طراحی و تبیین مدلی برای مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ایران (رویکرد آمیخته: تحلیل تم – مدلسازي معادلات ساختاري)
محورهای موضوعی : مدیریت
سیمین به جنت
1
,
عادل صلواتی
2
*
,
محمدرضا جابرانصاری
3
,
امید مهدیه
4
1 - گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، گروه مدیریت ، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، گروه مدیریت ، واحد بروجرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد ، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت و حسابداری ، دانشگاه زنجان ، زنجان ،ایران
کلید واژه: مدیریت دانش پویا, سازمان های دولتی, تحلیل تم,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. مدیریت دانش پویا به دلیل نقش آن در بهبود کارایی سازمانی و تسهیل فرایندهای یادگیری اهمیت ویژهای در سازمانهای دولتی دارد. هدف پژوهش، ارائه مدلی جامع برای پیادهسازی این مفهوم در این سازمانها بود.
روش بررسی: پژوهش به روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در فاز کیفی، از بین اساتید دانشگاهی و مدیران ارشد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، 11 نفر با نمونهگیری نظری انتخاب و دادهها از طریق مصاحبههای عمیق گردآوری شد. دادههای کیفی با روش تحلیل تم و نرمافزار ATLAS.ti تحلیل شد. در فاز کمی، 217 نفر از مدیران و کارکنان این سازمان به روش تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محققساخته مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شد.
یافته ها: تحلیل دادههای کیفی نشان داد مدل پیشنهادی شامل پنج تم اصلی است: اهرمهای ترویجی، زمینهسازهای درونسازمانی، اهرمهای اجرایی، زمینهسازهای برونسازمانی، و پیامدهای مدیریت دانش پویا. نتایج کمی نیز برازش مناسب مدل را تأیید کرد.
نتیجه گیری: مدل ارائهشده چارچوبی جامع برای پیادهسازی مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ارائه میدهد و میتواند به بهبود جذب، اشتراکگذاری و بهرهبرداری از دانش در این سازمانها کمک کند.
Background and purpose: This research was conducted with the aim of designing and explaining the dynamic knowledge management model in Iran's government organizations. Dynamic knowledge management is particularly important in government organizations due to its role in improving organizational efficiency and facilitating learning processes. The aim of the research was to provide a comprehensive model for the implementation of this concept in these organizations.
Research method: The research was conducted using a mixed method (qualitative and quantitative). In the qualitative phase, among university professors and senior managers of Zanjan Province Industry, Mining and Trade Organization, 11 people were selected by theoretical sampling and data were collected through in-depth interviews. Qualitative data were analyzed with theme analysis method and ATLAS.ti software. In the quantitative phase, 217 managers and employees of this organization were randomly selected and investigated using a researcher-made questionnaire. Data analysis was done by structural equation modeling in SPSS and LISREL software.
Findings: Qualitative data analysis showed that the proposed model includes five main themes: promotional levers, intra-organizational context makers, implementation levers, extra-organizational context makers, and the consequences of dynamic knowledge management. Quantitative results also confirmed the good fit of the model.
Conclusion: The presented model provides a comprehensive framework for the implementation of dynamic knowledge management in government organizations and can help to improve the absorption, sharing and exploitation of knowledge in these organizations.