اخلاق در فضای مجازی: بررسی عوامل مرتبط با عضویت، میزان بازدید و ماندگاری افراد در گروههای اینترنتی غیر اخلاقی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
عهده دار مکاتبات
2 - استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: گروههای اینترنتی, پورنوگرافی, پرسشنامه اینترنتی, اخلاق در فضای مجازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی عوامل مرتبط با میزان بازدید از محتویات پیام در گروه های اینترنتی غیراخلاقی یا پورنوگرافی می پردازد. این هدف با توجه به ورود اینترنت به دنیای ارتباطی جوانان و در نتیجه دسترسی سریع، آسان و متنوع آنان به تصاویر، فیلم ها و داستان های پورنوگرافی در نظر گرفته شده است. روش پژوهش پیمایش و ابزار آن پرسشنامه بسته پاسخ اینترنتی بود. جامعه آماری را کلیه کاربران عضو اینترنتی غیراخلاقی تشکیل داده و پس از ارسال پرسشنامه به رایانامه این کاربران، تعداد 115 کاربر پاسخ های خود را برای پژوهشگران ارسال نمودند. یافته ها نشان می دهد، بیشتر کاربران عضو این گروه غیر اخلاقی، مردان مجرد با میانگین سنی 26 سال بوده و بیشتر دارای مدرک کارشناسی و شغل آزاد هستند. 82 درصد کاربران کمتر از یک سال عضو گروه بوده و 80 درصد از طریق جستجو در اینترنت با این گروه آشنا شده اند. 57 درصدکاربران عضویت در این گروه را به دیگران پیشنهاد می دهند و 81 درصد نیز تمایل دارند به عضویت خود ادامه دهند. میانگین بازدید هفتگی کاربران از پیام های ارسالی گروه 7.13 بار است. 80 درصد به موضوعات پورنوگرافی علاقه داشته و 82 درصد از مطالب پورنو رضایت مندند. 60 درصد کاربران از طرف اطرافیان نظارت نمیشدند. همچنین نتایج نشان داد کاربرانی که به موضوعات پورنوگرافی بیشتر علاقه مند هستند، بیشترین بازدید از محتویات غیراخلاقی را دارند. سن، تحصیلات و رضایت از گروه اینترنتی با میزان بازدید از محتویات غیراخلاقی گروه رابطه مستقیم و معنادار داشت. میانگین بازدید از محتویات غیراخلاقی گروه در مردان بیشتر از زنان، و مجردین بیشتر از متأهلین، در بیکاران بیشتر از شاغلین بود. در نهایت بین میزان رضایت از محتویات پیام های گروه، میزان نظارت اطرافیان و میزان عضویت افراد در سایر گروه ها با میزان بازدید آنها از پیام های این گروه نیز رابطه وجود داشته است.
This study examines the factors associated with the contents of immoral or pornographic message in Internet groups. The research method is survey and the tool was Internet questionnaire. All Internet users have formed the statistical community. The questionnaire sent to email users and 115 users have submitted their answers to the researchers. The findings show the most members of this unethical group are single men with a mean age of 26 years, bachelor's degree and employed. 82 percent less than a year and 80 percent of the search in internet are familiar with this group. 57% of users in this group to offer others and 81 percent also tend to continue their membership. Average weekly visit of Members of the posts is 7.13 times. They have 80 percent interest in issues of pornography and 82% are satisfied with pornographic content and 60% of users were not supervised by relatives. The results showed that subjects are more interested in pornography, most views are pornographic content. Age, education and satisfaction with the visit of pornographic content’s Internet groups had a significant direct relationship. Average visit of pornographic content’s Internet groups of men more than women and Singles more than married and in workers was more than unemployed. Finally, the satisfaction of the pornographic contents of messages, the supervised by relatives and join with other groups had relationship with visit of pornographic content’s Internet group.