بررسي رابطه فرهنگ سازماني با اجراي فرايندهاي مديريت دانش در كتابخانههاي عمومي تبريز
محورهای موضوعی : دانش شناسی
                                                    
                                                              وحیده برزگر
                                                        
                                                            1
                                                                *
                                                            
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                             عاطفه زارعی
                                                        
                                                            2
                                                                
                                                                     
                                                                
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     
                                               
                                               2 -     عضو هیأت علمی علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان Atefehzarei@gmail.com
                                               
                                       
کلید واژه: الگوي رابينز, الگوي عمومي كنراد و نيومن, فرايندهاي مديريت دانش, فرهنگ سازماني, كتابخانههاي عمومي,
چکیده مقاله :
چكيده:
هدف: شناسايي رابطهي فرهنگ سازماني با اجراي فرايندهاي مديريت دانش در كتابخانههاي عمومي شهر تبريز است.
روش پژوهش: اين پژوهش از نوع كاربردي است كه از روش پيمايشي - تحليلي در آن استفاده شده است. ابزار بكاررفته در اين پژوهش پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازماني رابينز و پرسشنامه استاندارد مديريت دانش كنراد و نيومن است. جامعه تحقيق شامل كاركنان و مديران 16 كتابخانه عمومي تبريز است. براي آزمون فرضيات از آزمون همبستگي پيرسون استفاده شده است و دادهها با استفاده از نسخه 19 نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
يافتهها: يافتهها نشان داد بين فرهنگ سازماني با فرايندهاي مديريت دانش در كتابخانههاي عمومي تبريز رابطه معنيدار مثبت وجود دارد. و مولفههاي خلاقيت فردي، سبك رهبري، حمايت مديريت، سازش با پديده تعارض،تعلق سازماني، نظام پاداش و نظام پايش رابطه مثبت و قوي با فرايندهاي مديريت دانش دارند. همچنين سبك رهبري بالاترين ميزان همبستگي و سازش با پديده تعارض پائينترين میزان همبستگي را با فرايندهاي مديريت دانش دارد.
نتیجهگیری: بين فرهنگ سازماني و اجراي فرايندهاي مديريت دانش رابطه معناداري وجود دارد. تقويت مولفههاي فرهنگي سبب بهبود اجراي فرايندهاي مديريت دانش در كتابخانههاي عمومي تبريز مي شود.
Abstract:
Purpose: The aim of this study is identifying the relationship between organizational culture and implementation of knowledge management processes in public libraries of Tabriz.
Methodology: This research is a practical in which according to the specified purposes survey- analytical method has been used. The Tools used in this survey are Robbins Organizational culture questionnaire and Conrad and Newman knowledge management questionnaire. The research population consist of employees and managers of 16 public libraries. For analyzing the data descriptive statistics and SPSS 19 software have been used.
Results: The results showed there is significant positive relationship between organizational culture and knowledge management processes in public libraries of Tabriz. And each of the components of individual creativity, leadership style, management support, compromise with conflict phenomenon, organizational belonging, control system and reward system have strong and positive relationship with KM processes. Also the leadership style has the compromise with conflict phenomenon has the lowest correlation rate with knowledge management processes.
Conclusion: There is a significant relationship between organizational culture and the implementation of knowledge management processes. Strengthening cultural components improves the implementation of knowledge management processes in Tabriz public libraries.
افرازه، عباس (1386). مديريت دانش (مفاهيم، مدلها، اندازهگيري و پياده¬سازي) ، (چاپ اول). تهران: نشر افرازه.
امین بیدختی، علی اکبر؛ مکوند حسینی، شاهرخ؛ احسانی، زهرا. (1390). بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و مديريت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر سمنان. راهبرد، 59، ص191-216.
بصيريان جهرمي، رضا؛ عرفانمنش، محمدامين؛ طالبان، شيده (1388). نقش فرهنگ سازماني در مديريت دانش. اطلاع يابي و اطلاع رساني، (22)، ص 32-42.
