تعیین روابط علّی--معلولی شاخصهامعلولی شاخصهاییتوسعهتوسعهایایعلم و فناورعلم و فناوریی دانشگاهدانشگاههاهامبتنی بر مدلسازمبتنی بر مدلسازییساختارساختارییتفسیرتفسیرییو نقشه شناختیو نقشه شناختی خاکسترخاکسترییبا روبا روییکردکردکارت امتیازکارت امتیازییمتوازنمتوازن ((مطا
محورهای موضوعی : مدیریتمیثم جعفری اسکندری 1 , علیرضا علی احمدی 2 , غلامحسین خالقی 3 , مهسا سلسبیل 4
1 - استادیارگروه مهندسی صنایع،دانشگاه پیام نور مرکز تهران
2 - دانشیاردانشکده مهندسی صنایع،دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع،دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: الگو ی ساختار ی تفسیری, نقشه شناخت ی, عدد خاکستر ی, کارت امت یازی متوازن کنشگرانه, دانشگاه علم و صنعت ا یران,
چکیده مقاله :
دانشگاهیکیاز مهمتریننهادهایهر جامعهایاست و عملکرد آن تاثیربه سزاییدر نیلبه اهداف آن جامعهدارد. هدف از پژوهش حاضر شناساییمهمترینفاکتورهایحیاتیموفقیتموسسات آمهوزش عهالیاسهت.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشیاست. پس از بررسیادبیاتپژوهش و شناسهاییاههداف واستراتژیهایموجود در چهار حوزهیکارت امتیازیمتوازن، پرسشنامهایتنظیمشهده و در میهاناسهاتیدومدیراندانشگاهیتوزیعشد تا با امتیازدهیبر اساس طیفلیکرتمهمتریناهداف ههر حهوزه را مشهخصکنند. با استفاده از روشp-valueفاکتورهایمهم شناساییشدند.در ادامه با بهره گیریاز نظرات چند تهن ازخبرگان، نقشه استراتژیدانشگاه با بهره گیریاز مدلسازیسهاختاریتفسهیریبها رویکهردکهارت امتیهازیمتوازن طراحیشد. سپس پرسشنامهیدیگریتنظیمشده و در آن به دریافتنظرات خبرگان مبنیبر میهزاناهمیتروابط موجود در نقشهیاستراتژیپرداخته شده و نتایجبا استفاده از نهرم افهزارFCmapperتحلیهلشدند و کلیدیترینفاکتورهایموجود در نقشه استراتژیبر اساس شاخص مرکزیتشناساییشهدند. نتهایجپژوهش نشان از تاثیرپذیریو تاثیرگذاریباالیفاکتورهاییمانندالهام بخشیبه دانشهجویانبهرایرشهد وشکوفاییاستعدادها،انگیزشاساتیدو کارکنان و دانشجویان،فراهم آوردن زمینهههایپیشهرفتاسهاتید،دسترسیبه مراکز پژوهشیو ارتباط با دانشگاههایبرتر دنیادارد