ارزیابی شایستگی مدیران در کانون های ارزیابی با تمرکز بر ابزارهای شناختی
محورهای موضوعی : مدیریتحمیدرضا مهمانخواه 1 , غلامرضا معمارزاده طهران 2 * , حامد رحمانی 3 , مرتضی موسی خانی 4
1 - دانشجو
2 - دانشیارگروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - دانشیارگروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ارزیابی شناختی در ارزیابی های کانون های ارزیابی عملکرد بسیار مهم است زیرا به سازمان ها این امکان را می بخشد تا با شناخت بهتر ویژگی های افراد زمینه را برای آموزش، بهبود و حمایت از او را در برنامه های خود قرار دهد. هدف اصلی این پژوهش، تدوین یک مدل جامع برای ارزیابی شایستگی مدیران در کانون های ارزیابی با تمرکز بر ابزارهای شناختی است. این پژوهش از نوع کاربردی و از رویکرد تحقیق آمیخته بهره میگیرد. در فاز کیفی، دادهها با استفاده از روش فراترکیب جمعآوری شده و تحلیل دادهها مطابق با چارچوب هفتمرحلهای سندلوسکی و بارسو (2007) انجام شده است. برای تحلیل محتوا از نرمافزار MAXQDA24 استفاده شده و یافتهها کدگذاری گردیدهاند. در فاز کمی، برای غربالگری و بومیسازی مدل پیشنهادی، از روش دلفی فازی و در مرحله نهایی، وزندهی و اولویتبندی نتایج با روش فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) صورت پذیرفت. در این مطالعه، 16 خبره شامل ارزیابان حرفهای و اساتید دانشگاه بهعنوان مشارکتکنندگان اصلی انتخاب شدند. یافتههای نهایی نشان میدهند که مدل ارائهشده از شش بعد اصلی شامل تصمیمگیری، تواناییهای شناختی، فرآیندهای شناختی، حل مسئله، تعاملات اجتماعی، و رفتارهای شناختی تشکیل شده است. این ابعاد شامل 20 مؤلفه و 115 شاخص میشوند که بهصورت ساختارمند در مدل پیشنهادی دستهبندی شدهاند.
Cognitive assessment is very important in performance evaluation centers as it enables organizations to better understand individuals' characteristics, thus facilitating training, improvement, and support in their programs. The main objective of this research is to develop a comprehensive model for assessing managers' competencies in assessment centers with a focus on cognitive tools. This research is applied in nature and utilizes a mixed-methods approach. In the qualitative phase, data were collected using the meta-synthesis method, and data analysis was conducted according to the seven-step framework of Sandelowski and Barroso (2007). MAXQDA24 software was used for content analysis, and the findings were coded. In the quantitative phase, to screen and localize the proposed model, the fuzzy Delphi method was used, and in the final stage, weighting and prioritization of results were performed using the Analytic Network Process (ANP) method. In this study, 16 experts, including professional evaluators and university professors, were selected as the main participants. The final findings indicate that the proposed model consists of six main dimensions: decision-making, cognitive abilities, cognitive processes, problem-solving, social interactions, and cognitive behaviors. These dimensions include 20 components and 115 indicators that are structured and categorized in the proposed model.