بررسی رابطه ی وسایل ارتباطی نوین با هویت جنسیتی جوانان شهر شیراز
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهحبیب احمدی 1 , سمیه هاشمی 2 , علی روحانی 3
1 - استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی گردشگری دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیراز
کلید واژه: اینترنت, هویت جنسیتی, وسایل ارتباطی نوین, هویت اجتماعی, تلفن همراه,
چکیده مقاله :
این پژوهش پیمایشی پیرامون رابطه ی وسایل ارتباطی نوین (اینترنت و تلفن همراه)، با هویت جنسیتی جوانان دختر و پسر (دانشآموزان مقطع متوسطه ی شهر شیراز) بوده است. جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ی نواحی چهارگانه ی آموزش و پرورش شهر شیراز بودند. داده های مورد نیاز نیز با استفاده از نمونه گیری تصادفی مرحله ای از میان 368 نفر دانش آموز گردآوری شد. در چارچوب نظری پژوهش نظریه ی هویت اجتماعی ریچارد جنکینز و آنتونی گیدنز بکار برده شد. یافته های این پژوهش نشان دادند که بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با منطقه ی محل تحصیل رابطه ای معنی دار وجود داشته است. بین جنس و استفاده از اینترنت نیز رابطه ای معنی داری وجود داشت، اما همزمان رابطه ای معنی دار میان استفاده از تلفن همراه و جنسیت پاسخ گویان وجود نداشته است. بین طبقه و کاربرد تلفن همراه و اینترنت نیز رابطه وجود داشته است. بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با هویت جنسیتی در میان دختران رابطه ای معنادار وجود نداشت، در حالی که بین استفاده از اینترنت و هویت جنسیتی در میان پسران رابطه وجود داشته است
This study was a survey on the relationship between modern communication technology (internet & cell phone) with gender identity of students. The sampling frame of the study included all high school in Shiraz. 368 students were sampled using random stratified sampling strategy. Theoretical frameworks of the study were Jenkins’s and Giddens’s social identity theories. The results of the study showed that there was a significant relationship between using internet and cell phone and education area. Similarly, It was found that there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender of the students. Further, there was a significant relationship between students’ social class and using cell phone and internet. No significant relationship was found between the use of cell phone and internet and gender identity among girl students. However, there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender identity of boy students