رورتی و مسألهی حقیقت و عینیت
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: رورتی, کشف کردنی, ساختنی, حقیقت, فکت, رئالیسم,
چکیده مقاله :
رورتی در تلاش است به عنوان یک فیلسوف تحلیلی و در بستر اندیشه ای پسامدرنی و با نگاهی پراگماتیکی به واژگان و زبان، مسائل سنتی فلسفه را تحلیل و نقد کند. بر اساس خوانش وی از تاریخ فلسفه، مسأله ی حقیقت، بهعنوان ژانر اصلی تاریخ فلسفه، به مثابه مطابقت میان باورها در اذهان مان و فکت ها در بیرون تعبیر شده است. وظیفه ی فیلسوفان این بود که با ارائه ی بهترین استدلال ها و ارائه ی یک روش دقیق و یک زبان ایدهآل به آن مطابقت دست یابند. از این رو به فیلسوفان در جریان این فرآیند روحی به عنوان خادمان حقیقت نگریسته می شد. در برداشت رورتی از این دیدگاه سنتی، حقیقت کشف کردنی بود نه ساختنی. در حالیکه به عقیده رورتی، از آنجایی که هیچ راهی برای توصیف فکت ها جز با استفاده از زبان وجود ندارد حقیقت نمی تواند مستقل از عمل به کارگیری زبان توسط انسان برای طرح ادعاهای خودش وجود داشته باشد، زیرا جملات نمی توانند در بیرون وجود داشته باشند. لذا حقیقت ساختنی است نه کشف کردنی. این مقاله درصدد بررسی این نکته است آیا رورتی توانسته است باورهای خود را در محدوده ی صرفاً زبانی تبیین کنند و آیا از آنها خارج نشده است؟ نتیجهای که در این مقاله دنبال خواهیم کرد این نکته خواهد بود که هر چند رورتی حقیقت و عینیت را به معنای سنتی رد کرده است اما نمیتواند عینیت را منکر شود و در نتیجه در اندیشه و تفکر وی نیز عناصر عینیت گرایی و رئالیسم یافت میشود .
Rorty, as an analytic philosopher, is working in the context ofpostmodern thought and pragmatism. His main attempt has been toanalyze of the traditional problems of philosophy. Based on his readingof the history of philosophy “truth”, as the original genre in the historyof philosophy, has been regarded as the correspondence betweenbeliefs in our minds and fact out there. The duty of philosophers was toreveal the criteria of correspondence. Rorty’s interpretation of thistraditional view could be summarized as the slogan "Truth wasdiscoverable not making". While, according to Rorty there is not anyway to describe the facts without the use of the language. Thereforetruth cannot operate independent of human use of language. Hence"Truth is making not discoverable". This article investigates whetherRorty can explain their beliefs in a purely linguistic manner. Theanswer is that although he rejects Truth and Objectivity in traditionalmeaning, but he cannot deny Objectivity altogether.
. رورتی، ریچارد، فلسفه و امید اجتماعی، ترجمهی عبدالحسین آذرنگ، تهران، نشر نی، 1384ش.
2. -------، پیشامد، بازی و همبستگی، ترجمهی پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز، 1385ش.
3. اصغری، محمد، تلقی ریچارد رورتی از حقیقت به مثابه هدف پژوهش، فصلنامهی تأملات فلسفی دانشگاه زنجان، سال اول، شماره 1، 1388ش، صص59-48.
4. -------، زبان در اندیشه ریچارد رورتی، کتاب ماه فلسفه، شماره 6، انتشارات دانشگاه تبریز، 1386ش، صص68-59 .
5. Audi, R., (General Editor), The Cambeidge Dictionary of Philosophy, Cambridge university press,1991.
6. Dilman, I., Wittgenstein s Copernican Revolution: The question of Linguistic Idealism, Palgrave, 2002.
7. Dworkin, R., Objectivity and Truth: You s Better Belive It, Philosophy & public Affair 25, no, 2 spraing, 1995.
8. Guignon Charles & Hilley, David R., Richard Rorty, Cambridge University Press, 2003.
9. Habermas, J., Truth and Justification, Barbara Fultner (trans), MIT press, Cambridge MA, 2003.
10.Herman j. Pieterson, Meta – Paradigms in Theological Thought, quodlibet Journal, Volum.3, Number 4, Fall, 2001.
11.Lacey A.R., A Dictionnary of Philosophy by Routledge, University of London press, third edition,1996.
12.Lance & Olery-Hawthorne, G, The Grammar of Meaning. Cambridge, UK, Cambridge University Press,1997.
13.MC Dermid, Douglas, The Varieties of Pragmatism: Truth, Realism, and Knowledge From James to Rorty, Continuum international Publishing group, The Tower Building, 11 York Road, London SE17NX, 80 maiden Lane, 704, Now York, NY10038, 2006.
14.Rorty, R., Philosophy and Mirror of Nature, prinston university press, 1979.
15. -------, Truth and Progress, Cambridge university press, 1998.
16. Searle, J., The Construction of Social Reality, New York, Free press, 1995.
17. Siegel, H., Educating Reason: Rationality, Critical Thinking, and Education, New York, Routledge, 1990.