ارائه مدل عملیاتی اعتبارسنجی مشتریان حقیقی پست بانک ایران به روشF-TOPSIS
محورهای موضوعی : مدیریتموسی احمدی 1 * , محمد مصطفی ناصر 2
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
کلید واژه: تصمیم گیری چند معیاره, تکنیکTopsis, کلمات کلیدی:اعتبار سنجی, رتبه بندی و طبقه بندی مشتریان, فرآیند تحلیل سلسله مراتبـی فازی, تکنیکFAHP,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف ارائه مدل عملیاتی برای رتبه بندی اعتباری و طبقـه بنـدی مشـتریان حقیقـیاعتباری پست بانک استان زنجان با بهره گیریاز روش های تصـمیم گیـری چنـد معیـاره بـا رویکـردترکیبیFAHP-TOPSISانجام شده است بطوری که ابهامات و عدم قطعیت را درخصوص طبقـاتمشتریان و نیز متغیرهای تاثیر گذار در رفتار آنها را پوشش دهد.به این منظـور بررسـی هـای لازم بـراطلاعات و داده های کمی و کیفـی بـا اسـتفاده از یـک نمونـه530تـایی بـه روش تصـادفی سـاده ازمشتریان حقیقی اعتباری که در بازه زمانی بین1390تا1392تسهیلات اعتباری دریافـت نمـودهانـدانجام گردید.در این پژوهش ابتدا17معیار شـامل معیارهـای مـالی و غیـر مـالی از طریـق مطالعـاتکتابخانهای و در نهایت کسب دیدگاههای خبرگان بانکی و دانشگاهی7معیار تـاثیر گـذار بـر ریسـکاعتباری بعنوان معیار اصلی شناسایی شدند.سپس با روش فرآیند تحلیـل سلسـله مراتبـی فـازی وزننسبی و اهمیت معیارهای اصلی ارزیابی گردید و بعد نسبت به رتبه بندی و طبقه بندی نهـایی ریسـکاعتباری مشتریان حقیقی که در قالب5طیف)خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم(با استفاده ازاوزان و ارزش های مقداری معیارهای انتخابی بوسیله تکنیک الویت بندی با تشابه به راه حـل ایـده آلاقدام گردید نتایج حاصل از تکنیکFAHPنشان داد که معیار درآمد مهمترین معیار اصـلی و بعـد ازآن معیارهای مدتزمان ارتباط و تعامل مشتری با بانک، ارزش وثیقه، نوع وثیقه، میانگین شش ماهـهموجودی حساب مشتری، سابقه فعالیت و کارمشتری و تحصیلات به ترتیـب اهمیـت، درجـه بنـدی وطبقه بندی مشتریان حقیقی نقش بارزی دارند.و همچنین با مقایسه نتـایج حاصـل از مـدل ترکیبـیFAHP-TOPSISباعملکرد واقعی وضعیت اعتباری مشتریان اعتباری حاکی از این مطلب است کهاین مدل جهت پیش بینی از اعتبار بالایی برخوردار است.