ارائه چهارچوب کارآفرینی سازمانی در بانکداری ایران با استفاده از روش فرا ترکیب
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیعلی چپردار 1 , علی رضا ایرج پور 2 , سید علیرضا سید صالحی 3 , علی داوری 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و حسابداری ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران.
2 - استادیار،گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, بانکداری, فرا ترکیب, نوآوری راهبردی, کارآفرینی راهبردی,
چکیده مقاله :
در دنیای کنونی، کارآفرینی سازمانی نقش مهمی را در توسعه و بقاء سازمانها در مواجهه با محیطهای متلاطم و تغییرات ناگهانی ایفاء مینماید. هدف تحقیق حاضر ارائه چهارچوب کارآفرینی سازمانی در بانکداری ایران با استفاده از روش فرا ترکیب است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است. با استفاده از روش فرا ترکیب به بررسی نظام مند مطالعات گذشته و تحلیل دستاوردهای خروجی پرداخته شده است. براین مبنا، با انتخاب 37 مقاله از میان 365 مقاله، به استخراج کدهای چهارچوب پرداخته گردید. چهارچوب ارائه شده شامل سه مقوله اصلی و 18 مفهوم است که با بررسی ادبیات موضوعی و خبره سنجی توسط خبرگان حاصل شده و شاخص کاپا 752/. ، کیفیت آن را تایید کرده است. چهارچوب نهایی شامل 3 کد اصلی قابلیتهای کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی راهبردی و نوآوری راهبردی به همراه شاخص های مرتبط در این حوزه است. همچنین، چهارچوب ارائه شده، قادر به رفع چالشهای صنعت بانکداری و خلق زمینههای مناسب جهت تدوین سیاستگذاریهای کارآفرینانه، بهبود کیفیت خدماترسانی و دستیابی به اهداف نوآورانه مفید و کاربردی است.
In today's world, corporate entrepreneurship plays an important role in the development and survival of organizations in the face of turbulent environments and sudden changes. The purpose of this study is to provide a corporate entrepreneurship framework in Iranian banking using the Meta-synthesis method. This applied research in terms of the objective was a descriptive study, as far as its nature was concerned; and, the effort had been made in the research for previous studies to be reviewed systemically and for output achievements to be analyzed. Accordingly, and through a selection of 37 types of research from among 365 recalled kinds of research; codes of the framework had been counted. The provided framework has 3 categories and 18 concepts obtained through a review of thematic literature and views provided by experts dominating the field. Kappa coefficient being 0/752confirms quality of the framework provided. The final framework includes 3 main codes of corporate entrepreneurship capabilities, strategic entrepreneurship, and strategic innovation along with related indicators in this field. Also, the proposed framework was able to address banking challenges and create the right environment to formulate entrepreneurial policies, improve service quality and achieve effective innovative goals.
الوانی، سید مهدی و همکاران (1393)، عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، شماره 82.
جعفری، نعمت (1392)، تأثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد سازمانی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط واقع در شهرکهای صنعتی (فازهای 1 و 2) شهر اردبیل، کارشناسی ارشد پایاننامه، دانشگاه آزاد اسلامی گرمی (مغان).
حسین پور مهدی، جمشیدی محمدجواد، محمدی فر یوسف (1399)، بررسی تأثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد نوآورانه با نقش تعدیلگر محیط تجاری (موردمطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط کرمانشاه)، کارآفن، 17، 177.
حقشناس گرگابی محمد، کیماسی مسعود (1396)، شناسایی و ارائه چهارچوب مؤلفههای نوآوری راهبردی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 5، 3، 169-205.
دانشور دیلمی، محمدرضا؛ سید امیرحسین طیبی ابوالحسنی؛ شیرین اسدی خانقاه (1398)، پیشزمینههای سازمانی بر نوآوری استراتژیک با توجه به نقش تعدیل گر پویاییهای محیطی و رقابتپذیری، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7، 1، 119 161.
دهقان، طالبی، عربیون (1391)، پژوهشی پیرامون عوامل مؤثر بر نوآوری و کارآفرینی سازمانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، مجله پیاورد سلامت، 6(1)، 22- 33.
دهقانی، مریم، مصلح، عبدالمجید (1394)، نوآوری استراتژیک چیست؟ کنفرانس بین المللی اقتصاد کاربردی و تجارت، 5 و 6 آبان ماه 1393، هتل المپیک تهران.
رهبری، محمد، سمیعی، روح اله، اشرفی، مجید، شجاعی، سامره (1397)، شناسایی و اولویتبندی ابعاد کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نوآوری در تعاونی لبنی کشور، فصلنامه تعاون و کشاورزی، 25، 178-195.
