طراحی چارچوب سنجش اثربخشی تبلیغات شرکتهای تولیدی محصولات بهداشتی ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد عبدالحسینی 1 , طاهر روشندل اربطانی 2 , سید وحید عقیلی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران ایران، (نویسنده مسئول)arbatani@ut.ac.ir
3 - دانشیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ", ", " ", " ", " یا ",
چکیده مقاله :
بسیاری از شرکتهای تولیدکننده محصولات بهداشتی، در تلاش هستند در اینستاگرام فعالیت تبلیغاتی داشته باشند. مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سوال بوده که چارچوب سنجش اثربخشی تبلیغات تجاری شرکتهای ایرانی فعال در عرصه تولید محصولات بهداشتی در اینستاگرام شامل چه مولفه ها و ابعادی است؟ بر این اساس، ابتدا ادبیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است و مدل اولیه ( شامل ابعاد و مولفههایی که در تحقیقهای پیشین به آنها اشاره شده بود) استخراج شد، سپس مصاحبههای اولیه با خبرگان صورت پذیرفت و مدل اولیه اصلاح شد. پس از این دو گام، در دو دور پرسشنامه در بین 10 نفر از خبرگان حوزههای تبلیغات، مدیریت، فضای مجازی و تبلیغات محصولات بهداشتی به شیوه نمونه گیری هدفمند توزیع شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که برای سنجش اثرگذاری تبلیغات در اینستاگرام میتوان بر روی چهار بعد شامل ارزیابی ابعاد مرتبط با تبلیغ ( مشتمل بر 6 مولفه)، ارزیابی ابعاد مرتبط با جامعه هدف تبلیغ ( مشتمل بر 9 مولفه)، ارزیابی ابعاد مرتبط با برند ( شامل 9 مولفه) و ارزیابی ابعاد مرتبط با اینستاگرام (شامل 3 مولفه)تاکید کرد. در میان ابعاد مختلف، بیشترین میزان اهمیت مربوط به ابعاد مرتبط با تبلیغ و رسانه( 9/4 از 5) و کمترین مربوط به برند ( 7/3 از 5) بوده است. در ادامه، وزن هر یک از مولفههای 27 گانه نیز بر اساس نظر داوران تعیین شده است. کلید واژه: تبلیغات، اینستاگرام، بازاریابی، شبکه های اجتماعی، ارزیابی اثربخشی.
Many domestic and foreign companies have invested in this area. With this description, the question arises: what is the model of measuring the effectiveness of commercial advertising of Iranian companies engaged in the production of health products on Instagram? first the literature of researches were studied and the initial model (including the dimensions and components mentioned in previous research) was extracted, then Initial interviews were conducted with experts and the initial model was modified. After these two steps, the questionnaires were distributed among 10 experts(were selected through purposeful sampling) in the field of advertising, management, digital marketing and health product advertising in two rounds. The results of this study show that in order to measure the effectiveness of advertising on Instagram, four dimensions can be assessed including ad-related dimensions evaluation (including 6 components), evaluation of target-related dimensions of the advertising community (including 9 components), and dimensions related to advertising. Brand (including 9 components) and Instagram-related dimensions evaluation (including 3 components) were emphasized. Among the different dimensions, the most important were related to advertising and media (4.9 out of 5) and the least related to brand (3.7 out of 5). In addition, the weight of each of the 27 components is determined by the reviewers. At the end of this research, given the specific situation of using Instagram in Iran, suggestions have been given to business owners and companies to be more successful in this field. Keyword: Advertising, Instagram, Marketing, Digital Marketing, Evaluating Effectiveness.
_||_