امین خولی و بنیادگذاری مکتب ادبی در تفسیر
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: تفسیر قرآن, تفسیر در دوره ی جدید, مکاتب و روش های تفسیری, مکتب ادبی در تفسیر, محمد عبده, رشیدرضا, امین خولی,
چکیده مقاله :
"مکتب اد بی در تفس یر" از جمله روش های تفسیری در دوره ی معاصر است که ر یشه در سنت کهن تفس یردارد. برخی از مفسران ادبی قرون دوم و سوم هجری چون ابن قتیبه ، ابوعبیده ، ابوعبید ، کسائی و فرّاء بیش ترینتلاش خود را در تبیین وجوه صرفی ، نحوی و گاه بلاغی آیات قرآن به کار برده اند . در قرون بعدی ، تکیه برجنبه های ادبی و بلاغی در آثار زمخشری ، شریف رضی ، شریف مرتضی ، و شیخ طوسی بیشتر شده و گاه درتفاسیری چون البحر المحیط ابوحیان غرناطی به افراط کشیده شده است. در طول تاریخ تفسیر این گرایش هایمختلف را با تعابیر مختلفی چون تفسیر لغوی ، تفسیر نحوی ، تفسیر بیانی ، تفسیر بلاغی و احیاناً تفسیر ادبینام گذاری کرده اند. در قرن اخ یر، ام ین خول ی اد یب و متفکر مشهور مصری گونه ای از تفسیر را بر این مجموعهافزود و آن را مکتب اد بی در تفسیر نامید . بر پایه ی این روش تفسیری ، گوهر اولیه و غالب قرآن وجه ادبی آنتلقی می شود و مفسر باید بکوشد پیش از هر چیز ، به زوایای ادبی و هنری این کتاب دست یابد . در مقاله یحاضر، جوانب مختلف نظر یه ی اد بی ام ین خول ی در تفس یر قرآن ، همراه با شرح مختصر ی از زندگ ی و آثار و یآمده است.
Literary school in the Quranic exegesis is among contemporarymethods rooted in the old tradition of Quranic commentary. Somesuch literary commentators of the second and third centuries as IbnQutayba, Abu `Ubayda, Abu `Ubayd, al-Kasaee, and al-Farra’ haveattempted mostly in expounding grammatical and sometimesrhetorical points of the Quran. In later centuries such an emphasisupon literal and rhetorical aspects has appeared more and more inthe works of al-Zamakhshari, al-Sharif al-Radi, al-Sharif al-Murtada, and al-Shaykh al-Tusi and sometimes has beenexaggerated in such Quranic exegeses as al-Bahr al-Muhit by AbuHayyan al-Gharnati. In the whole history of Quranic exegesis suchvarious tendencies has been called lexical commentary, syntacticcommentary, explanatory commentary, rhetorical commentary andsometimes literary commentary. In the present century theoutstanding Egyptian thinker and scholar Amin Khuli added anotherkind of commentary to that collection and called it literary school inthe Quranic exegesis. On the basis of that method in the Quraniccommentary, the primary gem of the Quran is its literary facet andthe commentator must attempt to attain literary, artistic corners ofthis book before anything else. Different aspects of Amin Khuli’sliterary theory in the Quranic exegesis alongside with a briefintroduction to his life and works are presented in this essay