طراحی مدل مدیریت بحران با رویکرد منابع انسانی به روش تحلیل مضمون (تم) با مطالعه زلزله استان کرمانشاه
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیشهرام کهریزی 1 , حسن الوداری 2
1 - دانشجوی دکتری،مدیریت منابع انسانی،دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت رفتار سازمانی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت بحران, زلزله, تحلیل مضمون, رویکرد منابع انسانی,
چکیده مقاله :
آن چه زلزله را تبدیل به یک فاجعه ی مخرب می نماید، تقابل پدیده های انسانی و عوامل انسان ساز با این پدیده ی طبیعی می باشد. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در افزایش و یا کاهش میزان خسارت ها و تلفات انسانی در زمان بروز بلایای طبیعی از جمله زلزله، تأثیر فراوانی دارد، مدیریت بحران است. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت بحران با تأکید بر منابع انسانی در زلزله استان کرمانشاه، است. روش این پژوهش، رویکرد کیفی با تحلیل مضمون (تم) است. جامعه آماری این مطالعه کلیه ادبیات موجود در زمینه مدل های مدیریت بحران و با تمرکز بر منابع انسانی بودند. نمونه این مطالعه شامل بررسی 11 نظریه مرتبط در حوزه مدل های مدیریت بحران بر اساس تمرکز بر منابع انسانی بود. برای گردآوری داده های پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش با استفاده نرم افزار Nvivo، انجام شد. نتایج نشان داد، مدل مدیریت بحران با رویکرد منابع انسانی به روش تحلیل مضمون (تم) در سه مرحله اصلی قابل بررسی است، 1-تدابی قبل از بحران، تدابیر حین بحران و تدابی پس از بحران. تدابیر قبل از بحران شامل مضامین تقویت کارایی منابع انسانی، اقدامات پیشگیرانه، آموزش منابع انسانی، شناسایی نشانه های اولیه بود. تدابیر حین بحران شامل مضمون آمادگی منابع انسانی بود. همچنین تدابیر پس از بحران شامل مضامین، شناسایی و ارزیابی، محدود ساختن زیان ها و توانایی باز سازی بود.
What turns an earthquake into a devastating catastrophe is the confrontation of human phenomena and anthropogenic factors with this natural phenomenon. One of the most important factors that increase or decrease the amount of damage and human casualties in the event of natural disasters, including earthquakes, is crisis management. The purpose of this study is to design a crisis management model with emphasis on human resources in Kermanshah earthquake. The method of this research is a qualitative approach with theme analysis. The statistical population of this study was all the literature in the field of crisis management models with a focus on human resources. The sample of this study included 11 related theories in the field of crisis management models based on focus on human resources. Library method was used to collect research data. Data analysis of this study was performed using Nvivo software. The results showed that the crisis management model with the human resources approach can be examined in three main stages: pre-crisis measures, crisis measures and post-crisis measures. Pre-crisis measures included themes to strengthen human resource efficiency, preventive measures, human resource training, and identification of early signs. Crisis measures included human resource preparedness. Post-crisis measures also included themes, identification and evaluation, limiting losses, and the ability to rebuild
احمد فصیح، صدیقه، ناخدا، مریم، اسماعیلی گیوی، محمدرضا و باب الحوائجی، فهیمه (1396). طراحی مدل پارادایمی مدیریت بحران و ارائه راهکارهای پیشگیری: بررسی سازمانهای اسنادی (آرشیوی) کشور. مجله مدیریت اطلاعات، 3(4)، 180-163.
احمدی، سید علی اکبر، رسولی، رضا، رجب زاده قطری، علی و پویای قلی زاده، پریسا (1391). ارائهی مدل مدیریت بحران با تمرکز بر نظام مدیریت منابع انسانی برای بیمارستانهای شهر تهران. فلصنامه مدیریت دولتی، 4(10)، 24-1.
اسدی، سعیده (1390). مدیریت بحران و تامین منابع برای بافتهای تاریخی پس از سانحه مورد مطالعاتی: ارگ بم. اولین کنفرانس بین المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل های فعال، شهرداری تبریز.
پرهیزگار، محمد مهدی و رحمانی، نیما (1392). شناسایی و اولویتبندی اقدامات کارآمد مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران با استفاده از رویکرد ترکیبی ANP DEMATE پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. ۳ (۳) :۱-۲۲
خلیلی، رضا، محمودزاده، امیر، غازی، ایران و رشیدی، محمد مهدی (1398). مدل مدیریت بحران در نظام منابع انسانی بنگاه های نفتی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 11(41)، 225-241.
خمر، غلامعلی و رخشانی، امین (1394). نقش راهکارهای مدیریت بحران در جهت کاهش خسارت ناشی از زلزله، مطالعه موردی: شهر خرم آباد. مجله جغرافیا و توسعه، 13(41)، 160-147.
ملکی، امجد،(1390). پهنه بندی خطر زمین لرزه واولویتبندی بهسازی مساکن دراستان کرمانشاه، همایش علمی سالانه دانشگاه رازی،کرمانشاه.
Aviso, K. B., Mayol, A. P., Promentilla, M. A. B., Santos, J. R., Tan, R. R., Ubando, A. T & Yu, K. D. S (2018). Allocating human resources in organizations operating under crisis conditions: A fuzzy input-output optimization modeling framework. Resources, Conservation and Recycling, 128, 250-258
Demirer, G.N(2015). Water recycling and reuse in soft drink/beverageindustry: a case study for sustainable industrial water management in Turkey.Resour. Conserv. Recycl. 104, 172–180.
Hetu, S. N., Gupta, S., Vu, V. A & Tan, G (2018). A simulation framework for crisis management: Design and use. Simulation Modelling Practice and Theory, 85, 15-32
Davis, Ian (2006)Learning from Disaster Recovery Guidance for Decision Makers”, International RecoveryPlatform(IRP):http://www.undp.org/bcpr/iasc/content/docs/Learning_from_Disaster_Recovery_Exec_Summary_May2006.pdf
Millson, A (2017). Provide model and crisis management plan for emergency situations. Resources, Conservation and Recycling, 128 (2):1-10
Myer, R. A., Conte, C & Peterson, S. E (2007). Human impact issues for crisis management in organizations. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 16(5), 761-770.
Morgenson, M (2016). The post-earthquake housing recovery in Mexico City and Los Angeles and how to plan for institutions to deal with crisis recovery with reliance on human resources. Crisis Management, 2 (3): 16-1.
Naved Khan, M & Allil, K (2010). Determinants of mobile advertising adoption: A cross-country comparison of india and syria. IJMM, 5(1).
oombs, W. T & Laufer, D (2018). Global Crisis Management–Current Research and Future Directions. Journal of International Management, 24(3), 199-203
Paraskevas, A & Quek, M (2019). When Castro seized the Hilton: Risk and crisis management lessons from the past. Tourism Management, 70, 419-429.
Swainson, M (2019).Nonconformity, recall and crisis management. Swainson 's Handbook of Technical and Quality Management for the Food Manufacturing Sector, 267-290
SanjibChowdhury,EricSchulz,MorganMilner,DavidVanDeVoort,(2014).Coreemployeebased human capital and revenue productivity in small firms: An empirical investigation, Journal of Business Research, Volume 67, Issue 11, , Pages 2473-2479
_||_