مشروعیت خط 9 نقطه ای اعلامیه 2009 کشور چین در دریای چین جنوبی
محورهای موضوعی : روابط بین المللسید فخرالدین مختاری 1 , محمد علی صلح چی 2 , منصور پور نوری 3
1 - گروه حقوق بین الملل. واحد تهران جنوب. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران
2 - گروه حقوق بین الملل. واحد تهران جنوب. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران.
3 - گروه حقوق بین الملل. واحد تهران مرکز. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
کلید واژه: صلاحیت, خط 9 نقطه ای, دریای چین جنوبی, اختلاف بین المللی, دیوان داوری, کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها(1982),
چکیده مقاله :
کشور چین در سال 2009 با صدور نقشهای که به دبیر کل سازمان ملل متحد داده شد، خبر از ترسیم خط ۹ نقطه ای در دریای چین جنوبی داد. این فواصل نهگانه، تمامی جزایر اصلی دریای جنوب چین را دربرمیگیرد. همچنین، شیوه تحدید حدود با این فواصل نهگانه بهگونهای است که با مناطق انحصاری اقتصادی و فلات قاره دیگر همسایگان تداخل میکند. این شیوه ترسیم خطوط حتی با پیوستن چین به کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها (1982) نیز اصلاح نگشت. فیلیپین به عنوان متضرر ترین و معترض ترین کشور، مدعی ناسازگاری خط 9 نقطه ای چین با کنوانسیون فوق گردید و تمامی اقدامات چین را برخلاف تعهداتش طبق این کنوانسیون دانست. فیلیپین با استناد به این کنوانسیون و به هدف حل اختلاف لایحه و دادخواست خود را به دیوان داوری مطابق پیوست 7 کنوانسیون تقدیم نمود. این مقاله بر آن است تا با استناد به مقررات کنوانسیون و حقوق بین الملل، اعتبار استدلالات مطرح شده از سوی کشورهای چین و فیلیپین را مورد بررسی قرار دهد. نتیجه اجمالی این تحقیق اینست که اگرچه ترسیم حدود مرزها از جمله مرزهای دریایی علی الاصول عملی یکجانبه است، اما یک کشور نمیتواند خارج از قلمرو حقوق بین الملل، خود را کشور ساحلی معرفی کرده و در مناطق همپوشانی با دیگر کشورهای ساحلی، بطور یکجانبه اقدام به ترسیم خطوط مرزی نماید و مفروض اینست که خط 9 نقطه ای ترسیم شده از سوی کشور چین دارای توجیه مشروع نیست. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای است.
Abstract:China issued a map to the UN Secretary-General announced the drawing of a Nine Dash Line in the South China Sea, In 2009. This Nine-Dash Line cover's all the main islands of the South China Sea. Also, the method of delimitation with this Nine-Dash Line is such that it interferes with the Exclusive Economic Zones and the Continental Shelf of other neighbors. This way of drawing lines was not reformed even with China's accession to the Convention on the Law of the Sea (1982). The Philippines as the most affected and protesting country, Claims incompatibility of China's Nine-Dash Line with the United Nations Convention on the Law of the Sea (1982) and considered all Chinese actions contrary to its obligations under this convention. According to this Convention and aimed at resolving disputes, The Philippines submitted its bill and petition to the Arbitral Tribunal pursuant to Annex 7 of the Convention. The summary conclusion of this study is that although the delimitation of borders, including maritime borders, is unilaterally practical in principle, a country cannot introduce itself as a coastal country outside the scope of international law and in areas that overlap with other coastal countries, to draw border lines unilaterally, and it is assumed that the Nine-Dash line drawn by China has no legitimate justification. The method of this research is descriptive-analytical and relying on library resources.
_||_