نقش واسطه ای خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
کلید واژه: خودتعیین گری, ادراک از جو مدرسه, اشتیاق تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تعيين نقش میانجی خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه مي باشد. روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر حسب نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماري تحقیق حاضر شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان شهريار بود که تعداد آنها در سال تحصيلي 1401-1402 بيش از 1000 نفر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه اي بود و حجم نمونه لازم 278 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه خود تعیین گری دسی وریان، (۱۹۸۵) پرسشنامه جو مدرسه توسط پاشیاردیس (2000) مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس(۲۰۰۴) بوده است . پایایی پرسشنامه ها با روش آلفاي كرونباخ و ضريب بالاي 75/. مورد تاييد قرار گرفت. براي تحليل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه نقش میانجی دارد.لذا نتيجه گرفته مي شود كه با فراهم سازي زمينه ارتقاي ادراك مطلوب تر از جو مدرسه و كمك به ارتقاي خودتعيين گري دانش آموزان مي توان اشتياق آنها را به مدرسه و فرايندهاي ياددهي-يادگيري بيشتر ارتقاء داد.
The purpose of this research was to determine the mediating role of self-determination in the relationship between perception of school atmosphere and academic enthusiasm of secondary school students. The research method was descriptive of the correlation type. The statistical population of this research included high school female students of Shahriar city, whose number was more than 1000 in the academic year of 2022-2023. The stratified random sampling method and the required sample size of 278 people was selected based on Morgan's table. The data collection tool was Gary DeVarian's (1985) self-determination questionnaire, the school atmosphere questionnaire by Pashiardis (2000), and Fredericks' academic enthusiasm scale, Blumenfield, Paris (2004). Reliability of questionnaires with Cronbach's alpha method and coefficient above 75. It was approved. Pearson's correlation coefficient test and path analysis were used to analyze the data. The results indicate that self-determination plays a mediating role in the relationship between perception of school atmosphere and academic enthusiasm of secondary school students in Shahryar city. there for concluded that by providing the environment to improve the perception of the school atmosphere and helping to improve the self-determination of students, their passion for school and teaching-learning processes can be further improved.
_||_