طراحی الگوی مدیریت سیستم اطلاعرسانی کتابخانههای دانشگاهی با تأکید بر مؤلفههای مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مدیریتمهروز نیمروز 1 , ستاره حبیبی 2
1 - کارشناس ارشد گروه مدیریت دولتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - 5 نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری گروه نرمافزار کامپیوتر، سازمان فاوا شهرداری کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
center.office353@gmail.com.
کلید واژه: کلمات کلیدی: سیستم اطلاعرسانی, کتابخانههای دانشگاهی و مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت سیستم اطلاعرسانی کتابخانههای دانشگاهی با تاکید بر مولفههایمدیریت دانش بود. پژوهش حاضر از نظر تقسیمبندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوریدادهها روش ترکیبی، پیمایشی و دلفی است. در روش دلفی، از نظرهای 92 نفر خبرگان دانشگاهی و مدیرانو کارشناسان ارشد سازمان استفاده شده است. پس از گردآوری دادهها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری، ازروشهای معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با به کاربردن نرمافزار آماری SPSS و PLS بهرهگرفته شد. باتوجه به نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن، 79 شاخص عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش تفاوت معناداریدارند. یافتهها نشان دادند عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان به ترتیب اولویت، عبارتند از: رهبریو حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، آموزش و بازآموزی، مستندسازی، استراتژی مدیریت دانش، مخازندانش، پاداشدهی و ایجاد انگیزه، مدیریت منابع انسانی، فنآوری اطلاعات، مدیریت زیرساختهای سازمانی،فرآیندها و فعالیتها، اندازهگیری عملکرد، رفع محدودیت منابع، الگوبرداری از بهترینها.کلمات کلیدی: سیستم اطلاعرسانی، کتابخانههای دانشگاهی و مدیریت دانش.
AbstractThe purpose of this study was to design a management model of university library information system with emphasis on knowledge management components. The present study is an applied type in terms of purpose-based segmentation and a combined method, survey and Delphi in terms of data collection method. In Delphi method, the opinions of 52 academic experts, managers and senior experts of the organization have been used. After collecting data, for statistical analysis, structural equation methods and Friedman test using SPSS and PLS statistical software were used. According to the results of Friedman test, 79 indicators of important factors for knowledge management success are significantly different. The findings showed that the important factors for the success of knowledge management in the organization in order of priority are: leadership and support of senior management, organizational culture, training and retraining, documentation, knowledge management strategy, knowledge repositories, rewarding and motivation Human resource management, information technology, management of organizational infrastructure, processes and activities, performance measurement, elimination of resource constraints, modeling of the best.Keywords: Information System, University Libraries and Knowledge Management.1
منابع
- پارسائیان، مریم و ریاحینیا، نصرت ) 0393 (. سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش
.22-30.)9( در کتابخانههای دانشگاهی استان یزد. علم کتابداری. 09
- رضوی، اصغر) 0390 (. بررسی عوامل اساسی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی
.97-02 .)02( استان گیلان. دانششناسی. 09
- فروتنراد، لاله ) 0088 (. مروری بر فرآیند مدیریت دانش و چگونگی پیادهسازی آن در سازمانها. نظام
.22-02 .)90( معنایی. 09
- محسنی، مهناز و غفاری، سعید، ) 0390 (، پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی،
.77- سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها، شیراز. 22
- Antoine Jetter, Jeroen Kraaijenbrink, (5149), Hans-Horst Schröder and Fons Wijnhoven, Knowledge integration, Physica Verlage.
- Bierly, P. & p. Daly (5149), The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by: chan Wie choo & Bontis, N. Oxford university press.
- Darroch, J, (5147). Developing a measure of knowledge management behaviors and practices. Journal of knowledge management, 7(2), 14-21.
- Kasten, J. (5147), Knowledge strategy and its influence on knowledge organization, Proceeding of The North American Symposium on Knowledge Organization, 49(4).12-
67
- Lin, C., Tseng, S.M. (5149), The implementation gaps for the knowledge management system. Industrial Management & Data Systems, 412(5), 518-555.
- McDermott Consulting Firm (5149), Knowledge Strategies, Internet
- Miles G., Miles R.E., Perrone, V., Edvinsson, L. (5149), "Some conceptual and research barriers to the utilization of knowledge"; California Management Review,11(3).26-88.
- Nonaka H., Takeuchi H. (5142), Hitotsubashi on knowledge management; John Wiley and Sons(asia).
- Nonaka, I. & H. Takeuchi (5148), The knowledge–creating company, Oxford University Press. Oxford.
- Tseng, S.M. (5148). Knowledge management system performance measure index. Expert Systems with Applications, 31, 731–712.
- Wong, kuan yew & Aspinwall, elaine, (5112), An empirical study of the important factors for knowledge - management adoption in the SME sector, Malaysia, journal of knowledge management.9(3). 61-85.
- Zack, M. H. (5151), "Developing Knowledge strategy", California Management Review,
14(3). 452-412.
Antoine Jetter, Jeroen Kraaijenbrink, (5149), Hans-Horst Schröder and Fons Wijnhoven, Knowledge integration, Physica Verlage.
- Bierly, P. & p. Daly (5149), The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by: chan Wie choo & Bontis, N. Oxford university press.
- Darroch, J, (5147). Developing a measure of knowledge management behaviors and practices. Journal of knowledge management, 7(2), 14-21.
- Kasten, J. (5147), Knowledge strategy and its influence on knowledge organization, Proceeding of The North American Symposium on Knowledge Organization, 49(4).12-
67
- Lin, C., Tseng, S.M. (5149), The implementation gaps for the knowledge management system. Industrial Management & Data Systems, 412(5), 518-555.
- McDermott Consulting Firm (5149), Knowledge Strategies, Internet
- Miles G., Miles R.E., Perrone, V., Edvinsson, L. (5149), "Some conceptual and research barriers to the utilization of knowledge"; California Management Review,11(3).26-88.
- Nonaka H., Takeuchi H. (5142), Hitotsubashi on knowledge management; John Wiley and Sons(asia).
- Nonaka, I. & H. Takeuchi (5148), The knowledge–creating company, Oxford University Press. Oxford.
- Tseng, S.M. (5148). Knowledge management system performance measure index. Expert Systems with Applications, 31, 731–712.
- Wong, kuan yew & Aspinwall, elaine, (5112), An empirical study of the important factors for knowledge - management adoption in the SME sector, Malaysia, journal of knowledge management.9(3). 61-85.
- Zack, M. H. (5151), "Developing Knowledge strategy", California Management Review,
14(3). 452-412.