مفهوم دیگری در فلسفهی یاسپرس
محورهای موضوعی : فلسفه
کلید واژه: اگزیستانس, دیگرى, ارتباط, تعالى,
چکیده مقاله :
کارل یاسپرس فیلسوف بزرگ اگزیستانس مانند سایر فیلسوفان این حوزه هستی و وجود آدمی را در گرو هستى در عالم و هستى با دیگران مىداند. یکى از مفاهیم بنیادین فلسفه ی وی، مفهوم دیگری است که به گونه ای عمیق تر نسبت به فلسفه ی سایر فیلسوفان اگزیستانسیالیست مطرح شده است زیرا نزد وی، فرد، خویشتن خویش را به وسیله ی دیگری درک مىکند. ارتباط با دیگری به معنای انتقال احساسات و افکار به دیگرى یا ارتباطی در بستر حیات اجتماعی برای برطرف کردن نیازهای ذاتی نیست؛ بلکه نسبتى است در زمینه ی اگزیستانس داشتن؛ نسبتی بینالاذهانى و مبتنی بر نوعى احترام متقابل. می توان گفت که چون نزد یاسپرس، اگزیستانس انسان فاقد وجه نظری است و در عمل و انتخاب ظهور می کند، لذا ارتباط با دیگری نیز از جمله موقعیت هایی محسوب می شود که ظهور اگزیستانس آدمی را ممکن می سازد. در مقاله ی حاضر تلاش می شود که با بررسی مفهوم دیگری و نسبت و ارتباط این مفهوم با سایر مفاهیم مهم فلسفی یاسپرس، اهمیت و جایگاه آن در فلسفه ی وی روشن شود.
Karl Jaspers like other existentialist philosophers contends that existence depends on “being in the world” and “being with others”. In general, the concept of “otherness” is one of the fundamental concepts which is proposed more profoundly in his philosophy than in other existentialist philosophies, because for him otherness is something through which the individual understands himself. Communication with others is not necessarily conveying emotions and ideas; rather, it is related to “existence” or inter-subjectivity and also bound up with a type of mutual respect. One may say that for Jaspers, man’s “existence” lacks theoretical aspect and appears just in practice and choice; thus communication with others is among the situations that would make the emergence of human existence possible. In this essay, we try to highlight the importance of “otherness” and its relation to Jaspers’ other significant philosophical concepts. Above all, we attempt to elucidate the importance and the status of “otherness” in his philosophy.
خاتمی، محمود، مکاتب فلسفی در قرن بیستم، دانشگاه تهران، 1385ش.
علیا، مسعود، کشف دیگرى همراه با لویناس، تهران، نشر نى، 1388ش.
کاپلستون، فردریک، فلسفهی معاصر، ترجمهی علی اصغر حلبی، تهران، نشر زوار، 1361ش.
مارسل، گابریل، فلسفهی اگزیستانسیالیسم، ترجمهی شهلا اسلامی، ویراسته مجتبی ملکیان، تهران، نشر نگاه معاصر، 1381ش.
نصرى، عبداللّه، انسان و خدا در فلسفه یاسپرس، تهران، نشر آذرخش، 1375ش.
وال، ژان و روژه ورنو، پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمهی یحیی مهدوی، تهران، نشر خوارزمی، 1372ش.
وال، ژان،اندیشهی هستی، ترجمهی باقر پرهام،تهران، کتابخانهی طهوری، 1345ش.
هگل، گ.ف.و، خدایگان و بنده، ترجمهی حمید عنایت، تهران، انتشارات خوارزمی، 1354ش.
یاسپرس، کارل، درآمدی بر فلسفه، ترجمهی اسدالله مبشری، تهران، نشر حسینیّهی ارشاد، 1375ش.
همو،آغاز وانجام تاریخ، ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، نشر خوارزمی، 1363ش.
همو، درآمدی به فهم فلسفهورزی نیچه، ترجمهی سیاوش جمادی، تهران، نشر ققنوس، 1383ش.
همو، زندگینامهی فلسفی من، ترجمهی عزت الله فولادوند، تهران، نشر هرمس،1390ش.
همو،کورهراه خرد، ترجمهی مهبد ایرانیطلب، تهران، نشر قطره، 1378ش.
Critchley, S., A Companion to Continental Philosophy, Blackwell, 1998.
Friedman, M., The Worlds of Existentialism, 1996.
Jaspers, K., Philosophy III, Ashton(trans),USA, Chicago University, 1969.