تحلیل رفتار شخصیتهای داستانی منظومة خسرو و شیرین نظامی براساس نظریة رشد اخلاقی کلبرگ
محورهای موضوعی :
شاهنامه
سیمین آرامی
1
,
علی دهقان
2
,
ژیلا صراطی
3
,
حسین حاجی زاده
4
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران(نویسنده مسؤول)
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
4 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
تاریخ دریافت : 1400/07/01
تاریخ پذیرش : 1400/07/01
تاریخ انتشار : 1400/06/01
کلید واژه:
خسرو و شیرین,
نظامی,
رشد اخلاقی,
کلبرگ,
چکیده مقاله :
خسرو و شیرین نظامی گنجوی برای آموزش اخلاق سروده نشده است؛ اما مسئلة اخلاق در رفتار شخصیتهای داستان های غنایی این اثر ویژگی های منحصربه فردی می یابد؛ زیرا در تنگنای روابط عاطفی و گاهی بیرون از اختیار و ارادة عاشقانه، جایگاه اخلاق و کنشگر آن در موقعیت نامتعارف قرار دارد. آثار نظامی از دیدگاه تربیتی و اخلاقی بررسی شده است؛ اما در این مقاله رفتار اخلاقی اشخاص منظومه در چارچوب یک نظریة علمی تحلیل می شود. تئوری رشد اخلاقی لارنس کلبرگ ازجمله رویکردهای روان شناسانه و شناخت گرایانه به مسئلة اخلاق است که پژوهش های مختلفی بر مبنای آن انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش نیز کاربرد نظریة رشد اخلاقی کلبرگ در رفتار شخصیت های داستان خسرو و شیرین و پاسخ به این پرسش است که آیا درجات اخلاقی اشخاص داستان یادشده را می توان با مراحل رشد اخلاقی کلبرگ تفسیر و تحلیل کرد؟. با بررسی این موضوع به روش توصیفیـتحلیلی در داستان خسرو و شیرین، شش گروه یا مؤلفة اخلاقی مهم مربوط به رفتار شخصیت های داستان شناسایی شده است. هریک از آن مؤلفه ها، کنش های متعددی را شامل می شود. هر کنش بر انگیزه یا استدلال خاصی استوار است که در تبیین تئوری کلبرگ نیز دیده می شود.
چکیده انگلیسی:
Nezami's Khosrow and Shirin is not composed to teach ethics; however, the ethics in the behavior of the characters of the lyrical stories of this work has unique features. morality finds a unique feature of characters' behaviors in his poems. Because in the dilemma of relationships and sometimes beyond the rein of love, ethics and morality get stuck in unconventional situation. Nizami’s works have already been studied in terms of the ethics and morality. However, in this study, the ethical behavior of the characters of the poetic cycle and their morality is to be analyzed according to a scientific theory. Lawrence Kohlberg's stages of moral development is one of the psychological and cognitive approaches to the ethics and morality and various studies have been done base upon this theory. The main purpose of this study is to evaluate the behaviors of the characters of Khosrow and Shirin according to the moral stages of Lawrence Kohlberg. This approach has not already been used in Panj Ganj. According to the research results, regarding the behavior of characters, six group or six main ethical components were identified. Each of these components include various behaviors. Each behavior is due to specific motivation or logic which is also illustrated in Kohlberg’s theory
منابع و مأخذ:
ابراهیمی، ایران (1392 الف)، تهیه و برازش مدلی برای بررسی حساسیّت اخلاقی و رابطة آن با تدریس مراقبتی معلمان شهر کامیاران، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان.
ابراهیمی، نبیالله (1392 ب)، «عدالت، گفتوگو و امنیت بینالمللی»، فصلنامة مطالعات روابط بینالمللی، شمارة 60، 159‑180.
اکبرزاده، فاطمه؛ هاشمیانفر، سیّد علی (1398)، «از اخلاق متعارف تا اخلاق فراعرفی؛ تجربة تعهد گونهشناسی در ازدواج سفید»، جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 6 (14)، 177‑205.
