شاخصهای کارآمدی خبرگزاری داخلی (مطالعه موردی؛ ایرنا، ایسنا و ایلنا)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهرضا شکرگزار 1 , محمد جواد رضائیان 2 , اکبر نصرالهی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: پیمایش, کارآمدی خبرگزاری داخلی, رسانه, سنجش کارآمدی, خبرگزاری,
چکیده مقاله :
این مقاله به لحاظ روش کمی و به لحاظ هدف کاربردی و به دنبال شناسایی و مقایسه شاخصهای کارآمدی خبرگزاری های داخلی است. روش تحقیق کمی- پیمایشی و شیوه جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه جامع محقق ساخته می باشد، نمونه آماری به تعداد 90 نفر از کارکنان سه خبرگزاری و با شیوه تصادفی ساده انتخاب گردیده است .با توجه به اینکه در این زمینه چیشینه و تحقیقی که صرفا کارامدی را در خبرگزاری ها بررسی کند در داخل و خارج وجود نداشته است ، ابتدا با انتخاب و مصاحبه بااساتید و پیشکسفتان در مدیریت و خبرگزاری ها پرسشنامه تهیه و در اختیار کارکنان خبرگزاری ها قرار گرفته است .یافتهها و نتایج تحقیق پس از انجام آزمون های تجزیه، تحلیل آمار توصیفی و استنباطی نشان داد: نیازسنجی خبری مخاطبان، مهمترین و پرکاربرترین مولفه کارآمدی خبرگزاری ها و شایسته سالاری و حفظ و داشتن نیروی ماهر ، کاردان و شفافیت در خبررسانی، کم کاربردترین مولفه کارآمدی سه خبرگزاری است ، و براساس ضرایب و میانگین رتبه های کارآمدی: خبرگزاری اول (کارآمدترین) ایسنا با کسب بالاترین نمرات، ، خبرگزاری ایرنا با کسب نمرات متوسط، خبرگزاری دوم (کارآمدتر) و خبرگزاری ایلنا با کسب نمرات کم تر، خبرگزاری سوم (کم کارآمدترین) رتبه بندی شد.
This research seeks to identify and compare the efficiency indicators of three domestic news agencies in terms of quantitative method and applied purpose. The research method is quantitative-survey and the method of data collection is a researcher-made comprehensive questionnaire. The statistical sample was selected from 92 employees of three news agencies by simple random sampling.Findings and results of the research after conducting analytical tests, descriptive and inferential statistics analysis showed: audience news needs assessment, the most important and most widely used component of news agencies efficiency and meritocracy and maintaining the forces of having a skilled and transparent workforce in news, The least used component of efficiency is three news agencies and based on coefficients and average efficiency ratings: ISNA news agency with the highest scores, first news agency (most efficient), IRNA news agency with average scores, second news agency (more efficient) and ILNA news agency with lower scores, news agency It was ranked third (least efficient).The least used component of efficiency is three news agencies and based on coefficients and average efficiency ratings: ISNA news agency with the highest scores, first news agency (most efficient) ISNA news agency with the highest scores, first news agency (most efficient), IRNA news agency with average scores, second news agency (more efficient) and ILNA news agency with
_||_