بازنمایی کلیشههای جنسیتی در میان زنان ایرانیِ کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیعلی جعفری 1 , مریم فردوسی 2 , اقبال خالدیان 3
1 - استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران .
3 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
کلید واژه: کلیشههای جنسیتی, زنان ایرانی, شبکههای اجتماعی, اینستاگرام,
چکیده مقاله :
هدف از مقاله حاضر بررسی بازنمایی کلیشههای جنسیتی زنان کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام است. از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری این مقاله شامل تمامی زنان ایرانی کاربر شبکههای اینستاگرام و تلگرام به تعداد نامحدود است. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آماری برابر 384 نفر برآورد شد. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدهاند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته آنلاین صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 21 و برای تحلیل فرضیات از آزمون T استفاده شده است. نتایج تحقیق این مقاله، نشان داد که کلیشههای جنسیتی در شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل (اینستاگرام) به صورت معنیداری بازنمایی شده است. همچنین در شبکه اجتماعی مورد مطالعه انواع کلیشههای جنسیتی (با محتوای نمادهای جنسی، با محتوای خشونت، با محتوای مردسالاری و پدرسالاری، با محتوای نقشهای جنستی) به صورت معنیداری بازنمایی شده است.
The purpose of this article is to examine the representation of gender stereotypes of women users of the Instagram social network. In terms of purpose, the present study is applied and in terms of data collection method is survey. The statistical population of this article includes all Iranian women users of Instagram and Telegram networks in unlimited numbers. Using Morgan table, the statistical sample size was estimated to be 384 people. Samples were selected using purposive non-random sampling method. Data were collected using an online researcher-made questionnaire. SPSS software version 21 was used to analyze the data and t-test was used to analyze the hypotheses. The results of this article showed that gender stereotypes are significantly represented in mobile-based social networks (Instagram). Also, in the studied social network, the types of gender stereotypes (with the content of sexual symbols, with the content of violence, with the content of patriarchy and patriarchy, with the content of gender maps) are significantly represented
_||_