اثربخشی بازی های مبتنی بر کنش های اجرایی عصب شناختی بر مهارت درک زمان و حافظه کاری کودکان با اختلال خواندن
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیآتوسا مسعودی 1 , فاطمه نورا اشرفی 2 , تهمینه حسینی 3 , حمیده مجیدی نیا 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی هشت بهشت، اصفهان، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه مشاوره و راهنمایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران
کلید واژه: حافظه کاری, بازی, اختلال خواندن, درک زمان, کنشهای اجرایی عصبشناختی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیهای مبتنی بر کنشهای اجرایی عصبشناختی بر مهارت درک زمان و حافظه کاری کودکان با اختلال خواندن انجام شد. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال خواندن مراکز اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1401 -1402 بود. روش نمونهگیری در دسترس بود و با این روش 30 کودک با اختلال خواندن که در آزمون اختلال خواندن از خط برش بالاتر برخوردار بودند، انتخاب شده و به دو گروه مساوی آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن (شفیعی و همکاران، 1387)، آزمون رایانهای بازتولید زمان (سال) (1390) و آزمون حافظه کاری کورنولدی (CWMT) (1998) بود. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 45 دقیقهای بازیهای مبتنی بر کنشهای اجرایی عصبشناختی دریافت کرد. یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد بازیهای مبتنی بر کنشهای اجرایی عصبشناختی موجب بهبود مهارت درک زمان و حافظه کاری گروه آزمایش شد.
The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of games based on cognitive executive actions on time perception skills and working memory of children with reading disorders. This research was conducted with a semi-experimental method and with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the present study included all children with reading disorders in learning disorder centers in Tehran in the academic year of 1401. The sampling method in this research was available and with this method, 30 children with reading disorders who had a higher cut-off in the reading disorder test were selected and divided into two equal groups (15 people) and control (15 people) were randomly assigned. The research tools included the reading disorder diagnosis screening test (Shafiei et al., 2017), the computerized time reproduction test, and the Cornoldian working memory test (CWMT). The findings were analyzed using covariance analysis and the results showed the games based on neurological executive actions improved the time perception skills and working memory of the experimental group.
_||_