تدوین استراتژی های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش با رویکرد توسعه پایدار
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشی
فاطمه اسماعیلی نژاد
1
,
محمد سنایی
2
*
,
عظیم صلاحی کجور
3
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد سلامی واحد آیت الله آملی، آمل، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی شفق تنکابن، تنکابن، ایران
کلید واژه: بازاریابی نوآورانه, فرصت گرایی, صنعت ورزش, استراتژی, توسعه پایدار,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تدوین استراتژی های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش با رویکرد توسعه ای می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) می باشد که برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و عمیق و پرسشنامه استفاده شد، جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران ارشد ورزشی، تولیدکنندگان محصولات ورزشی و کارشناسان حوزه صنعت ورزش و اساتید رشته مدیریت ورزشی می باشد که 15 نفر به صورت گلوله برفی به اشباع رسیدند. در بخش کمی جامعه را کلیه تولیدکنندگان محصولات ورزشی تشکیل دادند که 420 نمونه با استفاده از نمونه گیری مدلیابی معادلات ساختاری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. یافته ها نشان داد استراتژی های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش با رویکرد توسعه شامل فرصت گرایی و ارزشمندی، متغیرهای بازاریابی، تمرکز بر مشتری، بازاریابی یکپارچه، جایگاه منحصربه فرد، تصویر ذهنی مثبت، استراتژی و برنامه ریزی بازاریابی و تحقیقات بازار نوآورانه می باشند. یافته های این تحقیق دانش و بینش جدیدی را در مورد توسعه استراتژی های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش با رویکرد توسعه پایدار ارائه می دهد. نتایج این مطالعه برای توسعه رویکردهای موثرتر برای سرمایه گذاری در استراتژی های بازاریابی در صنعت ورزش مفید است
The aim of the present study is to develop innovative marketing strategies in the sports industry with a developmental approach. This is a mixed exploratory (qualitative-quantitative) study in which semi-structured in-depth interviews and questionnaires were used to collect data. The statistical population in the qualitative section included senior sports managers, manufacturers of sports products, experts in the field of sports industry, and professors of sports management, 15 of whom were saturated using the snowball method. In the quantitative section, the population consisted of all manufacturers of sports products, of which 420 samples were selected purposefully and accessibly using structural equation modeling sampling. The findings showed that innovative marketing strategies in the sports industry with a developmental approach include opportunity-oriented and value-driven, marketing variables, customer focus, integrated marketing, unique position, positive mental image, marketing strategy and planning, and innovative market research. The findings of this study provide new knowledge and insight into the development of innovative marketing strategies in the sports industry with a sustainable development approach. The results of this study are useful for developing more effective approaches to investing in marketing strategies in the sports industry
_||_