پژوهان، ايوب؛ اميركبيري، عليرضا (1390). بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و استقرار مديريت دانش (KM) در دانشكده مديريت واحد تهران مركزي. پژوهشهاي مديريت، 92 و 93، ص 71-90.
تفوق، مونا (1386). بررسي و تبيين ويژگيهاي اساسي فرهنگ سازماني و رابطه آن با مديريت دانش. پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت فناوري اطلاعات. دانشگاه شهيد بهشتي.
رابينز، استيفن (1387). تئوري سازمان: ساختار و طرح سازماني. ترجمه سيد مهدي الواني و محمد دانائي فرد. تهران: صفار.
رضوی، سیدعلی اصغر؛ تمدن، حمیدرضا. (1398). بررسی عوامل اساسی موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان گیلان. دانش شناسی، 12 (46)، ص 15-23.
شهلایی باقری، جواد؛ خداپرست، سیاوش؛ بخشعلی پور، وحید؛ پورعبدی، جاوید. (1400). تبیین الگوی بهینه پیادهسازی مدیریت دانش در فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران. دانششناسی، 14(53)، 68-82.
طوسي، محمدعلي (1372). فرهنگ سازماني. تهران: مركز آموزش مديريت دولتي.
عباسي،زهره؛ پريرخ، مهري؛ دياني، محمدحسين؛ فتاحي، رحمت الله (1389). شناسايي الگوي فرهنگ سازماني حاكم بر كتابخانه¬هاي مركزي دانشگاهها و سنجش تاثير آن بر ميزان اجراي مديريت دانش. علوم و فناوري اطلاعات،(3)، ص 389- 412.
کرمی، مقداد ( 1384). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانایی در گرو خودرو سازي بهمن: مرکز بهمن خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
كشاورزي، علي حسين؛ رمضاني، يوسف (1389). بررسي رابطه بين فرايند مديريت دانش و شاخص¬هاي فرهنگ سازماني از ديدگاه رابينز. چشم انداز مديريت دولتي، سال اول، (3)، ص25-46.
كوچكي سياه خاله سر، مرواريد؛ قيومي، علي عباس؛ حسن مرادي، نرگس (1391). بررسي فرهنگ سازماني (مدل كوئين) با امكان پذيري استقرار مديريت دانش در شركت انتقال گاز ايران. مشاوره شغلي و سازماني. 4، (12)، ص 101-124.
محرم زاده، مهرداد؛ سيدعامري، ميرحسين؛ اسدي،فريده (1388). بررسي رابطه فرهنگ سازماني و استقرار مديريت دانايي در ادارات تربيت بدني استان آذربايجانغربي. المپيك، سال 17، 4، ص 19-27.
Balthazard. Pierre A; Cooke, Robert A (2004). Organizational Culture and Knowledge Management Success: Assessing The Behavior–Performance Continuum. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences.
Bhojaraju . G (2005). Knowledge management: Why do we need it for corporates. Journal of Library and Information Science. 10, 2, p37-50.
Brandt Jones, Michael ؛G. Mujtaba , Bahaudin ؛Williams, Albert؛ A. Greenwood, Regina. (2011). Organizational Culture Types And Knowledge Management In U.S. Manufacturing Firms. Journal of Knowledge Management Practice, Vol. 12, No. 4.
Chmielewska-Muciek, Dorota. (2013). Organizational Culture Conditions of Knowledge Management. International Conference 2013, Zadar Croatia, 19-21 June, p 1363-1370.
Conrad, Kurt; Newman, Brian. (2000). A Framework for Characterizing Knowledge Management Methods, Practices & Technologies. Retrieval 8 March 2015 http://www.tdan.com/view-articles/4852
Cao, Yi(1999). The Reorientation of Libraries in the Knowledge Economy Era. Library Work & Research, (3), 24-26 Davenport, T., De Long, D., and Beer, M.C. (1998). 'Successful knowledge management projects', Sloan Management Review, 39 (2), pp. 43-57.
. Ehtesham, Ul Mujeeb ؛ Masood Muhammad, Tahir ؛ Ahmad Muhammad, Shakil. (2011). Relationship between Organizational Culture and Performance Management Practices: A Case of University in Pakistan. Journal of Competitiveness, Vol3.
Hsu, Shu-Hung. (2014). Affects of Organization Culture, Organizational Learning and IT Strategy on Knowledge Management and Performance. The Journal of International Management Studies. Vol 9. No 1. p 269-284.
J. Donate, Mario ؛ Guadamillas, Fa´tima. (2010). The Effect of Organizational Culture on Knowledge Management Practices and Innovation. Knowledge and Process Management. No 2. p 82-94.
Schein, Edgar H (1999). Corporate culture survival guide. Jossey – Bass Wigg, K. (1993).Knowledge Management Foundations. Texas: Schema Press.
Sun, Shili. (2008). Organizational Culture and Its Themes. International Journal of Business and Management. Vol. 3, No. 12.
Wiig, K. (2000). Application of Knowledge Management in Public Administration. Knowledge Research Institute, Inc. Arlington, Texas, USA. Retrieval 10 Feb 2015 http://www.krii.com/downloads/km_in_public_admin_rev.pdf
Wong, K. Y. (2005). "Critical Success Factor for Implementing Knowledge Management in Small and Medium Enterprises", Industrial Management & Data Systems,105(3), 261-279.
 
                                