سرعتی آشتیانی، ناهید (1387)، نوآوری استراتژیک، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 2، 2، 143-169.
عباس زاده، حسن، درویش، حسن، الوانی، مهدی، صالحی صدقیانی، جمشید (1390)، الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی سازمانی در نظام بانکی ایران، مطالعات مدیریت راهبردی، 7، 99-116.
کریمی، آصف، ملک محمدی، ایرج، رضوان فر، احمد، احمدپورداریانی، محمود (1392)، طراحی مدل کارآفرینی سازمانی ترویج کشاورزی در زمینه توسعه پایدار کشاورزی، 44، 1، 77-93.
مقیمی، س م. وکیلی، ی. اکبری، م (1392)، نظریههای کارآفرینی، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
یدالهی فارسی، جهانگیر، زالی، محمدرضا، باقری فرد، سیدمرتضی (1390)، شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی– کاربردی، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 4، 1، 17-32.
Abosede, J. A. Fayose, J. & Eze, B. U. (2018). Corporate entrepreneurship and international performance of Nigerian banks. Journal of Economics & Management, 32, 5-17.
Al-Hawary, S. I. & Al-Syasneh, M. S. (2020). Impact of dynamic strategic capabilities on strategic entrepreneurship in presence of outsourcing of five stars hotels in Jordan. Business: Theory and Practice, 21(2), 578-587.
Altaf, M. Hameed, W. Nadeem, S. & Arfan, S. (2019). Successful Entrepreneurial Process as Contributor towards Business Performance in Banking: Moderating Role of Passion for Inventing. South Asian Journal of Management Sciences, 13(1), 13-40.
Antoncic B. Hisrich R D. (2003). Corporate entrepreneurship contingencies and organizational wealth creation. Journal of Management Development. 23, 6,518-550.
Arifyanto, A. F. & Salim, U. (2021). Strategic Entrepreneurship: Integrating Entrepreneurial and Strategic Management Perspectives, a Case Study at Pesantren Tebuireng Jombang, East Java. KnE Social Sciences, 256-264.
Armesh, H. Wei, C. Marthandan, G. (2014). Corporate Entrepreneurship Antecedents and Firm Performance: J. Basic. Appl. Sci. Res. 4(5):36-51
Barney, Jay B. (2001). Gaining and Sustaining Competitive Advantage. Addison Westley
Chai, B. B. H. & Entebang, H. (2013). A conceptual model of corporate entrepreneurship in banking industry. In Diversity, Technology, and Innovation for Operational Competitiveness: Proceedings of the 2013 International Conference on Technology Innovation and Industrial Management (pp. 2-131). ToKnowPress.
Chakim, M. H. R. Maulina, E. Purnomo, M. Muftiadi, A. & Qosasi, A. (2021). Cooperative Strategic Entrepreneurship: A Case Study from Indonesia. International Journal of Criminology and Sociology, 10, 1290-1297.
Covin, J. and Miles p. (2009), "Corporate Entrepreneurship and Pursuit of Competitive Advantage", Entrepreneurship Theory and Practice, 23.
Cristo-Andrade, S. & Ferreira, J. J. (2020). Knowledge spillovers and strategic entrepreneurship: what researches and approaches? International Entrepreneurship and Management Journal, 16(1), 263-286.
Divakara, S. (2021). Factors Influence on the Development of Corporate Entrepreneurship on the Large Organizations in Sri Lanka: A Narrative-Based Model. Sri Lanka Journal of Marketing, 7(2).
Faghih, N. Dastourian, B. Sajadi, S. M. Henten, A. & Foroudi, P. (2018). A framework for business model with strategic innovation in ICT firms: the importanceof information. The Bottom Line, (just-accepted).
Gebhardt, K. Riel, A. & Maes, T. (2019). Corporate entrepreneurship in complex organizations: towards a holistic decision aid tool set to analyses and plan innovative design projects. Procardia CIRP, 84, 644-649.
Hitt, M. A. R. D. Ireland, S. M. Camp and D. L. Sexton (2002). Strategic entrepreneurship: Integrating entrepreneurial and strategic management perspectives. Strategic entrepreneurship. Creating a new mindset. Oxford, UK, Blackwell Publishers Ltd.
Hitt, M.A. Ireland, R.D. Camp, S.M. and Sexton, D.L. (2007). Guest editor’s introduction to the special issue–strategic entrepreneurship: entrepreneurial strategies for wealth creation, Strategic Management Journal, 229(6/7), 479-491.
