تدوین مدل ساختاری نقش سواد رسانه بر ارزشهای فردی با میانجیگری انعطافپذیری شناختی زنان شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحبوبه موسیوند 1 , حمیده حسین زاده 2 , سمانه رشتبر 3 , رعنا محمدزاده 4
1 - استادیار، گروه مطالعات اجتماعی و توسعه، عضو هیات علمی پژوهشکده زنان دانشگاه
2 - کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
کلید واژه: سواد رسانه, انعطافپذیری شناختی, رسانه, ارزشهای فردی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری نقش سواد رسانه بر ارزشهای فردی با میانجیگری انعطافپذیری شناختی صورت پذیرفت و به لحاظ هدف کاربردی - توسعهای و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش زنان شهر تهران است که در این تحقیق برای انتخاب حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است و تعداد 107 نفر به روش تصادفی ساده با توجه به جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه الگوی (تامن، 1995)، ارزشهای فردی شوارتز، انعطافپذیری شناختی دنیس استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزارهای SPSS و SmartPLS3 به کار برده شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد سواد رسانه بر ارزشهای فردی زنان شهر تهران با شدت اثرگذاری برابر با 0.228 و انعطافپذیری شناختی بر ارزشهای فردی زنان شهر تهران با شدت اثرگذاری برابر با 0.505 تأثیرگذار بوده است، اما نقش سواد رسانه بر میزان انعطافپذیری شناختی زنان شهر تهران و سواد رسانه بر ارزشهای فردی با نقش میانجیگری انعطافپذیری شناختی زنان شهر تهران با توجه به سطح معناداری که بالاتر از 0.05 است، مورد تأیید قرار نگرفت. یافتههای پزوهش حاضر میتواند از طریق ارتقا ارزشهای فردی و مؤلفههای آن موجبات افزایش انعطافپذیری شناختی را فراهم نموده و کاهش اثرات منفی رسانه را به وجود آورد.
This research was carried out with the aim of developing a structural model of the role of media literacy on personal values with the mediation of cognitive flexibility, and in terms of its practical-developmental purpose, and in terms of data collection, it is descriptive-survey. The statistical population of the research is the women of Tehran, and in this research, Morgan's table was used to select the sample size, and 107 people were selected by simple random method according to the desired statistical population. In this research, the tools of data collection are Tamman's pattern questionnaire (1995), Schwartz's personal values, Dennis's cognitive flexibility, and SPSS and SmartPLS 3 software were used for data analysis. The results of the research showed that media literacy had an effect on the personal values of women in Tehran with an intensity of 0.228 and cognitive flexibility on the individual values of women in Tehran with an intensity of 0.505, but the role of media literacy on the level of cognitive flexibility of women in Tehran and literacy The media on personal values with the mediating role of cognitive flexibility of Tehran women was not confirmed according to the significance level which is higher than 0.05. The findings of the present study can increase cognitive flexibility and reduce the negative effects of the media through the promotion of individual values and its components
_||_