بررسی جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
محورهای موضوعی : دانش شناسی
علی صادق زاده وایقان
1
*
,
محمد حسن زاده
2
1 - دانش آموخته دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ایران، تهران
2 - دانشیار و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس ایران، تهران
کلید واژه: اشاعه اطلاعات, پردازش اطلاعات, مراکز تحقیقاتی, جریان اطلاعات, گردآوری اطلاعات, مصرف اطلاعات, وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت درونداد، پردازش و بروندادهای جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شناسایی عوامل تأثیر گذار و موانع و مشکلات فنی و تخصصی که موجب کندی قابل توجه آن میشود، انجام گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی و برای انجام آن از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معاونین پژوهشی، مدیران پژوهشکدههای تابعه، مدیران گروههای علمی، مدیران کتابخانهها و اعضای هیأت علمی در 62 مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. ضریب آلفای کرونباخ (92/0) نشان داد که پرسشنامه از پایایی بسیار خوبی برخوردار است. تعداد 306 پرسشنامه بین پژوهشگران جامعه آماری توزیع و در نهایت، تعداد 222 (55/72 درصد) پرسشنامه عودت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس و آزمون آنوا (ANOVA) استفاده شد. یافته ها: وضعیت کلی جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرحله "گردآوری" مناسب و در مرحله "تولید و ذخیره" و "اشاعه" نامناسب بوده است. در مرحله "گردآوری و استفاده" از اطلاعات، قالبهای الکترونیکی بیشتر از قالبهای چاپی، در دو مرحله "تولید و ذخیره" و "اشاعه" اطلاعات، قالبهای چاپی بیشتر از قالبهای الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. نتیجهگیری: دست اندرکاران با تدوین برنامه مناسب برای بهبود تولید، ذخیره و اشاعه اطلاعات در مراکز تحقیقاتی نسبت به رفع موانع جریان ملی و بین المللی اطلاعات و استفاده بهینه از انواع منابع اطلاعات، نیروی انسانی متخصص و بودجه پژوهشی کمک نماید.
Purpose: This study aims to identify the status of the input, processing and output of information flow in the research centers affiliated to the Ministry of Health, Treatment, and Medical Education and recognize the influencing factors and technical obstacles which make significant decrease in information flow. Methodology: The research is an applied research and survey method was used. The population consisted of research assistants, managers of affiliated research centers, heads of academic library administrators and faculty members in 62 research centers affiliated to the Ministry of Health, Treatment, and Medical Education. The data collection tool was a questionnaire. After confirming its validity and reliability, 306 questionnaires were distributed between researchers. Finally, 222 (72/55%) of the questionnaires were returned. Findings: The overall status of information flow in the research centers, in the "collection and use" stage was appropriate and in the "production and storage", and the "dissemination" stages were inappropriate. In the "collection and use" stage, electronic forms were used more than printed formats and in the "production and storage" and the "dissemination" stages, printed forms were used more than electronic forms. Conclusion: The results of the study may be helpful to the managers of research centers in planning to improve the national and international information flow, use of information, skilled manpower and funds to support research.