Holt, T. (2007). Corporate Entrepreneurship. Journal of Organization Change Management, 21, 14-31.
Ireland, R. D. & Webb, J. W. (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation. Business horizons, 50(1), 49-59.
Ireland, R. D. Hitt, M. A. Camp, S. M. & Sexton, D. L. (2001). Integrating entrepreneurship and strategic management actions to create firm wealth. Academy of Management Perspectives, 15(1), 49-63.
Kataria. (2013). Strategic innovation: a review & a theoretical framework.
KAYA Nihat, (2015), Corporate Entrepreneurship, Generic Competitive Strategies, and Firm Performance in Small and Medium-Sized Enterprises, Procedia - Social and Behavioral Sciences 207, 662 – 668.
Keeton, K. E. Richard, E. E. & Davis, J. R. (2018). Strategic Innovation at NASA: The Solution Mechanism Guide. The Journal of Business Inquiry, 16(1 Spec), 50-59.
Kim, W. C. and R. Mauborgne (2005). Blue Ocean Strategy, Harvard Business School Press
Kodama, M. (2018). Sustainable Growth through Strategic Innovation: Driving Congruence in Capabilities. Edward Elgar Publishing
Kuratko, D. F. Hornsby, J. S. & Covin, J. G. (2014). Diagnosing a firm's internal environment for corporate entrepreneurship. Business Horizons, 57(1), 37-47.
Kyrgidou, L. P. & Hughes, M. (2010). Strategic entrepreneurship: origins, core elements and research directions. European business review.
Lau, W. J. & Lu, W. (2004). How enterprises make strategic innovation? Productivity research, 7: 143-146.
Lumpkin, G. T. & Dess, G. G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of management Review, 21(1), 135-172.
Markides, C. and C. D. Charitou. (2003). Responses to disruptive strategic innovation. MIT Sloan Management Review. 44(2): 55-63.
Mokaya, S. O. (2012). Corporate entrepreneurship and organizational performance theoretical perspectives, approaches and outcomes. International Journal of Arts and Commerce, 1(4), 133-143.
Morici, B. C. & Zander, I. (2020). Developments in Strategic Entrepreneurship. Foundations and Trends® in Entrepreneurship, 16(6), 444-513.
Morris, M. H. Kuratko, D. F. & Covin, J. G. (2010). Corporate entrepreneurship & innovation. Cengage Learning.
Mulaa, J. K. Kilika, J. M. & Namusonge, M. J. (2021). Conceptualizing Strategic Innovation in a Firm Context: A Theoretical Review and Research Agenda. Journal of Economics and Business, 4(1).
Onetti, A. Zucchella, A. Jones, M. V. & McDougall-Covin, P. P. (2012). Internationalization, innovation and entrepreneurship: business models for new technology-based firms. Journal of Management & Governance, 16(3), 337-368.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Handbook for Senthesizing Qualitative Research.New York: Springer publishing company.
Schlegelmilch, B. B. Diamantapoulos, A. & Kreuz, P. (2003). Strategic innovation: the construct, its drivers and its strategic outcomes. Journal of Strategic Marketing, 117-132.
Shams, S. R. Vrontis, D. Weber, Y. & Tsoukatos, E. (2018). Strategic innovation management: A cross-functional vision to be materialised. In Business Models for Strategic Innovation (pp. 1-10). Routledge
Shirokova, G. & Vega, G. & Sokolova, L. (2012). Performance of Russian SMEs: Exploration, Exploitation and Strategic Entrepreneurship
Umrani, W. A. Kura, K. M. & Ahmed, U. (2018). Corporate entrepreneurship and business performance. PSU Research Review.
Van Someren, T. C. & van Someren-Wang, S. (2017). The Instrument: Strategic Innovation as a New Foundation for Russian Innovation System. In StrategicInnovation in Russia (81-161). Springer, Cham.
Yunis, M. Tarhini, A. & Kassar, A. (2018). The role of ICT and innovation in enhancing organizational performance: The catalysing effect of corporate entrepreneurship. Journal of Business Research, 88, 344-356.
Ziyae, B. & Sadeghi, H. (2020). Exploring the relationship between corporate entrepreneurship and firm performance: the mediating effect of strategic entrepreneurship. Baltic Journal of Management.
Zohari Mahboobeh, MohammadKazemi2Reza, (2017), Identifying the Effect of Entrepreneurship Approach on the Banking Industry Development Strategy (Study at Bank Mellat), journal of International Business Research, 10, 6.
_||_