طراحی الگوی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشیمحمدحسین نفر 1 , شیوا ازادفدا 2 * , علی محمد صفانیا 3 , الهه حیدیریان 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاداسلامی ، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
کلید واژه: تجارت الکترونیک, در بازاریابی خدمات ورزشی, طراحی مدل,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی الگوی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه و صاحب نظران بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه تجارت الکترونیک از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزنینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 84 مفهوم اولیه، 20 مقوله اصلی و 5 هسته اصلی شناسایی شد. سپس 5 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه داده بنیاد برای مدل سازی تجارت الکترونیک در بازاریابی خدمات ورزشی مطرح شد. به موجب این نتایج میتوان استنباط کرد که طراحی مدل تجارت الکترونیک در در بازاریابی خدمات ورزشی با شانس و اقبال محقق نمیشود بلکه یک فرایند هدفمند است که در بسیاری از ویژگیها و حالتها ریشه دارد.
The purpose of this study was to design an e-commerce model in the marketing of sports services using data theory. The research method is qualitative and exploratory. Statistical population included university professors and experts. Degrees and academic backgrounds related to the subject, having management positions and executive experience in the field of e-commerce were among the criteria for selecting the top list of experts. The sampling method was non-probability sampling with purposeful selection with maximum diversity or heterogeneity. The sample size in this study was 17 persons based on theoretical saturation index. The interview instrument was open-ended and analyzed based on three stages of open coding, axial and selective coding. Based on the data analysis, 84 primary concepts, 20 main categories and 5 core concepts were identified. Then, five theoretical theories were proposed based on the paradigm model of the Foundation Data Theory for e-commerce modeling in sport service marketing. From these results it can be deduced that the design of the e-commerce model is not accomplished in the marketing of sporting services by chance but is a purposeful process that is rooted in many features and modes.
_||_