الوانی، سیّد مهدی؛ حسنپور، اکبر؛ داوری، علی (1389)، «تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با استفاده از الگوی دایرة اخلاق»، فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال 5، شمارههای 3 و 4، 25‑34.
ایزدی، احمد؛ ایمانی، الهام؛ خادمی، زهرا؛ اسدی نوقابی، فریبا؛ حاجیزاده، نینا؛ نقیزاده، فاطمه (1392)، «همبستگی حساسیت اخلاقی پرستاران با رفتار مراقبتی آنها»، مجلة ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دورة 6، شمارة 2، 43‑56.
ایمانپور، محمدتقی و همکاران (1389)، «سرکوبگر بدعت و نماد عدالت (انوشیروان در تاریخنگاری اسلامی)»، فصلنامة مطالعات تاریخ اسلام، شمارة 6، 7‑28.
ایمانیفر، حمیدرضا؛ فاطمی، جمیله؛ امینی، فاطمه (1391)، «بخشش از دیدگاه روانشناسی و قرآن کریم»، انسانپژوهی دینی، سال 9، شمارة 27، 149‑175.
باومن، زیگموت (1384)، عشق سیال درباب ناپایدای پیوندهای انسانی، ترجمة عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
بخشایش، علیرضا؛ فرزاد، مطهره (1393)، «بررسی تطبیقی رشد اخلاقی از دیدگاه اسلام و کلبرگ»، کنگرة بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم: مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر و تحت حمایت سیویلیکا، 375‑391.
پورجوادی، نصرالله (1370)، «شیرین در چشمه»، نشر دانش، شمارة 64، 246‑255.
ثروت، منصور (1370)، گنجینة حکمت در آثار نظامی، تهران: امیرکبیر.
جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا (1382)، متنهای پهلوی، به کوشش سعید عریان، تهران: سازمان میراث فرهنگی.
جهانگیرزاده، محمدرضا (1390)، «دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی»، معرفت اخلاقی، سال 2، شمارة 4، 101‑122.
خلیلاللهی، شهلا؛ برجساز، غفار (1395)، «بررسی عشق در خسرو و شیرین نظامی براساس دیدگاههای گیدنز، دانینو و ایوانز»، پژوهشنامة ادب غنایی، سال 4، شمارة 27، 101‑114.
خواجه نصیرالدین طوسی (1364)، اخلاق ناصری، به تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، چاپ سوم، تهران: خوارزمی.
دانشگر، مجید (1390)، «عفو و بخشش ازنظر روانشناسی و الهیات مسیحی»، پژوهشهای فلسفی و کلامی، دورة 13 شمارة 2، پیاپی 50، 107‑116.
دهقانیان، جواد؛ فراشاهینژاد، یاسر (1394)، «واکاوی شخصیت فرهاد در داستان خسرو و شیرین نظامی»، شعرپژوهی (بوستان ادب)، سال 7، شمارة ۲ (پیاپی ۲۴)، 73‑90.
رحمانیان، زینب (1393)، «بررسی تطبیقی رشد اخلاقی در قابوسنامه از دیدگاه کلبرگ»، پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال 2، شمارة 8، 32‑45.
رضایی، منیره (1391)، «بررسی نقش سبکهای والدگری در تحول اخلاقی نوجوانان دختر شهر تهران»، خانواده و پژوهش، شمارة 14، 99‑120.
سعیدی سیرجانی، علیاکبر (1384)، سیمای دو زن، چاپ نهم، تهران: پیکان.
سلمانزاده، پروین؛ فرهادی، اعظم (1394)، «بررسی تطبیقی اهداف و روشهای تربیت اخلاقی از منظر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و لورنس کلبرگ»، نامة جامعه، دورة 2، شمارة 115، 127‑160.
