تبیین اجتماعپذیری و جذب مخاطب در فرآیند طراحی داخلی غرفههای نمایشگاهی با تحلیل مولفههای ادراک مکان
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندآزاد بهمنش 1 , مهدی خاک زند 2 , حدیثه کامران کسمایی 3
1 - دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
2 - دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
3 - دانشکدۀ معماری و شهرسازی، گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
کلید واژه: اجتماعپذیری, ادراک محیط, عناصر بصری-کالبدی, معماری داخلی, غرفه نمایشگاهی,
چکیده مقاله :
فضای نمایشگاهی به عنوان بخشی از فضاهای عمومی، افراد را در درون سازمانهای فضایی گوناگون به صورت اختیاری و برای انجام فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و غیره گرد هم میآورند. چگونگی بهرهگیری از دانش معماری در تبیین ساختار کالبدی با هدف ایجاد تعاملات اجتماعی و نمود اجتماعپذیری از موارد مهم و مشترک در حوزه بین رشتهای جامعهشناختی، روانشناسی محیط و علوم رفتاری است که در ارتباط با برنامهریزی فضاست. این تحقیق بر آن است تا نقش معماری داخلی و ادراک فضای نمایشگاهی را بر نحوه اجتماعپذیری مورد تحلیل قرار دهد و در نهایت به ارایه الگویی بهینه دست یابد. نحوه ادراک فضاهای کالبدی به مثابه متغیری مستقل بر کیفیت اجتماعپذیری (جذب مخاطب) مؤثر واقع میشود. تحلیل محیط کالبدی غرفههای نمایشگاهی به عنوان واحد مطالعه در مفهوم مکانی جمعی– رفتاری، سامانهای جمعی– فضایی را تشکیل میدهد که عاملهای اصلی با روش کیفی و کمّی جهت تبیین نتایج، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بعد از غربال فاکتورهای اثرگذار تحلیل محتوای متون توسط پیمایشِ دلفی، ارزیابی کمّی با توجه به حرکت تعاملی کاربر در فضا توسط شبیهسازی و محاسبات با نرمافزار Mic Mac انجام گرفته و نتایج حاصله در Scenario Wizard برای سناریوی بهینه مورد سنجش قرار گرفته که موارد مهم با تأکید بر عوامل کالبدی و بصری، عوامل: شکل، ابعاد، رنگ، نور، حرکت، خوانایی و نفوذپذیری است: بیانگر شکلهای منتظم در فرم کلی غرفهها با تأکید بر نورپردازی مصنوعی، ابعاد در مقیاس داخلی با میانگین 60 تا 100 مترمربع، راهروهایی به صورت شطرنجی در حداقل عرض 8 متر با نور ملایم.
As a part of public spaces, exhibition spaces bring people together in various space organizations voluntarily and to carry out social, cultural and economic activities, etc. How to use the knowledge of architecture in explaining the physical structure with the aim of creating social interactions and showing sociability is one of the important and common issues in the interdisciplinary field of sociology, environmental psychology and behavioral sciences, which is related to space planning. This research aims to analyze the role of interior architecture and the perception of the exhibition space on the way of sociability and finally to provide an optimal model. The analysis of the physical environment of the exhibition booths as a collective-behavioral place constitutes a collective-spatial system whose main factors have been studied with qualitative and quantitative methods to explain the results. After sifting the influential factors of text content analysis by Delphi survey, a quantitative evaluation was done according to the interactive movement of the user in the space by simulation and calculations with Mic Mac software, and the results were evaluated in the Scenario Wizard for the optimal scenario, and the important ones are emphasized On the physical and visual factors, the factors: shape, dimensions, color, light, movement, readability and permeability: express the regular shapes in the general form of the booths with an emphasis on artificial lighting, dimensions on an internal scale with an average of 60 to 100 square meters, corridors in the form Checkered at least 8 meters wide with soft light.