مطالعه جامعه شناختی عملکرد نخبگان سیاسی و تأثیر آن بر سطح مشارکت سیاسی فرهنگیان (مورد مطالعه استان اردبیل)
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندسرهاد مدنی 1 , روزا کرم پور 2 , زهرا قاسمی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی ، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
3 - عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مشارکت سیاسی کنش هدفمندی است برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری ها و عملکردهای نخبگان سیاسی در اداره ی امور جامعه که از سوی مردم انجام می گیرد. هدف این پژوهش، مطالعه جامعه شناختی سطح مشارکت سیاسی فرهنگیان، بررسی عملکرد نخبگان سیاسی حاکم و تجزیه و تحلیل متغیرهایی که بر سطح مشارکت سیاسی فرهنگیان استان اردبیل موثر بوده اند، می باشد. جامعه آماری پژوهش، فرهنگیان استان اردبیل و به تعداد 16300 نفر و حجم نمونه ی آن طبق فرمول کوکران 380 نفر برآورد گردید. در این پژوهش از روش های نمونه گیری تصادفی ساده و طبقه ای نسبی استفاده شد. چارچوب نظری پژوهش، از نظریات هانتیگتون، نلسون و لیپست اقتباس گردید. برای پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و برای روایی آن از روایی صوری استفاده گردید. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی و فرضیات آن با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و پیش بینی متغیر وابسته از روی متغیرهای مستقل از رگرسیون خطی و برای سنجش روابط متغیرها در یک مدل علّی از روش آماری مبتنی بر تحلیل رگرسیون چند متغیرى یا همان تحلیل مسیر[1] از نرم افزار spss استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مشارکت سیاسی فرهنگیان مورد مطالعه در سطح پایین می باشد، به طوری که 20/61 درصد پاسخگویان از مشارکت سیاسی پایین برخوردارند. بین متغیرهای شفافیت عملکرد مسئولان ، پاسخگو بودن مسئولان وترجیح منافع ملی بر منافع فردی از سوی مسئولان و اقدامات نخبگان سیاسی برای توسعه ی سیاسی با مشارکت سیاسی فرهنگیان ارتباط معناداری وجود دارد .
Political participation is a purposeful action to influence the decisions and actions of political elites in the administration of society, which is done by the people. Due to the fact that educators are one of the most influential groups in the process of political participation and consequently effective in the all-round development of the society, therefore, it is very important to know their attitudes, orientations and satisfaction with the performance of political elites. The purpose of this research is to sociologically study the level of political participation of educators, investigate the performance of the ruling political elite and analyze the variables that have been effective on the level of political participation of educators in Ardabil province. The statistical population of the research is 16,300 people of Ardabil Province and its sample size was estimated to be 380 people according to Cochran's formula. In this research, simple and stratified random sampling methods were used. The theoretical framework of the research was adapted from the theories of Huntington, Nelson and Lipsett. Cronbach's alpha test was used for the reliability of the questionnaire and face validity was used for its validity. The current research was conducted using a survey method and its hypotheses were tested using the Pearson correlation coefficient test and to analyze the information and predict the dependent variable from the independent variables of linear regression and to measure the relationships of the variables in a causal model of the method. Statistics based on multivariate regression analysis or path analysis using spss software was used. The results of the research showed that the political participation of the studied educators is at a low level, so that 61.20 percent of the respondents have low political participation. between the variables of transparency of officials' performance (r=0.71) with (sig=0.000), accountability of officials (r=0.65) with (sig=0.000), preference of national interests over individual interests by officials )r=0.64) with (sig=0.000), rulers' fight against corruption (r=0.58) with (sig=0.000), political trust of educators (r=0.53) with (sig =0.000), actions of rulers to improve social services (r = 0.56) with (sig = 0.000) and actions of political elites for political development (r = 0.59) with (sig = 0.000) There is a significant relationship between the political participation of educators and the adjusted coefficient of determination) (can explain 37% of the variance of the political participation of educators.
_||_