الکتریکی به حجم بالاتری دارند، بطوریکه در توان‌های یکسان سایز آن‌ها از ماشین‌های معمول آهنربای دائم کوچک‌تر است، و این، دلیل توجه محققان به ماشین‌های شارمتقاطع در سال‌های اخیر است. مولدهای شارمتقاطع می‌توانند با گام قطب کوچک‌تری، نسبت به دیگر ماشین‌ها ساخته شوند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که این ماشین‌ها، چگالی نیروی بالاتری نسبت به دیگر ماشین‌های آهنربای دائمی داشته باشند. سیم‌پیچی مسی مولدهای شارمتقاطع ساده است و سیم‌پیچی مسی غیرفعال آن‌ها به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به دیگر ماشین‌ها کمتر است، بنابراین جرم مواد فعال برای تولید توان و گشتاور الکتریکی موردنیاز، می‌تواند کمتر از دیگر ماشین‌ها باشد. به‌عبارتی‌دیگر، حجم کوچک‌تر مواد فعال به واحد گشتاور الکتریکی را توسط این ماشین‌ها می‌توان به دست آورد. بنابراین این مولد با ایجاد تعداد قطب زیاد و گام قطب کوچک ایجاد توان و گشتاور بالایی می‌کند، و می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در تولید انرژی الکتریکی از نیروی باد، بخصوص در سرعت‌های کم‌باد باشد. نبود مدل دینامیکی مناسب و کاربرد این مولد، مدل‌سازی و شبیه‌سازی دینامیکی، برای تحلیل عملکرد آن تحت شرایط مختلف ضروری است. بنابراین، این مقاله یک مدل دینامیکی برای این مولد جهت اتصال به توربین بادی ارائه نموده، سپس با شبیه سازی سیستم توربین-ژنراتور به شبیه سازی توربین بادی بر اساس این مولد پرداخته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - LRAPM: پروتکل سبک وزن امنیتی RFID برای استفاده در سیستم های MIOT
        علیرضا عبداللهی سید مهدی سجادیه محمد روح الله یزدانی
        در سال های اخیر شبکه های اینترنت اشیاء (IOT) به صورت گسترده ای در حوزه های کاربردی مختلف بکار رفته اند. یکی از مهم ترین کاربردهای این فناوری، شبکه های اینترنت اشیاء پزشکی (MIOT) می باشد. در این شبکه ها، شناسایی به وسیله فرکانس های رادیویی (RFID) یکی از فناوری ه چکیده کامل
        در سال های اخیر شبکه های اینترنت اشیاء (IOT) به صورت گسترده ای در حوزه های کاربردی مختلف بکار رفته اند. یکی از مهم ترین کاربردهای این فناوری، شبکه های اینترنت اشیاء پزشکی (MIOT) می باشد. در این شبکه ها، شناسایی به وسیله فرکانس های رادیویی (RFID) یکی از فناوری های اصلی در ایجاد سیستم احراز هویت است که قادر به تشخیص و شناسایی کارآمد تجهیزات پزشکی و بیماران است. برهمین اساس، محققان پروتکل های احراز هویت مختلفی را پیشنهاد داده اند که می توان از آن ها در سامانه های MIOT مبتنی بر RFID استفاده نمود. البته برخلاف ادعای طراحان مبنی بر امنیت بالای هریک از این پروتکل ها، اکثر آنها در برابر حملات مرسوم در این حوزه مقاوم نیستند. به تازگی فان و همکاران ، یک طرح احراز هویت RFID سبک وزن برای سیستم های مراقبت بهداشتی RFID مبتنی بر ابر اطلاعات پیشنهاد کرده اند و ادعا می کنند که پروتکل آنها به اندازه کافی کارآمد است و امنیت بالایی را فراهم می کند. در این مقاله، نشان داده می شود که پروتکل آنها نسبت به حملات تکرار، جعل هویت برچسب خوان، ردیابی برچسب، ناهمزمان سازی آسیب پذیر است. علاوه بر این، نشان داده می شود که چگونه شباهت برخی از پیام های پروتکل، باعث حمله می شود. سپس، پروتکل بهبود یافته (LRAMP) پیشنهاد می گردد که در برابر این حملات و سایر حملات شناخته شده مقاوم است. تحلیل های امنیتی، نشان می دهد که پروتکل LRAPM از امنیت بالایی برخوردار است. این امنیت بالا تنها با افزودن یک پیام جدید و تغییر پیام های دیگر بدست می آید. مقایسه عملکرد پروتکل LRAPM نشان می دهد که این پروتکل از نظر هزینه های محاسباتی، هزینه های ذخیره سازی و هزینه های ارتباطی با پروتکل های مشابه قابل مقایسه است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بهینهﺳﺎزی کنترل متمرکز توان راکتیو و ولتاژ در شبکه های انتقال، بر اساس پخش بار اقتصادی و الگوریتم جستجوی هارمونی
        محمد مهدی رضایی کمال روح الهی سیدمحمد مدنی
        حفظ پروفیل ولتاژ در سطح مناسب برای هرباس در سیستم قدرت، یک عامل کلیدی برای عملکرد مناسب تجهیزات سیستم قدرت بویژه در هنگام بروز اختلال است. با این حال، با توجه به عدم قطعیت بار و محدودیت در عملکرد شبکه، دستیابی به این هدف به یک چالش تبدیل شده است. پست های فشار قوی در کنت چکیده کامل
        حفظ پروفیل ولتاژ در سطح مناسب برای هرباس در سیستم قدرت، یک عامل کلیدی برای عملکرد مناسب تجهیزات سیستم قدرت بویژه در هنگام بروز اختلال است. با این حال، با توجه به عدم قطعیت بار و محدودیت در عملکرد شبکه، دستیابی به این هدف به یک چالش تبدیل شده است. پست های فشار قوی در کنترل ولتاژ نقش مهمی ایفا می کنند؛ زیرا این پست ها می توانند یک نقطه اتصال اولیه بین شبکه انتقال با ولتاژ بالا و سیستم توزیع باشند. ماهیت کنترل محلی ولتاژ، تنوع ابزار کنترل و تعامل میان آنها باعث شده است که این نوع کنترل دشوار باشد. در این مقاله، یک روش کنترل متمرکز ولتاژ/ توان راکتیو در سیستمهای قدرت با استفاده از فازورهای اندازه گیری شده توسط مانند واحدهای اندازه گیری فازوری (PMU) نصب شده در پستهای شبکه ارائه شده است. در این روش، کنترل کننده مرکزی بر اساس ولتاژهای شبکه و همچنین معادلات شبکه، علاوه بر تعیین تپ ترانسفورماتورها و پله بانکهای خازنی، با انجام پخش بار بهینه، مقادیر مناسب نقطه کار ژنراتورها را نیز بطور بهینه تعیین کند. صحت و کارایی روش پیشنهادی از طریق شبیه سازی در محیط نرم افزار MATLAB مورد بررسی قرار گرفته است. پرونده مقاله