معرفت شناسی فمینیستی به روایت لیندا مارتین آلکوف
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: معرفت شناسی فمینیستی, لیندا مارتین آلکوف, سوبژکتیویته, پدیدارشناسی, هرمنوتیک,
چکیده مقاله :
معرفت شناسی فمینیستی یک حوزهی تخصصی با برنامههای پژوهشی گسترده و جهت گیریهایروش شناختی است. آلکوف در زمینهی فلسفه قارهای، معرفت شناسی، نظریهی فمینیستی و نظریهینژادی فعالیت می کند. ویژگی آثار آلکوف دل مشغولی به رابطهی معرفت با زمینهی تاریخی -اجتماعی و سوبژکتیویته است. وی در کتاب شناخت واقعی ( 1996 ) و اغلب مقال ههای خود از آنجاکه مفهوم صدق را به صورتی تفکیک ناپذیر وابسته به زمینه و ارجاع پذیر می داند در مقابل بسیاریاز پساساختارگرایان و پراگماتیستها قرار میگیرد. وی هم چنین از مفهوم سوبژکتیویته ی هنجاریکه بنیادی ولی وابسته به زمینه است و نمیتواند جهان شمول و مطلق باشد، دفاع میکند.بلندپروازانه ترین ادعای آلکوف در بحث معرفت ایجاد هستی شناسی منسجمی از حقیقت است. ویدر نقدهایش از پدیدارشناسی و هرمنوتیک بهره میگیرد تا جنبههای مختلف یک ایده یا ابژه یتحلیل را آشکار کند. از نظر وی پدیدارشناسی به ما نشان میدهد که چگونه یک ایده به تجربهیزیست شده مربوط میشود و هرمنوتیک به ما میآموزد که تأثیرات زمینه ی تاریخی را در تفسیر ودرک ایدهها در نظر بگیریم
Recently feminist epistemology became a specific domain and in whichare privileged certain research programs and some various orientationsin them. M. Alcoff is a feminist epistemologist who has focused oncontinental philosophy, feminism, politics, race-theory, and sexuality.Considering relation between knowledge and its historical-socialcontext is special remark of her works and researches. In many of herwritings, specially, Real Knowing, she maintains, in contrast withpoststructuralists and pragmatists, that “truth” is a concept nonseparableof, referential to, and dependent on content. She also arguesfor “normative subjectivity” as a fundamental, context-dependent, andnon-universal, idea. Completion of an ontological, coherent account oftruth-theory is her ambitious claim. Phenomenology and hermeneuticsmake up her philosophic method for that ambition and her critique oftraditional issues as well. It seems to her that phenomenology let us tosee how every idea relates to some experience and hermeneuticsteaches us to consider the influence of historical-cultural context incomprehending it.