شعاع کاظمی، مهرانگیز؛ میرمحمدحسین اوشانی، سیّده آتنا؛ فرزانه، نقیب (1394)، «رابطه آموزههای دینی والدین و رشد اخلاقی کودکان دبستانی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دورة 23، شمارة 29، 107‑120.
عسگری، مرضیه (1395)، «صفات اخلاقی عاشق در عاشقانههای نظامی»، همایش ملی ادبیات غنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، نجفآباد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، 1‑14.
عصاره، علیرضا؛ مهدیزاده تهرانی، آیدین؛ امینی زرین، علیرضا؛ عظیمی، شادی (1396)، «نقدی بر نظریة رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ پژوهشی در بررسی چندجانبة نظریه کلبرگ و ارائة رهنمودی دربارة مراحل رشدی او»، فصلنامة تعلیم و تربیت، شمارة 134، 93‑112.
فانی، حجتالله؛ فانی، معصومه (1394)، «رابطه بین تعارضات زناشویی والدین با رشد قضاوت اخلاقی و رضایت از زندگی دانش آموزان دختر»، زن و جامعه، سال 6، شمارة 4، (پیاپی 24)، 59‑75.
فیروزمهر، محمدمهدی (1390)، «رویکردهای دستهبندی مسائل اخلاقی»، فصلنامة علمی ـ ترویجی اخلاق، سال 1 شمارة 4، 89‑120.
کانت، ایمانوئل (1388)، درسهای فلسفة اخلاق، ترجمة منوچهر صانعی درهبیدی، چاپ چهارم، تهران: نقش و نگار.
کدیور، پروین (1378)، روانشناسی اخلاق، چاپ اول، تهران: آگه.
کریمی، عبدالعظیم (1388)، روانشناسی رشد مراحل شکلگیری اخلاق در کودک (با تأکید بر رویکردهای تحولی)، چاپ دوم، تهران: عابد.
گلستانی، سیّد هاشم؛ یوسفی، علیرضا و رضائیان، فیروز (1387)، «غزالی و اخلاق فضیلت دینی»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی ـ برنامهریزی درسی، شمارة 20، 1‑20.
لویمی، سهیلا (1396)، «اخلاقمداری در شخصیتهای مطرح در منظومة خسرو و شیرین»، پژوهشهای اخلاقی، سال 8، شمارة 2، 189‑208.
معدنکن، معصومه (1384)، «رمز محمودی»، فصلنامة فرهنگستان، شمارة 27، 55‑81.
نراقی، ملااحمد (1371)، معراج السعادة، چاپ اول، قم: هجرت.
نظامیگنجهای، الیاس (1376)، خسرو و شیرین، تصحیح برات زنجانی، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران.
نصیری، منصور (1387)، «نگاهی به نظریة رشد اخلاقی کالبرگ»، معرفت، شمارة 132، 125‑134.
نوروزی، رضاعلی؛ عاطفتدوست، حسین (1390)، «تربیت اخلاقی؛ بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ»، معرفت اخلاقی، 2 (2)، 53‑68.
یثربی، سیّد یحیی (1381)، «امام محمد غزالی و خردورزی و دینداری»، مجلة ذهن، شمارة 11 و 12، 3‑62.
Gibbs, J. C. (1995), The Cognitive Developmental Perspective, In Kurtines W. M., & Gewirtz J. L. Moral Development: An Introduction. Boston: Allyn & Bacon.
Hume, D., (1978), A Treafise of Human Nature, Selby Bigge, 2nd ed. P.H, Nidditch, Oxsfird: Clorend in Press.
Kohlberg, L. (1984), Essays on moral development, Vol. II, The psychology of moral development, San Francisco, CA: Harper & Row.
Kohlberg, L. (1976), Moral stages and moralization: The cognitive-developmental, In Moral development and behavior: Theory, research and social issues, ed. T. Lickona, New York: Holt, Rinehart and Winston.
Piaget, J. (1965), Moral Judgement of the child, New York: Free Press.
_||_