بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و انگلیس، بر اساس مدل ویلسون
محورهای موضوعی : دانش شناسییاسمن اثنی عشری 1 * , زهرا اباذری 2 , منصور تاجداران 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
3 - دانشگاه الزهرا
کلید واژه: برنامه درسی, کتابداری و اطلاع رسانی, علم اطلاعات و دانش شناسی, مدل ویلسون,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی و بهبود برنامه درسی جدید دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران، از طریق مطالعه تطبیقی همین برنامه درسی در کشور انگلیس، بر اساس مدل ویلسون است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از دیدگاه هدف کاربردی و روش پژوهش آن تحلیلی- مقایسهای است. دادهها به صورت کتابخانهای جمع آوری شدهاند. برنامههای آموزشی از طریق وبسایت رسمی دانشگاه برای انگلیس و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران تهیه شد، که در آنها محتوا و سرفصل دروس، بر اساس مدل ویلسون تحلیل محتوا شده است. سپس یافتهها مورد مطالعه تطبیقی با یکدیگر قرار گرفته و نتایج توسط نمودارها و جداول ارائه شده است. یافتهها: میزان آموزش حوزههای اساسی مدل ویلسون، یعنی حوزههای "افراد"، "محتوای اطلاعاتی"، "نظامهای اطلاع رسانی" و "سازمانها" در برنامه درسی دوره ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شفیلد انگلیس به ترتیب 37/25%، 56/23%، 30/23% و 77/27% است. میزان آموزش همین حوزهها در برنامه درسی ایران به ترتیب 11/20%، 25/39%، 48/22% و 16/18% است. نتیجهگیری: میزان انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شفیلد با مدل ویلسون 9/93% است و میزان انطباق همین برنامه درسی در ایران 5/71% است. برای بالا بردن میزان این انطباق در برنامه درسی ایران، نیاز به برقراری توازن بیشتری در آموزش حوزههای مختلف مدل ویلسون وجود دارد. در واقع باید حوزههای افراد، نظامهای اطلاعرسانی و سازمانها را تقویت کرد و از تأکید بر حوزه محتوای اطلاعاتی کاست. برای انجام این مهم میتوان از برنامه درسی انگلیس الگوبرداری و سپس آن را بومیسازی نمود.
Objective: The purpose of this research is to evaluate and improve the new Masters curriculum of Library and Information Science in Iran, through comparing with England’s curriculum, based on Wilson model. Methods: This is an applied research. The research has an analytical comparative method. It is done in two stages, first the content of the courses are analyzed, then compare this analysis results with each other. Data are collected through documentary research. Results: The Wilson proposal model has 4 areas of education; people, information content, information systems and organizations. Findings indicate that Sheffield University curriculum (as the representative of England) respectively covers these subjects as follows: 25.37%, 23.56%, 23.30%, 27.77%. And the Iran's: 20.11%, 39.25%, 22.48% and 18.16%. Conclusion: Results show that the curriculum of Sheffield university of England is more compatible with Wilson Model with the rate of 93.9%. And the Iran's curriculum rate is 71.5%. To improve this compatibility for Iran curriculum, it is better to increase the areas of people, information systems and organizations, and decrease the area of information content. This made the curriculum more balanced. To achieve this, England curriculum can be used as a pattern after localization.